Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Tubeless-renkaan asennus kotikonstein

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125824

    Olen joskus asentanut käytetyn Tubeless-misukan vain käyttämällä reippaasti paineilmaa ja rengasta sopivasti painelemalla vennetta vasten saanut saumat tiivistymään. Kuitenkin uusien pinossa säilytettyjen Misukkojen olemus oli niin jäykkä ja soukka, että ilma vain karkaili isoista rakosista vanteen ja renkaan väliltä.

    Homma hoitui kuitenkin “helposti” seuraavasti: Käytin ensin paikoillaan sisäkumia, jolla pakotin renkaan tubess-uran yli. Sitten ilmat ulos, poljin renkaan sisäsyrjän alas ja sain kaivettua sisärenkaan pois. Tubeless-venttiili paikalleen rautalangalla vetämällä. Edelleen ilma karkaili, mutta asettamalla toisen vanteettoman renkaan alapuolelle korokkeeksi, pystyin omaa riuumiinpainoani käyttämällä painamaan vannetta alas, jolloin viimeinenkin rakonen tiivistyi ja paineilma pysyi sisällä.

    Kertokaa nyt sitten kuinka tuon olisi voinut tehdä helpommallakin. Mainittakoon, että oli sunnuntai ja rengasliikket kiinni. Vanteetkin olivat tuliterät, joten uskon ja toivon, että tasapainoitus ei ole tarpeen.

    Millaisia kokemuksia teillä on muuten uusien nyky-125-misukoiden kestosta. Legendoja on, mutta kuulisin mielelläni “mitattuja” kokemuksianne. Viimeisin uusi sarjani kului ihan tasaisesti loppuun noin 30.000 km:ssä, mikä oli pettymys. Näitä viimeisimpiä en raaski ihan jokapäiväisessä käytössä pitää.

    #156424

    Yksi vanha niksi ajalta jolloin sisä renkaattomat tulivat markkinoille oli sellainen
    että pyyhittiin neste saippuaa renkaan reunoihin kun rengas oli jo vanteella
    sitten laitettiin jokin vahva naru renkaan kulutuspinnan keskelle ympäri rengasta
    ja kierrettiin kapulalla narua jolloin renkaan reunat kohosi vanteen reunoihin
    tiivistyen niihin, ilmat sisään ja homma on valmis, helpottaa jos on kompressori,
    sillä painaa ilmat ensin kun on poistanut venttiilistä sisäosan, menee ilma
    huomattavasti nopsemmin, kun rengas on sitten vanteella laittaa venttiilin
    sisäosat paikoilleen ja ilmat niin homma on valmis.
    Joissakin uusissa renkaissa on tehdas laittanut renkaan reunaan niin sanotun
    venttiili merkin (maali täplä) renkaan keveimpään kohtaan, tämä merkki tulisi
    sijoittaa tarkasti venttiilin kohdalle niin voi olla että rengasta ei tarvitse edes
    tasapainottaa ja jos tarvitsee niin painojen määrä ainakin vähenee…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #156425

    Kuullostaa hyvinkin toimivalta niksiltä myös. Eikun nämäkin niksi-wikiin.

    #156426

    Nuo jutut olen Wikiin tallentanut osioon Niksit… 💡
    https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Luokka:Niksit” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #156427

    Rengasrasvan kanssa olen pelannut jopa vanhoja hakkapeliittoja paikalleen ilman sisäkumeja. Kompuralla ilmaa sisään ja hieman ravistelee rengasta vanteella niin kyllä se yleensä hetken päästä alkaa täyttyä. Toyojen kanssa en ole havainnut ongelmia, (mutta esimerkiksi loppuun ajettu Firestone on yllättävän kova pala ottaa vanteelta pois…mitenlie paikalleen laitto )

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #156428

    Kuormaliina renkaan ympärille ja ilman venttilisielua ilmaa renkaaseen puhallussuutimella. Siitä tulee ilmaa nopeammin kuin varsinaisesta renkaantäyttösuuttimesta.

    #156429

    Venäläinen tapa laittaa isokin rengas vanteeseen tiivistymään on kaataa tilkka bensaa pystyssä olevan renkaan sisään ja palava tulitikku perään. Kuuluu POFF ja valmista tuli. Raskaankaluston rengasliikkeessä näin käytössä olevan n. 10l letkulla täytettävä paineilmasäiliö jonka toisessa päässä on tuumainen nopeasti avattava hana ja sen päässä lättänä suutin jolla saa paljon ilmaa nopeasti tuikattua renkaan ja vanteen raosta sisään. Ääni ja suorituksen nopeus sama kuin em. venäläisessä tavassa.

    En tiedä mitä bensa ja liekki tekee renkaan sisäpuolelle. Itse en uskaltaisi käyttää kuin hätätilanteessa. Kokeilemalla sekin kai selviäisi kärsiikö rengas.

