Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Uusi E10 bensiini.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 31)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126001

    Onko havaintoa, mitä tapahtuu yhdistelmällä 2CV6 ja E10-polttoaine?

    E.T.

    #157365
    Pia

    Havaintoa ei ole mutta täällä on lisätietoa aiheesta:
    http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus_autoihin/

    “Citroen
    E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Citroën-malleihin, jotka on valmistettu vuonna 2000 tai myöhemmin.”

    __
    “Kaikista maamme autokannassa olevista automalleista ei ole tietoa E10-bensiinin soveltuvuudesta, esimerkkinä vanhat jo tuotannosta poistuneet mallit. Näiden mallien kohdalla on ohjeena, että E10-bensiiniä ei tule käyttää. Sama ohje koskee luonnollisesti myös niitä autoja, joiden kohdalla E10:n soveltumattomuus on mainittu.”

    #157366

    Sätkällä pystyy ajamaan jopa E75 (vai E85?) polttoaineella, mutta se vaatii suuremman pääsuuttimen ja hieman sytyn ennakon säätöä. Tarkempia soveltuvuustietoja kannattaisi kalastella 123-Ignitionilta, joka on tuolle E75:lle tehnyt valmiin kitin. Pitkäaikaiskäytön vaikutuksia sätkän koneeseen en ole vielä kuullut.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #157367

    Käykö tuo E10 ‘heittämällä’, vai vaatiiko se(kin) jotain säätöä sytytykseen ja/tai suuttimiin?

    #157368

    E10:ssä on 10% etanolia, kun taas ruotsalaisten E85:ssä 85%, joten niistä ei voi teknisesti rinnastaa. Uudessa Tekniikan mailmassa on aiheesta artikkeli. Lähinnä etanoli voi aiheuttaa ongelmia kumi- ja muoviosille polttoainejärjestelmässä. Lisäksi etanolin energiatiheys on bensaa huonompi, mutta nykyiselläänkin bensan seassa on jo 5% ko. ainetta.

    Arvaisin, että sätkä kulkee E10:llä nurisematta, mutta tuskin sitä kannattaa vartavasten käyttää, ellei hintaero ole huomattava.

    E10 tulee pumppuihin vasta ensi vuoden puolella.

    #157369

    Olen jo jonkin aikaa miettinyt, että onko nykyisillä bensankulutuslukemilla enää varsinaista vertailupohjaa vanhoihin lukuihin? Ja puhun nyt pelkästään sätkästä ja sätkän kulutuksesta.. Olisi nimittäin jokseenkin loogista, että kun siellä kerta on lisäaineita ja etanolia jo reippaasti seassa niin saako samasta ainemäärästä enää samoja “tehoja” ulos? Minussa ei ole tippaakaan kemistin vikaa, joten oikaiskaa rajulla kädellä, jos olen ihan hakoteillä 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #157370

    Aiheesta oli kerrontaa eräässä vanha-auto lehdessä taannoin.
    Olivat sitä mieltä, että jo nykyinenkin bensa on selkeästi laihempaa kuin ennen.
    Eli vanhat kaasareiden säätö- ja suutinarvot eivät enää päde, vaan seos jää laihalle.

    #157371

    Kun ami käy hieman paksuna (ilmeisesti orkkiskoneen suuttimet ja kutosen vakio kone), niin tuo E10, käynee suoraan. Mitä nyt sytkää voisi hieman säätää.

    Pitäisi vissiin tehdä koe, näkisi, mitä kulkuun vaikuttaa. Laittaa tankatessa litra E85:sta pohjalle ja päälle loput nykyistä E5:sta. Siitä tulee aika lähelle E10 😉

    #157372

    Vielä infoa E10 bensasta Ylen sivulla.. http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/11/uusi_bensa_voi_rikkoa_vanhan_moottorin_2113528.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #157373

    Ysikasia olen käyttänyt ja tulen käyttämään, mielestäni pensa asiassa ei kannata hötkyillä kunhan ensin nähdään hinnat niin ihmetellään sitten.

