Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Lootaremppaa kohden pelonsekaisin tuntein

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 23)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126730

    Vaihteisto on aina ollut jotenkin pelottava kohde, mutta nyt olisi tarkoitus yrittää purkua ja kasausta Jasun mainion kuvallisen ohjeen avulla:
    viewtopic.php?f=10&t=5580

    Tukenani on myös Killan koulutusmateriaali vaihdelaatikosta (saisi olla myös netissaä kaikkien kiltalaisten ladattavissa).

    Acadianessamme ykkösvaihde on pitänyt vuosia lisääntyvää elämää. Varsinkin peräkärryä vedettäessä krahinansekainen vonkuna on jo ollut sietämätöntä. Ääni onneksi katoaa tyystin, kun päästää isommille vaihteille.

    Nyt lisä-ääneksi ilmaantui voimakas voihkaisu kytkintä nostettaessa. Ääni loppuu, kun päästään liikkeelle, mutta sen ilmaannuttua päätettiin Aca jättää lepoon.

    Pääsin vasta loodan kansien avaamisvaiheeseen ja nyt jo näkee suurimman hammaspyörän (onko se 1. vaihde?) hampaissa voimakasta kariesta, joka varmasti aiheuttaa kantajalleen särkyä ja voihkaisuja kovaa purtaessa. Missä kunnossa lie hammaspari alemmalla akselilla. Purku jatkuu.

    Lisä-äänen osalta epäilin erityisesti painelaakerin kuntoa, mutta kädessä pyöritellen se ei vaikuttanut normaalisti kulunatta kummemmalta. Myöskin kytkinosat vaikuttivat ookoolta.

    Muuten olisin varmaan heittänyt vanhaan tyyliin toisen loodan tilalle, mutta tässä sattuu olemaan kytkinkoppaan hitsattuna toimiva Visan lukija-anturisilta:

    Saa antaa rohkaisevia kommentteja…

    #161626

    Jos on materiaalia karannut vain tuosta ekan kuvan rattaasta, niin tilanne on vielä pelastettavissa, sillä tuo ykkösen-pakin -siirtyvä ratas on sama myös Nelkku/Kutos laatikossa kuin Acadianessa.

    Vaan eipä olis eka Acadianen laatikko missä olis myös sieltä alempaa, ryhmäpyörältä, hävinny ykkösen rattaalta materiaalia, yksi sellainenkin on silmille sattunu mistä poistunut oli kokonaan hammastus…

    Olisiko sitten materiaali/karkaisuvikaa noissa Acan laatikoissa ollut..?

    Toivottavasti ei tuollaista kuitenkaan olisi tuossa… 🙄

    #161627

    Loota on itse asiassa Ami 8, arvelisin kilometrejä takanaan n. 300.000. Ovatko nuo hammasrattaat aina pari vai voiko hyvin mielin vaihtaa vain ylemmän, jos alempi akseli ok? Purettu nelkun laatikko onkin tuossa elintenluovuttajana soveltuvilta osin (se Janin purkama).

    Kertooko klappi kytkinakselilla jotain tasauspyörästön säädön tilasta? Nyt pyörittämällä tuntuu jonkin verran ilmaa olevan.

    Öljypropussa oli luonnollisesti (taas) melkolailla metallia magneetissa, muttei mitään sormiintuntuvia palasia. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

    #161628

    Vaikka painelaakeri tuntuisi käteen ok:lta niin se kannattaa silti vaihtaa tämän työn yhteydessä. Voipi soida, vaikka pyöriikin nätisti.

    Nm. joudun ottamaan superin vastaavan paketin irti, vaikka se vuosi sitten vielä vaikutti hyvältä! 👿

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #161629

    Näin tuumailin itsekin mielessäni. Eikä se aivan priima kyllä olekaan vaikkakin vaihdettu vain muutama kymmenen tuhatta takaperin tämäkin.

