Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Jousivarpojen silmukat
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
29.8.2010, 20:28 #126235
Vaihdoinpa tänään uudet jousivarpojen silmukat ja varpatapit. Vanhoissa oli jo leikkauman alku, eli nämä olivat sitä uudempaa huonompaa mallia, jossa silmukka on tehty kuusiomutterista. Sehän ratkeaa halkeamalla yks kaks yllättäen kun sille asteelle pääsee. Vanhemmat silmukat venyvät runsaasti ja niistä rikkoontuminen on ennakoitavissa paremmin…
Se miksi kirjoitan tätä, johtuu näiden uusien tuntumasta! En ole aiemmin juuri piitannut silmukoiden kunnosta jousituksen pehmeyden kannalta, mutta nyt olen täysin toista mieltä. Eli ilmeisesti vanha tappi oli ollut vain tuossa kolossa paikallaan, eikä ollut liukunut liukulaakerin tapaisesti siinä, kuten se on tarkoitettu. Nyt kun pinnat on uudet ja rasvaiset, on liike paljon jouheampaa ja sen kyllä huomaa pehmeydessä aivan heti ensimetreistä lähtien. Paikoille laitetut silmukat ovat samanlaista erikoistuotantoa, jota onkin ollut nähtävillä jo aikaisemmassa jutussani jossain täällä foorumilla, eli alkuperäiset silmukat, mutta silmukka holkitettu ja rasvanippa lisätty. Nämä tulivat minulle sen yhden tiinan mukana, jonka purin pari vuotta sitten. Ts. pääsivät vielä uudestaan kiertoon 😀
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]30.8.2010, 14:06 #158796Tapin terävä kantti lepää silmukan reiän sisäpintaa vasten. Jousiliikkeen myötä tapin kuuluu keinua silmukan reikää vasten, ei liukua. Tämän vuoksi tappi asettuu paikalleen tukivarteen vain yhdessä asennossa.
30.8.2010, 21:43 #158797Kyllä siinä väistämättä taitaa hieman liukumista tapahtua? 🙄
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]30.8.2010, 23:29 #158798Olikos nuo holkit nyt sitten männän ristitapista vai muistanko väärin?? ❓
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂31.8.2010, 20:50 #158799Eiköhän nämä olleet sorvattua ja kevyesti karkaistua tavaraa.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]1.9.2010, 17:34 #158800Laitatko pari kuvaa ja tarkat mitat tuosta holkituksesta.
Takana varmaan tapin reikä holkissa isompi?
Laitan 2cv-Wikin nikseihin jutus aiheesta. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂1.9.2010, 17:46 #158801Mulla ainakin on nuo lyhennetyt ristitapit paikallaan olleet jo 5 vuotta ja toimiiiii…
1.9.2010, 22:22 #158802Kyllä ranskan insinöörit ovat tuon vastauksen nro 2 mukaisesti ajatelleet. Oletteko törmänneet soikeaksi kuluneeseen varvan lenkkiin? En minäkään, vaan kaikissa on kuluminen tapahtunut vain pieneltä alueelta, juuri sen sokan terävän reunan kohdalta. Pitäisi ilmeisesti juoda lounaalla pullo punaviiniä että pääsisi yhtä luovaan tilaan :lol:.
2.9.2010, 08:17 #158803Moro !!
Itsellä on kokemusta kuluneesta lenkistä, mutta tämä tapahtuu vasta sitten kun sen tapin terävä osa on jo kulunut pois ja alkaa hankata silmukkaa isommalta alueelta. Tappeja olis kait tarkoitus vaihtaa, kun alkavat kulua.
Rasvaus/öljyäminen on tietty tärkeä asia, vaikka hankala paikka onkin. Rasvausta helpottanee toi nippa, kuten akaile kirjoitti.
Lasse2.9.2010, 08:32 #158804Heikkeneeköhän varvanpään silmukan vetorasitus kestävyys, jos siihen porataan 6mm reikä rasvanipalle..?? ❓
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂2.9.2010, 15:37 #158805@miki wrote:
Kyllä ranskan insinöörit ovat tuon vastauksen nro 2 mukaisesti ajatelleet. Oletteko törmänneet soikeaksi kuluneeseen varvan lenkkiin?
Olen, ja monesti. Juurikin kuluneiden tappien kera. Siinähän se salaisuus piileekin, että kun siellä sitten kuluneella tapilla on edes sitä rasvaa niin jo taas mennään kilometrejä. Olen nähnyt puolet paksuudestaan menettäneitä tappeja ilman katkeamista, joten rajua tavaraa ovat ennenkuin katkeavat. Tätä en tietenkään suosittele missään tapauksessa, että riskillä pitäisi ajaa ohentuneiden tappien kanssa, vaan tarkoitan sitä, että jos nyt kyseessä sellainen kuljin, jonka omistaja ei säännöllisesti vilkuile varpatappien kuntoa, niin mieluummin laitan sitten tuollaista pidemmän aikaa kestävää tavaraa kiinni kulkimeen…
Manu: Sori, en tällä kertaa napsassut kuvaa, kun kiireessä asensin. Takana holkissa isompi reikä. Ei ole ollut keston kanssa ongelmia rasvanipasta huolimatta.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]2.9.2010, 15:43 #158806Löysin kuvan vastaavista silmukoista:
Noilla tapeilla ajettu 170tkm tuossa vaiheessa, silmukat meni sellaisenaan takaisin käyttöön ja nyt 200tkm takana.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]2.9.2010, 16:06 #158807Tuossa holkituksessa on sekin hyöty, että nyt kura ei pääse varvansilmukan avoimesta reiästä varvan kierteisiin tehden niistä umpi ruosteisia.
Tuossa alkuperäisessä mallissa kun varvan reikä on läpi asti.
Mutterimallissa silmukka on umpinainen joten ne saa vanhanakin irti helpommin kuin nuo alkuperäiset..
Tuohon systeemiin kun lisää vielä huoparenkaan kahden puolen silmukkaa niin siitäkin kuran pääsy ehtyy tapille… 💡
Kun tässä kotiudun tuolta Vaasan reissulta mittailen vähän tuota silmukkaa ja tappia.
Tekaisen siitä niksin sitten ➡ 2cv-Wikiin..Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.