Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Tarttis viisaampien apua
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
9.9.2010, 18:27 #126267
Elikkäs pitäis vaihtaa koneeseen öljyt mutta ei löydy oikeaa määrää mistään. Koneena toimii 2cv6 kone. Paljonkos sinne sitä öljyä menee?
Vaihdelaatikkokin kaipaisi jo uutta ainetta kun ei tietoa milloin on viimeksi vaihdettu joten paljonkos sinne menee ja miten entiset aineet saa sieltä ulos?
Ja viimeisenä, onko normaalia että kaasua painettaessa hyvin vähän kone melkein sammuu ennen kuin ottaa kierroksia? kaasua pumppaamalla kyllä ottaa kierroksia mutta jos vain isovarpaalla painaa niin melkein sammuu ja sen jälkeen alkaa nostamaan kierroksia.9.9.2010, 18:38 #158981Moottorin pohjassa sekä vaihteiston alla on kierre tulppa, sopiva avain siihen on 21mm kuusi kulmainen hylsyavain.
Moottoriin kun myös suodatin on vaihdettu menee öljyä noin 2,5 litraa.
Vaihteistoon vajaa litra vaihteisto öljyä..
Vaihteiston sivussa on myös tulppa saman kokoinen kuin pohja tulpat.
vaihteisto öljyn pinta tulisi olla sivussa olevan tulpan alareunan tasolla… 💡Jos koneessa on yksi kurkkuinen kaasutin,
niin saattaa olla että kiihdytyspumpun kalvo on kuivettunut
eikä kaasua painettaessa kaasuttimen kurkkuun tule kiihdytyspumpulta bensa ruiskausta,, niin syy voi olla siinä… ❓Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂9.9.2010, 19:07 #158982Jos olet Killan jäsen, nuo öljyasiat löytyvät esim. Apua-Helpistä. Jäsenyys on poikaa 🙂
9.9.2010, 19:15 #158983Vaihteistoöljynvaihtoon vielä semmoinen vinkki että avaa ensin vaihteiston täyttöroppu ja vasta sitten tyhjennysroppu. On nimittäin paljon helpompaa ajaa tai hinata kuljin paremman työkalun/avaajan luo jos se ylempi roppu ei ensi yrittämällä aukeisikaan.
11.9.2010, 08:42 #158984Tuossa linkkejä aikaisemmista keskusteluista vaihteistoöljystä (eli mitä sinne kannattaa laittaa) ja samalla vaihdostakin:
http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?f=10&t=5074&hilit=vaihteisto%C3%B6ljy&sid=a061a6cdda0263ee02908f831f5e1369
https://www.2cv.fi/forum/viewtopic.php?f=10&t=1273&hilit=Vaihteisto+%C3%B6ljy
http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?f=10&t=3278&hilit=vaihteisto%C3%B6ljy&sid=a061a6cdda0263ee02908f831f5e1369Itse vaihdoimme kesällä vaihdelaatikon öljyt ja ero oli huikea; ihan kuin olisi koko loota vaihdettu uudeksi. Valitsimme Red Linen öljyn. Pullo on sopivan kokoinen eli kaataa vain kaiken sisään niin on sopivasti.
Vaihtaessa kannattaa siis poistaa etumatkustajan puoleinen kolmipelti sekä lokari niin on helpompi työskennellä. Ensin kannattaa tosiaan aukaista täyttöaukko. Meillä oli todella tiukassa eli puoli tuntia meni siinä touhussa (vähän wd-40 sprayta, hellää nakuttelua, vääntöä jne. niin kyllä se sitten aukes). Vielä hankalampi oli meidän tapauksessa saada auki tyhjennysproppu. Sen näkee parhaiten edestä kun maassa makoilee. Ja pitkä vääntövarsi helpottaa kummasti. Vanha öljy sitten haisee ja näin kuuluukin olla. Tyhjennyksen jälkeen tietenkin uusi kuparitiiviste (16mm) ja proppu tiukasti kiinni. Uudet öljyt sivusta sisään. Meillä oli ohut muoviletku ja suppilo, letku siis loodan sisään ja suppilon kautta öljy letkuun. Öljy kannattaa pitää sisälämmössä siihen asti, että oikeesti pääsee sitä vaihtamaan. Tai pitää hetken hautumassa lämpimässä vedessä (esim. ämpärissä). Onpi sitten juoksevampaa ja valuu helpommin letkua pitkin vaihdelaatikkoon. Ja sitten vaan täyttöproppu kiinni.
Ja kun niitä moottorinöljyjä vaihtaa, samalla kannattaa tarkistaa venttiilien säädöt. Tässä yhteydessä täytyy kiittää Musta Hattuista Miestä erinomaisesta opetuksesta viime kevään koulutustapahtumassa, sillä ei tarttenu yhtään miettiä mites se nyt menikään kun tuossa hiljattain öljyt vaihdoimme ja venttiilit säädimme…
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.