    #161630

    @Isoo-Jukka wrote:

    Loota on itse asiassa Ami 8, arvelisin kilometrejä takanaan n. 300.000. Ovatko nuo hammasrattaat aina pari vai voiko hyvin mielin vaihtaa vain ylemmän, jos alempi akseli ok? Purettu nelkun laatikko onkin tuossa elintenluovuttajana soveltuvilta osin (se Janin purkama).

    Sovitettuja pareja ovat, mutta tuo ykkös-pakki -ratas on “vähiten merkityksellinen”, korkeintaan ääntää pahasti jos sattuu pahasti”ristiinhiotut” yksilöt… Sitten jos sen alemman rattaan, eli ryhmäpyörän vaihtaa joudut, niin siihen kaverina olevat rattaat on kyllä hyvä olla hiotut parit koska ovat aina kosketuksissa keskenään, tuo edellämainittu ratas kun kytketään kiinni vain käytettäessä antaa tämän takia hieman anteeksi…

    @Isoo-Jukka wrote:

    Kertooko klappi kytkinakselilla jotain tasauspyörästön säädön tilasta? Nyt pyörittämällä tuntuu jonkin verran ilmaa olevan

    Ainahan tuolla “ilmaa” on, laatikon rakenteesta johtuen. Se, onko sitten liikaa, huolestuttavasti, vai sopivasti, on paha mennä mitään sanomaan, hypistelemättä, on hieman “henkimaailman juttua”, sellaista kokemusperäistä tunnustelu -juttua…

    #161631

    Käytetystä painelaakerista sain muuan vuosi ihan hyvin toimivan ja äänettömän,,
    suohkutin siihen laakerin rakoon muutaman kerran sitä painepurkissa olevaa suihke vaseliinia,,
    josta liuotin haihtuu ja voiteluaine jää sinne laakeriin.. En raskinut ehyttä osaa poiskaan heittää
    ja on toiminut jo moitteetta jonkun vuoden..
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #161632

    Painelaakeriinkin voi vaihtaa laakerin, on ainakin käpälämallin painelaakerissa ihan standardilaakeri… 🙄

    #161633

    @Jasu wrote:

    Painelaakeriinkin voi vaihtaa laakerin, on ainakin käpälämallin painelaakerissa ihan standardilaakeri… 🙄

    Onko se lämpösovitteella vai miten purkuu?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #161634

    @Akaile wrote:

    @Jasu wrote:

    Painelaakeriinkin voi vaihtaa laakerin, on ainakin käpälämallin painelaakerissa ihan standardilaakeri… 🙄

    Onko se lämpösovitteella vai miten purkuu?

    On. Yllättävän helppo purkaa, ei o kuvia tästä. Ottaskohan joku ja tekis vaikka painelaakerin kunnostusraportin… 🙄

    #161635

    Tarkemmin kun fiilistelin omaa painelaakeriani, siinä tuntuu nykimistä pyöritettäessä ja vähän ääntäkin, joten se lienee alkukirkaisun syy.

    Loota on nyt purettu atomeihin, sujui oikeastaan yllättävän helposti kiitos hyvien ohjeiden.

    Kytkinakselilla tuntuu laakerissa välystä, ilmeisesti syytä vaihtaa.

    Alemmalla akselilla on ykkösen hammaspyörä karseassa kunnossa elin koko alaakseli on pakko vaihtaa.

    Sepä johtaakin sitten rojektin monimutkaistumiseen. Myös yläakselille pitäisi saada parit hammaspyörille ja todennäköisesti vielä suorittaa säädöt ja mittaukset kasauksen jälkeen uusiksi. Tekisin jos oslisi hieman enemmän kokemusta, säätölevyjä ja mittalaitteet. Hyviä ireoita tahi neuvoja?

    Yksi vastaava laatikko olis kotona. Se ei jostain syystä pyöri eli voisi olla passeli osienluovuttaja.

    #161636

    @Isoo-Jukka wrote:

    Hyviä ireoita tahi neuvoja?

    Yksi vastaava laatikko olis kotona.

    Tuossahan se vastaus onkin, heti kysymyksen jälkeen.

