Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka karstan poisto palotilasta

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125996

    kyselin muutama rivi alempana “..onko koolla väliä” huulitiivisteiden kokoja uushankintaani. kiitos näistä vastauksista.
    Oikeastaan tuo keltalaattainen kone tuli mukaani vaihdelaatikkokauppojen myötä.
    Nyt olen puhdistanut sen syvempää tutkiskelua varten. Konehan oli puolen sentin paksun öljy-pöly tahnakerroksen alla. Ajettu kuulemma 103 tuhatta. Muutaman vuoden ollut sivussa.
    Optimistina näin “valoa” sen mustan möykyn sisältä – siiis vielä paljon kilometrejä.

    Eilen ehtoolla sitten kääntelin vauhtipyörää , mutta eipäs mennytkään koko kierrosta. Vedin kannet ulos, jolloin runsas ruokalusikallinen öljyistä karstaa/sylinteri (palotila) seurasi mukana hommapöydälle . Mäntä ei ilmeisesti päässyt yläkuolokohtaansa saakka, sillä nyt ei enää pyörittely ahdistanut.
    Sylinterit ulos -seinämät ok, kaikki renkaatkin paikallaan -ehkä hiukan jämähtäneenä, ajattelisin seisonta-ajankin vaikuttavan jonkin verran, mutta suhteellisen irrallaan eikä mikään ollut poikki.

    Millähän tuon palotilan saisi parhaiten siivottua – liotella helpommin irtoavaksi? Puutikulla kaavinkin osan pois, mutta varsinkin kansien puolella on kovasti askaretta. Petroolilla olen pehmitellyt puutikulle sopivaksi, mutta tehokkaampaa toivoisi löytävän ettei tarvitse n:o 60 – santapaperiin turvautua.

    Mikä kuitenkin ilahdutti oli, että molemmissa kansissa on ehyet nostimien putket. Vastaan kun on poikkeuksetta tullut alapäästään rikkonaista, vaikka näitä kulkimiakin on ollut jo useampia.

    #157340

    Älä sellaisenaan mäntiä takaisin laita… Kun kerta öljykarstaa on niin tilanne on hyvinkin selvä eikä tule siitä korjaantumaan. Minimissään uudet männänrenkaat ja nekin varauksella; mäntien urien tulee olla tarpeeksi tiukat uusille renkaille. Huomioithan myös sen, että kutoseen on useampaa männänrengaskokoa paksuudeltaan…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #157341

    @Akaile wrote:

    Älä sellaisenaan mäntiä takaisin laita… Kun kerta öljykarstaa on niin tilanne on hyvinkin selvä eikä tule siitä korjaantumaan. Minimissään uudet männänrenkaat ja nekin varauksella; mäntien urien tulee olla tarpeeksi tiukat uusille renkaille. Huomioithan myös sen, että kutoseen on useampaa männänrengaskokoa paksuudeltaan…

    Kiitos akaile neuvoista – katsellaan tilannetta jatkossa.
    Eihän tuolla koneella kiire olekaan. Saattaa olla että jää nurkkaan odottelemaan päivää parempaa.
    Voinkohan siitä nuo kannet hyvine nostinputkineen ruuvata tuon kutosen koneen sylinterien päihin? Ei kai siinä mitään yhteensopivuus ongelmaa olekaan? Nyt on nuo alapäästään repaleiset, ikävästi öljyä brillien välistä valuttelevat.

    #157342

    Juu tuli mieleeni oma Visakoneprojekti, kun siinäkin oli havaittavissa ohivirtausta jonkun verran, ja kun olisin vähän malttanut ja ostanut uuden mäntäsetin siihen ajoissa niin olisi säästynyt suurelta remontilta. Loppupeleissä kävin niin että se vei viikossa sen verran öljyä, että samalla rahalla olisi ostanut uudet männänrenkaat. (Vaikka visan setti on yli 20e kalliimpi 😳 )

    Jos laitat nuo kannet toiseen koneeseen, niin ei olisi pahitteeksi pyöräyttää hiontatahnaa seetien välissä, koska siellä on karsta majaillut. Samaten ohjureiden välykset kannattaa tarkistaa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #157343

    Venttiilivarsien teflonit voi myös aiheutta runsasta öljynkulutusta. Väljän ohjurin kera suoranaista öljyn norumista palotilaan koneen seistessä. Tästä on merkkinä mahtava savupilvi käynnistäessä.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.