Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka pikku havaintoja jarrupalaremontissa

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126604

    Tein kaksi uutta havaintoa jurrapalojen vaihdon yhteydessä.
    1. Jarrupalan pystyy kuin pystyykin asentamaan huonosti. Jopa niin huonosti että pala putoaa jarruttaessa, ja jarrut katoavat.
    2. Pahvinen lämpöputki ei olekaan pelkkää pahvia, vaan siinä on runsaasti hyvin sähköä johtavaa alumiina vahvikkeena. Sillä saa aikaan hyvät savut, koskapa se tosiaan nojaa suoraan startin napaan.

    Koska jarrupala löytyi kun löytikin tallin edestä hangesta, eikä savunmuodostukaan ollut loppujen lopuksi kovin sakeaa, koko pikkuremontti naurattaa jo. Asia kannattaa kuitenkin huomioida, silllä olin mielestäni huolellinen asennuksessa, mutta silti en ilmeisesti varmistanut että pala tosiaan oli kunnolla pohjaan asti painettu ja/tai että lukitusjousi oli varmasti urassaan. Samoin tuo lämpöputki saattaa aiheuttaa jopa tulipalon sopivissa olosuhteissa, joten keväthuollon yhteydessä on hyvä tarkistaa että materiaali ei ole kulunut alumiiniin asti puhli kuten minun tapauksessa.

    #160934

    Hupsista.

    Sen olen kokenut myös, että jarrupalan saa kulumaan niin ohkaiseksi, että se lopulta tulee ulos. Sitä ennen esiintyy jonkin aikaa varoittavaa krohinaa (metalli metallia vasten) ja se kannattaa ottaa tosissaan. Lopulta jarrusatalulan mäntä joutuu toimimaan jarrupalana ja edessä on isompi remontti edessä.

    Luultavasti alkuperäiset lämpöputket olivat vain pahvia ja superlonia, en ainakaa metallia muista nähneeni niitä leikellessäni. Ne todellakin nojaavat mielellään startin napaan, joten tarviketuotanto voi tässä viedä ojasta allikkoon.

    Sen sijaan alkuperäinenkin pahviputki vanhemmiten menettää kimmoisuutensa ja helposti putoaa pakuputken päälle ja syttyy palamaan. Näin on itsellenikin käynyt. Jonkinlainen varmistus kannattaa tehdä vaikka ranskalainen insinööri onkin luottanut pelkkään jousivoimaan.

Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.