    Toinenkin vastaava laatikko palasiksi, ja sitten ihmettelemään “sekoitusta”. Vinohampaiset rattaat on kaverina pidettävä, siitä on hyvä lähteä, suorahampaisilla ei niin väliksi ole. Säätölevyjä on melko varmasti lähelle tarpeellinen määrä, kun ne kaksi, ja Janilta pilkottu, olemassa. Lisää saat vaikka kirjeessä täältä, kun mittoja eli tarvetta selviää. Jotain Ami8 laatikon osia on myös, lähes totaalituhon kokenut laatikko on osina, perän luovuttaneena jemmattuna, mutta muut rattaat muistelisin siinä olleen ainakin vähintäänkin kelvollisia…

    Niin, jos sitten säätölevyjen kanssa tiukoille mennä meinaa, niin niitä saa kyllä laakerikaupoistakin, ne eivät ole mitenkään spesiaalimitoilla…

    #161637

    @Jasu wrote:

    perän luovuttaneena jemmattuna, mutta muut rattaat muistelisin siinä olleen ainakin vähintäänkin kelvollisia…

    Ja jos on samasta laatikosta kyse, mistä perä on minun laatikkoon luovutettu, niin voin todeta, että ko. osat ovat palvelleet ääneti jo 42 000km, joten uskoisin muidenkin rattaiden olevan hyviä 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #161638

    Kiitos Jasu konsultaatio- ja varaosa-avun tarjouksesta. Totesin, että varaosalootani ainoa vika olikin se, että joku oli vienyt siitä ylemmän takalaakerin enkä viitsi sitä purkaa pelkästään sen vuoksi.

    Päädyin siihen, että laitan Ranskan matkaa varten toisen loodan tilalle ja otan mukaani alkuperäisen loodan tarvittavat osat niin, että voimme suorittaa kasauksen ja mittaukset 2CVikingin myyntipöydällä Salbrisissa. Peteriltä löytyy myös tarvittavat rattaat sekä heittokellot sun muut. Saapa samalla oppia oikein lähituntumalta. Varmaan jonkun muunkin suomalaisen loota voidaan siellä kunnostaa, jos otat yhteyttä Peteriin info-ät-2cviking.eu. Jos jarrut, kytkinkopan ja yläkannen jättää kasauksen ja mittausten kannalta tarpeettomina pois, saa lootan suhteellisen pieneen pakettiin.

    Tsekkasin yhden ylimääräisen Acadianen loodan toiminnan vaihteiden päällemenon osalta, kiristin takalaakerit ja yläkannen kautta koputtelin 2-3 siirtäjälle lisälukitukset. Tähän porasin Visan anturien lukijasillalle reiät kytkinkoppaan. Tuli hieman reilut, kun aloitin liian ylhäältä lukijoiden asentoon nähden. Ei haitanne.

    #161639

    Ennen purkua, puhdistelin siirtäjätankoja öljystä ja merkitsin paikat maalitussilla. Merkinnät kuitenkin herkästi alkoivat irroituksen jälkeen liukenemään öljyyn, jota jäi tankojen alapinnalle.

    Ei käsittääkseni ole yhtä yleispätevää mitoitusta siirtäjähaarukoiden paikoille, koska ne nytkin Vikingin mukaan tulevat uudelleenrakentelun jälkeen hieman muuttumaan. Tarvitaan alla olevan kuvan mukaiset kalut:

    Näinpä esim. 2CV Wikissä oleva siirtäjien paikkojen mitoituspiirros on lähinnä ohjeellinen, koska se on mitattu tietystä loodasta tietyin säädöin ja tarkalleen ottaen pätisi vain saman loodan uudelleenkasaukseen, jos ei ole tehty merkittäviä muutoksia sisuskaluissa. Ovatko nuo asemat oltava sitten aivan millin osien tarkkuudella, en osaa sanoa vähäisellä lootakokemuksellani. Nyt kuitenkin on jo pahin pelko tätä helvetinkonetta kohden kaikonnut.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 23)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.