    #156430

    @Isoo-Jukka wrote:

    Olen joskus asentanut käytetyn Tubeless-misukan vain käyttämällä reippaasti paineilmaa ja rengasta sopivasti painelemalla vennetta vasten saanut saumat tiivistymään. Kuitenkin uusien pinossa säilytettyjen Misukkojen olemus oli niin jäykkä ja soukka, että ilma vain karkaili isoista rakosista vanteen ja renkaan väliltä.

    Homma hoitui kuitenkin “helposti” seuraavasti: Käytin ensin paikoillaan sisäkumia, jolla pakotin renkaan tubess-uran yli. Sitten ilmat ulos, poljin renkaan sisäsyrjän alas ja sain kaivettua sisärenkaan pois. Tubeless-venttiili paikalleen rautalangalla vetämällä. Edelleen ilma karkaili, mutta asettamalla toisen vanteettoman renkaan alapuolelle korokkeeksi, pystyin omaa riuumiinpainoani käyttämällä painamaan vannetta alas, jolloin viimeinenkin rakonen tiivistyi ja paineilma pysyi sisällä.

    Kertokaa nyt sitten kuinka tuon olisi voinut tehdä helpommallakin. Mainittakoon, että oli sunnuntai ja rengasliikket kiinni. Vanteetkin olivat tuliterät, joten uskon ja toivon, että tasapainoitus ei ole tarpeen.

    Millaisia kokemuksia teillä on muuten uusien nyky-125-misukoiden kestosta. Legendoja on, mutta kuulisin mielelläni “mitattuja” kokemuksianne. Viimeisin uusi sarjani kului ihan tasaisesti loppuun noin 30.000 km:ssä, mikä oli pettymys. Näitä viimeisimpiä en raaski ihan jokapäiväisessä käytössä pitää.

    Kyllä itse ainakin käyttäsin tasapainotuksessa, vaikka vanteet ovat uudet niin kumeista tulee heittoa aina. Tosin sätkän rengas on niin pieni, että todennäkösesti aika vähän. Eivätkä uudet vanteetkaan ole aina suoria!

    #156431

    Ilman muuta tasapainoitus kannattaa, kunhan vain tietää rengasliikkeen, jossa se sätkän (keskireiättömän) vanteen kanssa onnistuu.

    Omat renkaani menivät museokatsastettavan Dyanen alle, joten ajattelin luistaa tasapainoituksesta, kun kilometrejäkään ei ole tarkoitus niillä alkaa tahkoamaan.

    #156432

    Tämä lienee se venäläinen tapa?
    http://www.youtube.com/watch?v=RwipxqtU35w” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #156433

    @Masa wrote:

    Tämä lienee se venäläinen tapa?
    http://www.youtube.com/watch?v=RwipxqtU35w” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Juu kehittyneempänä spraypulloversiona;)

    #156434

    @Masa wrote:

    Tämä lienee se venäläinen tapa?
    http://www.youtube.com/watch?v=RwipxqtU35w” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Islannissa harrastavat innokkaasti jäätikköajelua erittäin matalilla rengaspaineilla tuollaisilla ylileveillä renkailla. Välillä sitten käy juuri noin että nuljahtaa rengas paikoiltaan. Käyttävät pika-asennukseen butaania, mutta kuulemma starttispray toimii myös hyvin.
    Olen sätkään asentanut renkaat itse ihan rengasraudalla. Kannattaa leikata fillarin sisäkumista pätkä raudan/rautojen päälle, niin ei turmele vanteen maalipintaa. Ainakin misukka ja mabor on sen verran pehmeitä että onnistuu. Sätkän ajonopeuksilla ei ilman tasapainotusta ole ravistanut, tai sittten on ollut vain hyvä tuuri.

    #156435

    Vinkki vitonen…

    Klaukkalassa Nurmela laittaa renkaat vanteelle ja koputtelee vielä lyijymöntitkin paikoilleen 40e/neljä rengasta.

    Teettivät vasiten sellaisen sätkän vannesovitteen tasapainotuskoneeseen…

    Ps. Misukoitakin kuulemma löytyy niitä kaipaaville.

    #156436

    Väittäisin että useastakin rengasliikkeestä löytyy tasapainotuskoneeseen sellainen säädettävä sovite jolla saa tasapainotettua keskireiättömän vanteen, jopa sätkän. Tosin sen asennus koneeseen vaatii pientä säätöä niin eivät halua yleensä sitä tehdä, joten eivät sitten tarjoakaan sellaista palvelua.

    #156437

    Monestikkin liikkeet ovat uusineet koneensa,, eikä uuteen koneeseen ole moista sovitinta..
    Eivätkä he ala erikseen teettämään koneistamolla lisä osia kolmen reijän umpikeskiö vanteille..
    Niillä liikkeillä joilla vielä vanhat koneet käytössä,, ei ongelmia ole… En tiedä onko sellaisia
    uusia koneita myynnissä joissa tuo umpivanne mahdollituus vielä on..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.