Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Öljynlämpö- ja paineanturin asennus
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
8.2.2011, 13:59 #126539
En yleensä kamalsti kyseisen putiikin tuotteita kehu, mutta tämä on aika näppärä ö-suodattimella varustettuihin koneisiin:
http://www.biltema.fi, tuote 32-1100
8.2.2011, 14:23 #160438Meneekö suoraan paikalleen vai vaatiiko adaptereita?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]8.2.2011, 14:28 #160439ÖLJYANTUREIDEN SOVITIN
Sovitin, joka sopii sekä öljynpaine- että öljynlämpötila-anturiin. Sopii autoihin, joiden öljynsuodatinliitännän kierteet ovat ¾”-16. Tämä on erittäin yleinen kierretyyppi, ja se on vakiona esim. seuraavissa autoissa: Alfa Romeo, Audi, BMW, Ferrari, useat Fiat-mallit, Ford, Land Rover, Nissan, jotkut Opelit, Porsche 924, jotkut Renaultit, Rover, Saab (ei V6), Toyota, VW ja Volvo. Sovittimeen voidaan asentaa 4 erilaista anturia.
Mukana tulpat sovittimen niitä reikiä varten, joita ei käytetä. Liitäntäreikien kierteet ovat 1/8″ NPT (anturien vakiokierre).Ei kerrota “Citikan” nimeä ? Onko joku tarkistanut mikä kierre “Kutosen” koneessa on ?? ❓
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂8.2.2011, 14:30 #160440Bongasin tämän ruåtsalaisten keskusteluista. Mielestäni adapteria ei mainittu. Mutta jos tarvitsee, niin niitä saa eikä ne paljoa voi maksaa. Aion itse investoida tuohon, voi sitten jättää varoitusvalon anturin omalle paikalleen, ja ympätä tuohon sekä paine- että lämpöanturit. Pitää vähän silmällä mahtuuko tuohon oikeasti normaalikokoinen paineanturi, vai pitääkö käyttää mekaanista mittaria.
Filtterin kierre on M16/1,5, muistaakseni.
Edit: Toisessa päässä on M16, toisessa 3/4 UNF. Eli pitää käyttää filtteriä jossa tuo tuumakierre. Sillä saavuttaa sen edun, että voi käyttää isompaa suodatinta jolla taas saadaan vähän enemmän jäähdyttävää öljyä koneeseen. Mikäli oikein ymmärsin.
2.3.2011, 15:46 #160441Onko joku hankkinu tuollasen sovittimen? Mulle tuli tänään paketti biltemasta ja mallailin pöydällä olevaan koneeseen, huomasin että nippa millä sovitin kiristetään öljynsuodattimen paikalle on liian suuri. Saakohan jostain sellaista “nippaa” jonka kierteet on sen 3/4 16. Muuten härpäke vaikutti sopivalta.
Hausjärvi / Hy-Ri
10.3.2011, 15:20 #160442Adapteria, oikeilla kierteillä ei vielä ole löytynyt Hyvinkää Riihimäki seudulta, TehoDiesel vielä käymättä. Jos sieltäkään ei löydy pitänee löytää oikeilla kierteillä oleva mutteri ja rakentaa siitä. Saa antaa vihjeitä jos joku on jostain adapterin löytänyt.
Hausjärvi / Hy-Ri
11.3.2011, 06:20 #160443Aikanaan ostin adapterin sätkään Ruotsin maailmankokouksesta € 10,- oli muistaakseni Opelin suodattimeen (?). Siellä se vielä on hyllyllä joten voisin hankintahintaan siitä luopua, jos kiinnostusta on.
11.3.2011, 08:44 #160444Kyllä kiinnostaa, laitan yv:n
Hausjärvi / Hy-Ri
24.4.2011, 18:31 #160445Terve!
Asensin kyseisen adapterin sätkääni. Kiinnitysholkkia ei löytynyt valmiina, mutta tekemällä sen sai.
Öljyn lämpö näyttää olevan maski keulilla 80 C (ulkolämpötila noin 10 C), maski poistettuna
noin 70-75 C (molemmissa rauhallinen 80km/h maantieajo). Bilteman mittari (32-204) on hieman epätarkka lukea.
Olisin asentanut myös öljynpaineanturin, mutta ainakin Bilteman malleissa se on niin suuri, ettei se mahdu ko. tilaan.Kannattaa poistaa tuo anodisointi kiinnitysholkin alta, jotta anturin maadoitus onnistuu varmemmin.
Käyttämättömien reikien tulpat vuotaa, jos niihin ei laita tiivistemassaa.Öljysuotimien valikoima on nyt laaja. Esimerkiksi FRAM PH9014 (Motonet code 15-2032) on
samankokoinen kuin sätkän alkuperäinen suodin, Bosch P3033 noin 1/3 suurempi jne.Tässä joitakin kuvia (jos linkitys onnistui).
Terveisin
Rexa24.4.2011, 19:44 #160446Erinomaiset ohjeet! Näitä lisää 🙂
Manu: tuosta yo. suoraan vikiin 😉
Ps: öljynpaineen anturin saanee mahtumaan levyjarruttomiin/ottamalla levyjarrun jäähdytyksen pois?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]23.6.2011, 09:37 #160447Toi sorvatttu skappale siis tulee moteurin ja uuden filtterin väliin ?
Näin tossa sätkän missä oli jonkinlainen adapteri ja jonkun diesel-volkkarin öljysuodatin. Oli 2x isompi kuin alkuperäinen. Tahtoo samanlaisen…
23.6.2011, 13:01 #160448Moro !!
Isomman öljynsuodattimen kanssa luonnollisesti öljytilavuus kasvaa ja jos muistan oikein moottorin lämpö nousee herkemmin kuumaksi. Selitys kait lienee suurempi öljymäärä joka kerää lämmön moottorista ja lauhdutin ei riitä enään kasvanutta määrää jäähdyttämään. Tämä tietty kuumissa olosuhteissa, joita suomessa harvoin, yleensähän sätkä käy suomessa liian kylmänä. Kuitenkin muistutukseksi niille jotka isompaa suodatinta havittelevat.
Lasse23.6.2011, 14:49 #160449Oon lukenut jostain että sillä suurimmalla putsarilla lämmöt laskee noin 10 astetta 😯
23.6.2011, 16:09 #160450Hmm, kumpihan nyt mahtaa pitää paikkansa ?
Kuvittelisin että mitä enemmän öljyä on, sitä nopeammin se jäähdyttää konetta.
Vai onko se niin että öljyä on liikaa ja öljypumppu ei ehdi kierrättää kaikkea öljyä jäähdyttääkseen ?
Onko kellään käytännön kokemuksia ? Kertokaa toki kaikki !
23.6.2011, 17:10 #160451Öljyn määrä koneessa on sama kuin ennenkin,, lisä öljy on isommassa suodattimessa..
Silloin suodattimen läpi virtaus hidastuu,, muuten öljy kiertää samaa nopeutta kun ennenkin..
Eli siis suodattimessa viipyvä öljy ehkä kerkeää jäähtyä paremmin kun pienemmässä suodattimessa
jossa öljy vaihtuu joutuisammin..
Siispä öljy ei ainakaan lämpene enempää kun vakio suodatinta käytettäessä..
Veikkaisin että jäähtyy paremmin.. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.