Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Öljyputken ruuvi kanteen.
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
1.6.2011, 06:20 #126759
Ensimmäistä kertaa meni kierteet öljyputken ruuvista sylinterikanteen eikä korjauspatenttini taida olla luotettava.
Onko kellään tiedossa esim. M8 ruuvista tehtyä korvausosaa tai pidempää öljykavallista M7 pulttia?
1.6.2011, 08:08 #161838” Heligoil ” teräskierre…… Paras ratkaisu…. 💡
Usein ovat nämä m7 pultit jonkun yli kiristämiä,, momentti kun on vain noin 1.0 – 1.3 kpm ….. 😯
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂1.6.2011, 11:48 #161839Onko tiedossa mistä M7x1 helicoil-setin saisi suomenmaassa järkevään hintaan?
1.6.2011, 11:55 #161840Eikö tuollainen 70-100 euroa olisi ihan sopuhinta, jos sen jakaisi jaoksen kesken? Hesalaisilla ei tosin ole, mutta nyt tarkemmin mietittynä saattaa kohta ollakin 😀 . Aika usein sellaista tarvitsisi, erityisesti imu/pakosarjan pultinreikien korjaamisessa.
1.6.2011, 12:56 #161841Tarvitaanko sätkässä Helicoil M12 x 1,25, mulla olis ylimääräinen työkalu.
1.6.2011, 15:22 #161842Saksassa ku olin rättärifirmassa hommissa ni rakentelin ite helicoileja tuohon tarkoitukseen. M8 vai oliko peräti M10 pultti, sille teki kierteet kanteen, väänsi lukitteen kanssa paikoilleen, katkaisi pultin ja teki pulttiin M7 kierteen. Vai olikohan se kierteen teko pulttiin ennen kanteen vääntämistä. Joo oli. Nomutkummiskin, toimi!
Ja on tosiaan tosi pehmeetä se kansien alumiini ja vielä pehmeempää uusimmissa koneissa. Et suunnilleen sen verran kiristää mitä kiristyy sillä kun puhaltaa kohtalaisen kovaa kiintolenkin päähän… 😉
1.6.2011, 19:32 #161843Ovela systeemi, luovaa ajattelua!
1.6.2011, 20:18 #161844Tässä muutama päivä sitten korjasin Amin sylinterinkannen imupakosarjan pinnapultin samalla lailla.
Vein paikalliselle metallipajalle M9 x 1.25 -pinnapultin. Pyysin ohentamaan keskellä olevan kaulan 7 mm paksuuteen ja sorvaamaan toiseen päähän M7 x 1.0 -kierteen. Kannessa olevan pilautuneen pultinreiän porasin sopivaan kokoon ja tein siihen tapilla M9-kierteen. Kiristin korjausosan kierrelukitteen avulla kanteen; tässä vaiheessa jouduin viilalla hieman lyhentämään pinnapultin paksumpaa päätä, jotta se uppoaisi sopivan syvälle kanteen.
Teetin samalla toisen samanlaisen korjauspinnapultin vastaisen varalle.
2.6.2011, 06:16 #161845Löytyisköhän lähimmästä Fixus liikkeestä?
http://www.fixus.fi/www/Koivunenwww.nsf/images/recoil-luettelo_0307.pdf/$FILE/recoil-luettelo_0307.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;2.6.2011, 08:14 #161846Kiitos linkistä.
Kokeilen juuri tuota Kooman kuumaa kikkaa. laitan kuvia, jos onnistun.
3.6.2011, 06:05 #161847ONNISTUI, ihan kotikonstein huteralla pylväsporalla ja muutamalla kiettetapilla.
Aiempi korjausyritykseni oli 8mm kiette ja pätkä jousta “helicoilina”. Ehkä en vain kiristänyt tarpeeksi, kun jäi tihkumaan. Hyvä yritys.
Tavalliseen 10 mm ruuviin poraus mahdollisimman keskelle poranterän kokoa asteittain kasvattaen.
7mm kierre ruuvin keskelle, syvyys muutamia senttejä.
Kanteen poraus isommaksi ja M10 kierre. Laitoin tässä vaiheessa öljykanavan pohjalle pienen tollon muovia, jonka poistamalla (pitkällä peltiruuvilla) suurin osa lastuista tuli ulos. Huuhtelin vielä ohuella öljyllä.
M10 ruuvi lukitteen kanssa paikoilleen ja sahaus juuresta poikki.
Viilausta käsiviilalla ja M7 kierteen selvitys tapilla auki
VOILA, öljynvirta toimii taas, minkä tsekkasin avaamalla kannen kopan ja starttaamalla. Mahdolliset lastut eivät täältä leviä öljynkiertoon vaan jäävät kyllä kopan alareunaan.
Rempan pystyi tekemään koneen paikallaan ollen. Alalämpöpelti piti irroittaa ja sen poistamiseksi ja parempien poraustilojen saamiseksi kohotin kone-vaihteistopakettia avaamalla etupään kumityynyjen pultit.
3.6.2011, 07:04 #161848Tärkeää tuossa korjauksessa on se että poraukset saadaan mahdollisimman suoraan..
Jotta kuparitiiviste pitäisi sitten rempan jälkeen.. Tietysti tiivistepinnan voi jälkikäteen
hioa tai viilata reijän suuntaiseksi jos 7m kierre on sattunut hiukan vinoon.. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂3.6.2011, 08:17 #161849Ensimmäinen jousisyteemini varmaankin veti ruuvia hieman vinoon ja siksi se tihkui. Suoruus oli pelkästään poraajan silmässä 😉 Nyt käytin koneen kuumaksi ennen peltien kasausta ja hyvin piti.
Kuparitiivisteet pehmeänä antanevat himpun verran anteeksi ja kaksi päällekkäin ehkä vielä enemmän?
3.6.2011, 08:28 #161850Kuparitiivisteet kannattaa kuumentaa punaiseksi ja kastaa veteen jolloin pehmenevät ja näin pito ehkä paranee..
Kaikkihan tämän jo tietävätkin…. 💡PS: Juttu kopioitu 2cv-Wikiin…
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂3.6.2011, 19:22 #161851Minulta saat kierteet ja vehkeen millä niitä laitetaan, helppo homma. Annat takaisin vaikka Ranskassa, tai missä sitten nähdääkään. Soita jos vielä tarvit 040-7715808 24tuntia eli aina vastataan. Vesku
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.