Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Automaattisulake
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
7.10.2010, 11:45 #126336
Eräässä sätkässäni on latureita poltteleva piilevä vika. Vian etsinnässä saa poltettua sulakkeita oikein urakalla ja tavallisella harrastesähkömittarilla ei taas voi mitata kovia virtoja.
Löysin netistä autokäyttöön tarkoitettuja automaattisulakkeita
http://kauppa.aquamatic.fi/store/group/Sulakkeet/E-T-A+automaattisulakkeet+(Autot” onclick=”window.open(this.href);return false;)/
Tuollaisesta voisi ainakin rakentaa testerin, joka laukeaisi, kun viallista laitetta kytkee päälle. Onko kokemusta?Ehkä 220 voltin automaattisulakekin kävisi. Nimellisarvo laukeamiselle voi tosin olla 12 V käytössä joku muu kuin sulakkeessa ilmoitettu, vai onko?
7.10.2010, 13:51 #159332
Tai sit tällasia..? Näitä on käytössä Harrikoissa yleisesti, ja pari tällasta on sattunu joihinkin Sitikoihinkin tehtaan tälläämänä…Tuo katkasee virrankulun jos virta kasvaa liian suureksi, ja kytkeytyy jonkin ajan päästä takaisin. Jonkinlainen lämpösuoja siis rakenteeltaan on, koskaan ei ole tullut tutkittua mitä tuollanen sisältää…
7.10.2010, 13:54 #159333Jukka- laita palavan sulakkeen tilalle iso lamppu esim. H4 niin näet mikä piiri eliminoimalla oikosulku katoaa.
Näyttää tuo rele BI-metallisellaiselta..
7.10.2010, 17:19 #159334Tuollainen linkki osui silmään
http://kauppa.aquamatic.fi/store/group/Sulakkeet/E-T-A+automaattisulakkeet+%28Autot%29/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Mutta periaatteessa ihan 230v sulakekin pitäisi toimia pienillä kuormilla oikein.
8.10.2010, 11:07 #159335Tuo oli sama linkki kuin mun aloituspuheenvuorossa. Biltemallakin on autoihin automaattisulakkeita 10 A asti.
Vika on sellainen, että sulakkeen uusimisen jälkeen kaikki toimii, mutta jonkin ajan kuluttua sulake – tai taisi olla peräti kaksi sulaketta – taas palaa jossain vaiheessa kesken ajon. Piireissä on. mm vilkut ja lataus. Ajoneuvo ei edes ole nyt kotona, että pääsisi ajan kanssa räpläämään paikkoja vaan se pitäisi ajaa matkojen takaa kotio.
Tuosta puoskarin lamppuniksistä. Onko siis niin, että lamppu syttyy, kun vikautuva piiri eliminoituu vai kuinka? Ei oikein lamppu ittellä syty 😉
8.10.2010, 12:40 #159336Lähinnä lamppua käytetään kun vika on päällä ja se liika kulutus pitää poistaa. Pienet lamput hehkuu himmeästi ehjässä piirissä, oikosulussa oleva piiri ei puhu mitään. Kun vika on satunnainen voisi olla viisasta laittaa lisäsulakkeita esim, laturin johtoon omansa ja vilkuille omansa. Näkis sitten mikä piiri vie liikaa virtaa.
9.10.2010, 05:50 #159337Tuntuu vika tosi tutulta.Sulake paloi aina muutaman kilometrin jälkeen.Jahtasin ko vikaa kuukausitolkulla.enkä löytänyt.ennenkuin vävypoika paneutui asiaan.Hän juotteli h4 polttimoon johdot kiinni, ja laittoi ne risan sulakkeen kanssa sulakerasiaan.Vilkut kun laittoi päälle niin himmeästi halogeeni hehkui,samoin pyyhkijöiden kanssa.Sitten ravisteltiin johtosarjaa,ja yhtäkkiä halogeeni loisti koko kirkkaudessaan.Ilmanputsarin luona johtosarjan kiinnikkeessä oli johto kuoriutunut ja antoi kunnolla maihin.Siksi halogeeni kirkastui.Tälleen se vanhakin sotaratsu vielä uutta oppii.
tv seppon12.10.2010, 11:03 #159338Oiskohan tuollaisesta polttimovirityksestä apua meikällekin. Ongelma ei ole sulakkeessa, vaan akku saattaa tyhjentyä “itsekseen” muutamassa päivässä. Akun kenkää plusnapaan hipaisemalla näkyy pieni kipinä, mutta kun irrottaa jarruvalon sulakkeen, ei ole enää tuota kipinää. Vikaa jarruvalon piirissä siis. Polttimon piuhat sulakkeen paikalle, ja johtoja ja liitoksia seurailemalla ja ravistelemalla saattaisi vikakohta löytyä. Jos jossain kohden on maavuoto siis, niin silloinhan lampun toinen napa on +12:ssa ja toinen maassa, ja valo palaa. Vai ajattelenks tän ihan kohden petäjikköä?
12.10.2010, 11:41 #159339Jos kyseessä on 2cv4 / 6 niin jarruvalon sulakkeen takaa on kytketty muitakin toimintoja…
Kannattaa katsoa mitkä kaikki toiminnot katkeaa kun sulakkeen irrottaa..
Sen jälkeen on helppo tutkia kyseiset johdot läpivienneistä ilmanputsarin jalasta ynnä muualta onko hankaumia tai muuta..
Myös sisävalo ja peräkontin johdotus kannattaa tutkia…
Jarruvalothan saa virran vain silloin kun jarrua painettaessa jarruvalo kytkin sulkeutuu…2cv:hen ei mielestäni isoja sähkö ongelmia edes voi tulla,, niin yksinkertainen kytkentä on.. 💡
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂12.10.2010, 12:22 #159340Mulla ainakin Bilt**an radio aiheyttaa tavallista suurempaa vuotovirtaa, ja tyhjentää akun viikossa.
12.10.2010, 15:46 #159341Tuo lamppuviritys vianhaussa on aika mainio. Itte olen käyttänyt vastaavassa tarkoituksessa
perus akkulaturia.
Siinä on A-mittari ja automaattisulake, ja teho ei riitä polttamaan johtoja.
Tosin se ei myöskään riitä oikein esim. ajovalojen vianhakuun.Perinteinen vikapaikka tuossa akun tyhjenemisessä on perävaunun pistoke.
Yksi aika yllättävä akun tyhjääjä oli viallinen laturin diodi. -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.