Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Takajarrut Huom!!

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126243

    Suosittelen jotta sitä kilikilipurkissa olevaa ainetta ruiskautetaan vaikka kerran kuukaudessa niihin säätömuttereihin..olihan helppo säätää kun ei ole jumissa..
    se on 14mm avain..jos pääsee jumittumaan on tosi iso työ kaikkine pullonuotioineen.. Niin ja säätäkää ne myös muulloin kuin katsastukseen !! kaupunki sun muussa ajossa ette huomaa toimiiko vai ei mutta raskas lasti tai kovempi vauhti kyllä huomaatte.
    terv. Kari

    #158877

    Hitsautin niihin 19 mm mutterit päähän, kestää hyvin vääntää.

    #158878

    Ainoa oikea työkalu takajarrujen säätöön on kuusikanttinen hylsy,
    josta on reuna hiottu siten että kantit alkaa heti.
    Ostettaessa hylsyssä on pyöristys reunassa joka estää hylsyä menemästä kunnolla mutteriin kokomatkalta.
    Eipähän nyljähdä ja pilaa mutterin kantaa..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #158879

    14-millin kuusikololla varustetusta isosta pultista saa myös kätevästi hitsattua työkalun. Alkavat liikkumaan jopa kerran nuljaantuneet säädöt. Pitäis ottaa kuva tosta yksinkertaisesta työkalusta.

    #158880

    Ota ihmeessä kuva ja laita tänne!

    #158881

    Tässähän on tullut koko joukko hyviksi toteamiani neuvoja. Mikäli hitsaa
    mutterit, kannattaa valita muistaakaseni 16 mm reiällä varustettu joka menee lyömällä
    vanhan mutterin päälle (ulkokantti muistaakseni 22 mm). Tämän voi vielä sahata
    kahtia jolloin hitsaus helpottuu ja maailma ja oma talous pelastuu! Hommaan suosittelen
    puikkovehkeitä, vastaan on tullut useita epäonnistuneita mig-pilottien laukaisuja.
    Tuntuu kuin hitsaus polttaisi (puikolla) vanhat ruosteet ja tuloksena on tosi herkästi säädettävät
    jarrut. Mikäli mitkään aiemmin luetellut neuvot eivät ole käytössä, lyödään sopivan
    painoisella astalolla säätömutterin kantaan. Oikeastaan tästä konstista kannattaa aloittaa
    kohdattaessa vastoinkäymisiä ottaen huomioon mitä laki sanoo astalonkäytöstä! SYY:
    Pultin kannan alla on kaksi jousilevyä ja riittävän napakka isku irrottaa jumittuneen
    pultin. Juuri nämä jousilevyt hankaloittavat pultin vaihtoa, joka on muuten 9 mm (esim.
    jarrupääsylinterissä ja jarrurummuissa). Tehdaskireyden saavuttaminen voi olla vaikeaa
    mutta vähäisellä kokemuksella voin sanoa että se ei käytännössä ole tarpeenkaan.
    Niittaamallahan siihen päästään ja tällaisia osiahan ei oikeaoppisesti saisi hitsaillakaan.

    #158882

    Ajattelin tässä julkisesti kertoa mitä ei kannata tehdä, ettei tarvitse muittenkin hajottaa takajarrujen säätölevyjä (niitä pultin päässä olevia epäkeskoja). Eli jos ne säätöpultit on jumissa, ei kannata hakata säätölevyjä siinä toivossa että lähtisivät liikkeelle. Eivät lähteneet, tai siis säätölevyt kyllä lähtivät pyörimään mutta se ei ollut tavoitteena 😀

    Hitsasin levyt takaisin kiinni ja jatkoin hiljalleen ruosteenestoaineella käsittelyä, nyt pultit pyörivät ja pitäisi säätöjen kelvata katsastusmiehellekin.

    #158883

    Itse olen hitsannut moneen takapäähän lattaraudan pätkän jota helppo on mutterisorvilla sitten käännellä.

    #158884

    Kuparivaseliini-spray on kiva aine joka paikkaan jonka pitää kestää kosteutta/ruostumista/kuumuutta/suolavettä jne.

    Pienenä esimerkkinä vaikkapa imu/pako-sarjan pultit.

    #158885

    Jusiinsa jouduin hitsaamaan tuon avainväli 22 mm mutterin takajarrun säätöruuvin päälle. Hienosti istui paikalleen ja todellakin, aivan mahdottoman mukavaksi tuli säätää. Kaksi päivää ensin yritin tapella sen kanssa että saisi liotettua/hakattua/suostuteltua auki, eikä auttanut.

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.