Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka lataus, piuha vaiko sulake hukassa

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126727

    Jokin aika sitten kyselin sätkän sähköpiirin perään -lataus kun hukkui kesken leikin. Tiinan ja monen muunkin sätkän sähköverkko on niputettu samoilla vihreillä johtimilla – häviävät sinne sykkyrällä yhteen yhteiseen keväiseen käärmeenpesään kaikki tyynni -mittaritaulun taakse, jonne ei Tiinassa – tavallisen sätkän tapaan pääse edes akkutelinetta irroittamalla ropeloimaan.

    Piirit tuli taas muistin virkistämiseksi selväksi. Varauduin vetelemään vanhojen johtimien rinnalle uutta. Testailin mittarilla – vika näytti olevan totaali. Vaihdoin jännitteensäätäjänkin, mutta samat olivat probleemat edelleenkin.
    Kuitenkin vielä johtoniput ja abicot taskussa tarkastin yleismittarilla sulakerasiat. Nämä lasisulakkeet.
    Ja eikös vain, vaikka silmämääräisesti olin jo aiemmin nähnyt lankojen olevan suorina paikoillaan.
    Yksi sulakkeista oli silti kaputt.

    Näin pienestä siis voi olla kyse! Lataus toimi sulakkeen vaihdon jälkeen kuten ennenkin.

    Syyllistän nuo samanvihreät anonyymit sähköjohtimet joilla ei näyttäisi olevan minkään maan ( no, ehkä ranskanmaan) logiikkaa kulkemisissaan. Kaikenlaista kiusaa viitsitään tehdäkin.
    Rakensin Rotta-Uunoon, -62 pakuuni sähköpiirit aikanaan uusiksi, niitä kun ei siinä juurikaan ollut enää jäljellä -ja hyvä tuli. näki mikä minnekin menee vaikka niputtaa niitäkin piti.

    Opiksi ja muistutukseksi tämän kirjoitin – aina ei kannata lähteä hakemaan vikaa vaikeimman kautta -ei sitä aina silti muista tuolla sateessa ja pimeässä maanteillä.

    #161609

    Ne vihreät johtimet voi olla vielä liitetty nipun sisällä yhteen,, joten 1 vihreä onkin vähän matkan päässä kaksi vihreää..?? 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #161610

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Ne vihreät johtimet voi olla vielä liitetty nipun sisällä yhteen,, joten 1 vihreä onkin vähän matkan päässä kaksi vihreää..?? 😯

    Nähty ja koettu on sekin asia. haaroituksia on kuin pasilan asemalla.

    Kävin – tämä nyt on vähän sellainen “Olipa kerran” -juttu, Pääsin käymään autotehtaalla.
    Siellä näin mieleenpainuvan näyn, jota vieläkään en ole unohtanut: Tomeralla täti-ihmisellä oli edessään kojelauta – mittaritaulu siis, nurinpäin jonkinlaisella pukilla.
    Äärettömän helppo sinne näytti olevan johto-spagettipuuroa lykätä – kuin pappa grandioson kotona ikään, Sutjakasti homma sujui, mutta sitten aloinkin kovasti sääliä sitä hemmoa joka ehkä pari vuotta myöhemmin yrittää taivutella kroppaansa siihen etulattialle, pää nurinniskoin väännettyä saadakseen jonkinlaisen hahmotuksen johdostosta.

    #161611

    Väittäisin ettei sähköjärjestelmää kovin paljoa yksinkertaiseksi voi tehdä. Vihreiden piuhojen päissä on värillinen liitin, ja kytkentäkaaviossa on vastaava koodi. Ongelmat alkaa yleensä siinä vaiheessa kun pari piuhaa on varmuuden vuoksi vedetty rinnalle, ja väriikoodillinen liitin on vaihtunut siniseksi tai punaiseksi tarvikeabikoksi. Jasu teki hienon kuvasarjan pakun johtohässäkän “entisöimisestä”. Siitä voi sen verran ottaa mallia, että nappaa ainakin sen värillisen holkin vanhasta kärähtäneestä liittimestä ja ymppää uuteen. Näin pysyy ainakin liitinparit tunnistettavina.
    Ja kyllä, olen itsekin noita viritelmiä harrastanut, ja juuri siksi pyysin osaavaa tyyppiä tuon johdotuksen uusiksi rakentamaan. 😀

