Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Latauksen merkkivalo yms.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125856

    Talvikulkimen kasvojenkohotus etenee kovaa vauhtia, saavuttaen pian kohokohdan eli tallista ulosajon. Sitä ennen on vielä hieman pohdittavaa mm. sähköasennuksissa. Ensimmäinen mieleen tuleva ongelma on seuraavanlainen: Ymppään -74 nekkuun -89 kutosen johtosarjan -XX:n specialin mittaristoon. Kaikki hyvin muuten, mutta kaipaisin lataukselle merkkivaloa kun tuosta kyseisestä mittaristosta puuttuu volttimittari. Miten se tehdään ilman releitä tai muita himmeleitä? Sen verran joutuu tyylistä tinkimään että hätävilkuille ja pyykimille ei ilmeisesti kannata yrittää muita katkaisijoita käyttää kun kutosen omia neliskanttisia (pyyhinkoneisto myös moderni versio)? Olen kyllä henkisesti valmistautunut tekemään niille kolot paneeliin.
    Jatkuu ostetaan (kutosen valopukki) osiossa…

    #156688

    Se vanhemman mallin speciaalin mittaristopaneeli on harvinaisempi kuin uudempi special/2cv6 club paneeli, joten ennenkuin teet neliskanttiset reiät siihen niin harkitsisin sellaisen uudemman mallin pellin hankkimista? 😉

    Uuden mallin pyyhkijät saa toimimaan pyöreällä nelkun katkaisijalla ilman automaattipalautusta, tahi sitten sen releen avulla, kuten Jasu on neuvonut…

    Tästä:

    Tähän:

    edit: kuvat

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #156689

    Voi kun muistaisi (eli tietäisi 110 %:n varmasti…)

    Eikös se mene niin, että laturilta säätimelle menevän johdon väliin pistetään lamppu > sitten kun lataus jostakin syystä loppuu, niin lamppu saa laturin kautta maan ja täten syttyy…

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #156690

    Okei, tuo kuulostaa loogiselta. Riittää varmaan ihan tavallinen mittaristovalo, ettei tartte halogeenia kojetauluun asentaa? Ja kyllä, aion siihen paneeliin pari neliskanttista reikää puhkoa, ei niitä uudempia ainakaan täälläpäin liikoja ole näkynyt. Noita vanhemmanmallisia taas oli tsekeissä myynnissä vähän joka puolella.

    #156691

    @2cvjimmi wrote:

    Voi kun muistaisi (eli tietäisi 110 %:n varmasti…)

    Eikös se mene niin, että laturilta säätimelle menevän johdon väliin pistetään lamppu > sitten kun lataus jostakin syystä loppuu, niin lamppu saa laturin kautta maan ja täten syttyy…

    Vaihtovirta laturissa latausvalo toimii kuvan mukaisesti…
    Alla kuvassa latausvalon omat diodit näkyvät hyvin,, näitä ei ole sätkän laturissa..

    Tämä alla oleva kuva on lähinnä sätkän laturia.. On yksinkertainen..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #156692

    Tässä kytkentäkaavio jännitteen merkkivaloa varten. Valo syttyy kun laitetaan virta päälle. Kun kone käynnistyy ja jännite nousee, valo sammuu.

    Laite kannattaa kasata pieneen koteloon, joka asennetaan esim rintapeltiin konehuoneeseen.

    Valon syttymis/sammumisjännite on säädettävissä. Voi säätää vaikkapa siten, että tyhjäkäynnillä valo hieman vilkkuu, mutta ei pala kirkkaana.

    Toimii hyvin 2CV6 Spécialissa, jossa ei tosiaan alun perin ole mitään latausmittaria tai -merkkivaloa.

    Sain kytkennän joltakin kiltalaiselta kauan sitten, en muista keneltä. Tunnistaako joku omaksi luomuksekseen?

    #156693

    Minulla on merkkivalo sisäpuolella, virta otettu suoraan virtalukon johdoista ja hyvin pelaa. En ymmärrä miksi se pitäisi konehuoneen puolelle, kuka sen näkee kun käyntiin laittaa. Vai onko tässä jokin jippo mitä en ole kunnolla lukenut.

    #156694

    Kytkekää ampperi mittari kulkimeenne,, niin ei tarvi kikkailla joutavan valon kanssa..
    Ohjeet löytyy linkistä:
    https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Ampeerimittari” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #156695

    Itse käyttäisin jännitemittaria…

    #156696

    Merkkivalo siksi, että specialin tyylikkäässä mittaristossa ei ole volttimittaria, ja koska kuljin tulee lähinnä vaimoni käyttöön. Turha opettaa kyttäilemään mittaria että se varmasti pysyy 12-14,4 voltissa. Käyttää sen ajan mielummin liikenteen seuraamiseen. Helpompi kertoa että jos kojetauluun syttyy punainen valo, pysähdy. Lisäksi elektronisen säätimen toiminta on että joko toimii tai ei. Siksi minusta varoitusvalo riittää.

    #156697

    @veera 1-2 wrote:

    Minulla on merkkivalo sisäpuolella, virta otettu suoraan virtalukon johdoista ja hyvin pelaa. En ymmärrä miksi se pitäisi konehuoneen puolelle, kuka sen näkee kun käyntiin laittaa. Vai onko tässä jokin jippo mitä en ole kunnolla lukenut.

    Ilmaisin asian epäselvästi. Kotelon, jossa elektroniikka on, voi laittaa minne saa parhaiten sopimaan. Minulla se on rintapellissä konehuoneen puolella, ajovaloreleiden alla. Kotelosta lähtee sopivanpituiset johdot varoitusvalolle. Itse varoitusvalo laitetaan ohjaamoon sopivaan paikkaan.

    Ledejä voi olla kaksikin, kuten minulla: toinen kotelossa, toinen sisällä ohjaamossa.

    Tässä kuvat:


    Elektroniikka on mustan rasian sisällä. Rasian kyljessä on valon syttymisjännitteen säätönuppi, sekä ledi jonka avulla syttymisjännite on helppo asettaa moottorin käydessä.


    Itse varoitusvaloledi on öljynlämpömittarin vieressä.

    #156698

    Yksi vaihtoehto on Dyanen latausmittari. Sehän on sellainen littana ja vieressä on myös bensamittari, mutta pienellä erottelulla olisi mahdollista saada pienenkokoinen ja selkeä volttimittari. Siinä kun ei numerollista asteikkoa ole, niin yksinkertaisella ohjeistuksella pärjää: “kun sitä joskus vilkaisee, niin viisarin tulee olla suurinpiirtein keskellä..silloin on kaikki ok. “

    Enkä tarkoita tätä nyt must have- jutuksi Mikille, vaan ihan yleisesti kaikille, jotka saman tyyppisiä hommia pohtii.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.