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #157374

    Eipähän tässä “hötkyilläkkään”,, nostinpahan sivun näkösälle..
    Jotta hän joka asiaa mietti näkisi tämän keskustelun..
    Jottei taas ilmesty aiheesta uutta sivua tänne…
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #157375

    Nimesin tämän alunperin E10 nimisen viestin uudelleen paremmin löydettävällä nimellä.. 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #157376

    Ainakaan minulla ei asiantuntijan mielestä ole aineelle sopivaa ajoneuvoa. 98 olen käyttänyt ja vastakin, eli siis se 98 E5.

    #157377

    98 on ja pysyy!! Turhaa mietiskelyä muutaman sentin takia…ajoiko kukaan yli 10000km ? häh??

    #157378

    @kari80 wrote:

    98 on ja pysyy!! Turhaa mietiskelyä muutaman sentin takia…ajoiko kukaan yli 10000km ? häh??

    Toukokuun jälkeen tullu yli 12000km tänä vuonna Tinskun mittariin…

    Ja juu, enimmäkseen 98:lla, yks tankillinen ikuvanhalla lyijyllisellä joka potki ihan eri tavalla kuin nämä nykyset litkut..!

    Sit hieman kokemusperäistä tietoa. Kun nyt on päässyt hieman enempi katselemaan mitä tuolla moottorissa tapahtuu, paljonko sinne bensaa ruiskitaan ja samalla yritetään pitää seos optimaalisena, niin kyllä sillä on se pieni ratkaiseva ero 95E:n ja 98E:n välillä. 98E:tä menee hitusen vähemmän, ruisku säätää omaa korjausalgoritmiaan käyttäen seoksen (jos vain riittää säätövarat) siten että Lambda-arvo pysyy 14.7 arvossa, ja tällöin on ruiskutusajat olleet hitusen pienempiä-ja sen verran paljon kuitenkin että kuittaantuu se hinnanero mitä tuo maksaa verrattuna 95E:hen…

    Sit tämä tapaus lyijyllinen, se vasta mielenkiintoinen olikin. Sitä löytyi melkein tankillinen eräästä purkuRättäristä, joten poishan se polttaa piti. Jotain siitä oli pois haihtunut, sillä käyntiinlähdössä oli pientä taistelua, mutta kulku oli ihan jotain muuta mihin oli tullut totuttua viime aikoina. Mihinkään asetuksiin en koskenut, harmi ettei tullut katsottua ruudulta miten tuo käyttäytyi… Mutta se kulku, talvirenkailla pystyi kepeästi pitämään yli 120km/h nopeuksia pintakaasulla, kun “normibensalla” pitää satasen vauhtiin avata toistakin reikää läppärungossa… Kaasuunkin vastasi aivan toisin, “persdyno” oli sitä mieltä että kiihtyvyyttä olisi tarjolla kivammin tuolla…

    Ja se lyijyllisen tuoksu, ensinnäkin itse neste oli kivankeltaista ja tuoksui sille mille bensan kuuluukin tuoksua, toisekseen pakokaasu ei ollut ollenkaan niin kitkerää kuin näillä nykymyrkyillä. Tämän huomasivat myös katsastuksessa, kysyivät että “miten tämä voi tuoksua tällai vanhalle” johon oli kiva vastata että “tankissa on oikeaa wanhaa bensaa”…

    Vielä sitten yksi pointti tähän kysymykseen että kumpaa nyt tankata pitäisi. Tehdashan lupaa että kaikissa vuoden 2000 jälkeen valmistetuissa Citroeneissa voi huoletta käyttää etanolia sisältävää bensaa, muihin sitä ei suositeltaisi, muistaakseni viimeiset Rättärit tehtiin 27.7.1990…

    Josko siis ysikasia tankkiin..? 🙄

    Edit:
    Lisätäänpä linkki mitä tapahtua voi “epäsopivalle” autolle…

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 31)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.