    #161612

    Kyllä asiaa poriset,,, vitsinä vain niin kun heitin tuon vihreän teeman..
    Johdotus on lookisesti ajatellen yksinkertainen todella vaikka tehdä uusiksikin kun tosiaan muistaa laittaa nuo värikoodit takaisin johtojen päihin..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #161613

    näinhän se on kun on uusi kuljin kyseessä. Kun ja jos kukaan ei ole mitään ropeloinut johtojen päät ovat kuin ennenkin.
    Näiden kanssa vaan on niin että poikkeuksetta on joutunut toisten askareita korjailemaan – toisten vanhoilla kun ajellaan.

    Kritiikki tehtaan vihreisiin johtimiin ei sinänsä mielestäni – sanotaan nyt sitten vaikka että teoriassa – ole turhaa. Johtimena on aivan sama mikä sen väri on mutta ihan kuin sähkökaavio olisi “otettu kirjaimellisesti” ohjeeksi jakamalla johdin kahteen jos kaaviossa sellainen solmun kuva on ollut.

    Auton sähköpiireihin kuuluu valasituspiiri, käynnistyspiiri jne.. kaikki tietenkin lookisesti tarpeen .

    Jos värkki on varhaiselta seitkytluvulta – todennäköisesti johdinnipuissa löytyy solmittuja, eristysnauhalla tai sähköteipillä koottuja väliniputuksia ja -liitoksia, sivuun vedettyjen johtimien värit vaihtuvat kesken kaiken, jopa paksuudetkin ..niin, eikä niiden päässä tietenkään ole niitä kytkentäkaaviossa olevaa värikoodiakaan ole välttämättä.
    Onnellisiahan te olette joilla niitä on.

    Kyllä se pää sieltä tietty löytyy, kyse on vain etsimiseen uhratusta ajasta. Senpä takia unelma sähkökaaviota vastaavasta “sähköverkosta” onkin vaihtumassa unelmasta todeksi.
    (Tässä värkissähän oli moottorin öljyproppu liimattu “kiinni” öljypohjaan jonkinlaisella siliconilla, ei edes sikafleksillä – sitä konetta ei enää ole mutta antanee kuvan 2cv-harrastuksen laadusta – ) Meitä on moneksi.

    Kadunvarsi-harrastajan asema on myös toinen verrattuna siihen jolla on talli, jopa lämmin sellainen käytössään.
    Jälkimmäisen haltijalla on rajattomat mahdollisuudet askarrella nippelikysymysten kanssa – mutta annas olla kun
    on pakkasta ja lunta – tai sadetta rankkaa. Kysyy tukivarren vaihto aitoa talvisodan henkeä..
    Mutta tämä on jo toinen juttu..sanoisi Kipling..

    ps. olisko muuten uusille ja vanhoillekin harrastajille hyvä laatia pohdittu ja yksinkertaistettu vianetsintäkaavio. Toisinsanoen ensin tarkistettavat kriittiset piuhaliitinpaikat: virtalukon pohjan 2-3 liitintä, huom. oikeine värikoodeineen, puolan johdot, startin plussasta lähtevä ohut johdin…solenoidin lattaliitin..? Joskus on kyllä syynä ollut myös puolta alas syttyboxilla oleva lattaliitinkin ( irti). mutta lähinnä sellaiset okulaarilla katsottavat “vaihe 1” -kohdat.
    Näitä kun näkyy olevan kysymyksissä silloin tällöin sikoja, eikun vikoja haettaessa ( vrt nyt tämä oma sulakeprobleemakin joka ei kuitenkaan ollut itse laturin sulake jota kovin usein tarjotaan tarkasteltavaksi kohteeksi).

    #161614

    Kansantajuinen vianetsintäkaavio muutamiin yleisiin ongelmatilanteisiin löytyy APUA-HELP-kirjasesta.

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.