Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Konekysymys

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 42)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126231

    Mun nelkun koneessa on moottorikilven tilalla meistattuna luku 179, mitä tämä kertoo teille ja sitä kautta minulle?

    Rajalan Ekin kanssa tuumailtiin viikonloppuna, että kyseessä on mitä luultavimmin jonkun nyrkkipajan peruskorjaama kone, mutta kenen ja koska?

    Koneella on ajettu noin 40-50000 kilometriä ja savuttaa niin maan perkuleesti… venttiilin stefa irti?

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #158738

    Joskus muinoin -70/-80 lukujen taitteessa silloiselta E-huoltamoketjulta (ja varmaan muualtakin?) sai ihan kotimaassa korjattuja vaihtomoottoreita mm. nelkkuun. Työn laadusta ei ole muuta muistikuvaa kuin että niitä puolileikillään kutsuttiin “koliparts” vaihtomoottoreiksi 😆 … saatan olla väärässä, mutta muistelen että koneistamo joka noita tehtaili oli Tammer-diesel ❓ 😕

    #158739

    Tässä on koneesta kuvat

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #158740

    Mikäs kone tää “töttörömalli” on?

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #158741

    Ami 8 koneelta näyttää juuri tuon “lerssin” takia. Eli 32hv/5750r/min ja puristukset 9:1
    Ami 8/ dyane 6 moottorin mustassa tyyppikilvessä kolme ensimmäistä numeroa on 048 (koneen tyyppi) neljäsluku on vuosimalli eli esim. 0486…. tarkoittaa vm. 1976 (mustaväri kertoo kyseessä olevan 70-luku, myöhemminkin (-80 luku?) on voinut esiintyä mustia kilpiä, mutta ei 048-alukuisena).

    Tuosta nelkun koneesta…. Tutulta näyttää. En minäkään tiedä pajaa joka noita on korjannut, mutta omassani vastaavassa koneessa oli ylikokomännät laitettu pyttyihin. Hyvin se pelasi vaikka olin sitä hieman virittänyt sorvaamalla 2mm. sylinteriputkien yläpäästä puristusten nostamiseksi.
    Kutosen koneissa olen nähnyt veglia( tai sinne päin) kylttejä. Ihan on ollut toimiva tuokin, tosin kerran konetta kasatessani en huomannut kampi-akselilla pientä kohdistusmerkkiä jonka koneistamo oli tehnyt. Kone täytyi avata uudestaan kun ei pyörinyt täyttä kierrosta, ennen kuin huomasin tuon pienen “naarmun” joka oli uusi ajoitusmerkki ja kohdistin palikat sen mukaan.

    😯

    #158742

    Tässä lisäkysymys: mikäs on sellainen outo 2-kurkkuisen kutosen imu-pakosarja missä toista imusarjaa ei ole hitsattu lainkaan kiinni, vaan se on kumirenkaalla ja klemmareilla kiinni ?
    Vaikuttaa alkuperäiseltä hommelilta.

    Outo härpäke kaikkiaan…lisäksi siinä kaasarin kiinnityskohdassa on ylimääräinen reikä pultille.

    https://picasaweb.google.com/117697146518003913230/KannenLammitysJaImupakosarjanHoonaus?authkey=Gv1sRgCMX6p6_2oMzljAE&feat=email#5661012121118448594″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    #158743

    Ei-poholainen kehitelmä yhren pytyn kisaan. 🙂

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #158744

    @MikaVeee wrote:

    Tässä lisäkysymys: mikäs on sellainen outo 2-kurkkuisen kutosen imu-pakosarja missä toista imusarjaa ei ole hitsattu lainkaan kiinni, vaan se on kumirenkaalla ja klemmareilla kiinni ?
    Vaikuttaa alkuperäiseltä hommelilta.

    Outo härpäke kaikkiaan…lisäksi siinä kaasarin kiinnityskohdassa on ylimääräinen reikä pultille.

    https://picasaweb.google.com/117697146518003913230/KannenLammitysJaImupakosarjanHoonaus?authkey=Gv1sRgCMX6p6_2oMzljAE&feat=email#5661012121118448594″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Alkusarjan Visan koneissa on tuollasta vastaan tullu, ja tais olla LN/LNA -Sitikassakin… Olisko sitten sattunu joihinkin loppupään Kutosiin, kuka tietäis..?

    Tuo ylimääräinen reikä viittais Visaan, vahvasti. Joku kiinnike siihen muistikuvan mukaan tuli, mutta mikä, sitä ei muistikuva enää vahvista…

    #158745

    Epäilen että imusarjan tuossa kohdassa on ollu vuoto, eikä kaverilla ole ollut hitsikonetta. Mutta on korjannut kohdan sahaamalla putken poikki, ja laittamalla kumiputken klemmareilla kiinni, pelaa kyllä hyvin tolleen. Minulla oli delortot, samalla tavalla, ainut kumiputket oli paljon pidemmät. Tämä on yksi olettamus.

    #158746

    On tehtaan tekemä, ei “kotisepän”…

    #158747

    Juu visasta on tuo ja on alkuperäinen…olikos se niin, että tuohon yhteen ulokkeeseen tuli jalka, joka pultattiin lohkoon kiinni yhdellä pultilla? Ts. ottamaan rasitusta vastaan, jolloin vääntelehtiminen ei kohdistu tuohon kumitöttöröön?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #158748

    Hmm, pitänee ehkä hitsata tuo umpeen…
    Jasu on oikeassa, tehdastekoiselta se vaikuttaa.

    #158749

    Jos jollakin olisi tuollainen katkeavan Visan imusarjan välikumi, niin mulla olis tarve.

    #158750

    Voiskohan nuo gummit olla samat kuin GeeSun imusarjassa..? 🙄

    Jos jollakin on heleposti lähellä mitattavaks, niin mittailkaa, jos miun mitattavaks jää niin saattaa hetki mennä ennenku muistan… 😆

    #158751

    Mittauksen voi helposti tehdä tavallisesta sätkän imutuubista.
    Voin tänään koittaa mittailla. Tuo gummi saattaa jäädä ylimääräiseksi jos tuo laastaroidaan umpeen.

    Onko kukaan keksinyt vielä järkevää käyttöä tuolle designille, mitäs kivaa tuosta seuraa kun toisen imusarjan saa irti ?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 42)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.