Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Maalausvinkkejä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126763

    Hiekkapuhaltaminen on kova sana. Serkun miehellä on passelit vehkeet, mutta omatekoinen suutin oli kaiketi liian isoreikäinen, kun hiekan purevuudessa oli toivomisen varaa.

    Vanteita saa ruiskumaalattua aika kätevästi useamman kerralla tällaisella karuselli-järjestelyllä. Kun ovat pintakuivat, voi roikotuksen kääntää toisinpäin. Keskiön reiästä menee rautalanka läpi ja prikka pitää vanteen leijumassa. Ylimpää lankaa kannattaa olla useampi säie, koska vanteiden pyöriessä yksittäinen lanka katkeaa, kokemusta on.

    Jos rengas on päällä, voi irtovannetta käyttäen kätevästi leikata vaikkapa pahviin (tässä tervapahviin) aukon, jolla estää isommat roiskeet renkaan pintaan. Reunan alle sumuttuva maali on pyyhittävissä renkaasta helposti tinnerillä, ellei sitten ole akryylimaalia tms. kovempaa kamaa.

    #161865

    Komiat on systeemit !

    Hiekkapuhallus avaa metallin huokoset, joten olisi syytä vetää sinkkimaali (tai jos ei ole varaa niin pohjamaali) alle puolen tunnin kuluttua puhaltamisesta. Ruostuminen alkaa heti ilman kosteudesta (se alkaa vaikka sitä ei vielä silmin havaitse).

    Sinkkimaalilla ei ole ihan niin hoppu koska sitä voi vetää ihan lievästi ruostuneen pellin päälle.

    #161866

    Muiden maalien tarttuminen sinkkiväriin vain on hieman sitä sun tätä. Pakuunikin maalasin kriittisiä kohteita “autovärin kestävällä” sinkkivärillä. Ehkä se sinkki kestää, mutta akryyli pintaväri kuoriutuu irti pikkuhiljaa. Kakki juttu.

    #161867

    Pitää paikkansa. Harmaa hiontaväri-pohjamaali-priomat on pysynyt reilusti yli 10 vuotta kuumasinkityn vanteen päällä, vieläkin kuin uusi. Tein sille 400 vesihionnan kuumasinkityksen jälkeen, joten ilmeisesti se oksodoitui juuri sen verran kuin pitääkin.

    Kannattaa olla tarkkana mitä pistää sinkkimaalin päälle. Pääasia on että sinkkimaalin päällä on jonkinlaista pohjaväriä, harva pintamaali siihen sinkkiin suoraan tarttuu.

    @Isoo-Jukka wrote:

    Muiden maalien tarttuminen sinkkiväriin vain on hieman sitä sun tätä. Pakuunikin maalasin kriittisiä kohteita “autovärin kestävällä” sinkkivärillä. Ehkä se sinkki kestää, mutta akryyli pintaväri kuoriutuu irti pikkuhiljaa. Kakki juttu.

    #161868

    Toi hiekkapuhalllus on kiva keino siinä vaiheessa kun puhalletaan PAKSUA peltiä.

    Paksulla tarkoitan yli 2 mm peltiä. Älkää koskaan HIEKKApuhaltako sätkän ovia tms.

    Mutta löysin tosi hienon uutuuden. Etupyörän laakeri rahisi uhkaavasti, vaikka kuvittelin että Jeesus-teipillä kaikki menee peittoon.

    Eihän sitä laakeria enää mikää pelasta ?

    Kokeilin tällasta : dieseliä/polttoöljyä pirusti sekaan, vaikka sumutuspullolla tai millä vaan, se peseee vaseliinit nopeesti. Vähän thinneriä perään ja pyöritellään koko hökötystä ja pidetään sitä niin että kaikkia yökkö valuu alaspäin, lisäää pyörittelyä ja paineilmaa perään. Kuulostaa uskomattomalta, mutta musta TUNTUU että sain kaikki hiekanjyvät etulaakereista pois. Nyt sitten apteekkiin ostamaan isooo ruiskua ja ruiskutan kunnon vaseliinit hyvin pestyille laakereille.

    Ihmeiden aika ei oo ohitse.

    ps. siinä vaiheessa kun oon ajanut 1.000.000.000.000 km ja plärään apuva-hjelppivä uusista etulaakereista, ymmärtänette tuskani ?

    #161869

    Onko kukaan koskaan kokeillu pulveri maalausta, saa hyvän iskun kestävän pinnan, toimisi parhaiten vanteissa ja puskureissa.
    Ei voi tehdä kotona mutta jos jonkun tutun kautta saisi esim maatalous koneita valmistavan linjalle.

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #161870

    @Hanski H2cv wrote:

    Onko kukaan koskaan kokeillu pulveri maalausta, saa hyvän iskun kestävän pinnan, toimisi parhaiten vanteissa ja puskureissa.
    Ei voi tehdä kotona mutta jos jonkun tutun kautta saisi esim maatalous koneita valmistavan linjalle.

    On. Kaverilla autoon (ei Sätkä, mutta harrasteSitikka kuitenkin) vetästiin pulverilla vanteet, pyöränkoteloihin suojapeltejä, valopelti, tais olla muitakin. Valopelti on sittemmin päällemaalattu tavallisella automaalilla, pinta on vain karhunkielellä “rikottu” jotta maalin sai tarttumaan…

    Vanteiden maalauksesta ja maalin ominaisuuksista sellainen kiva huomio, että rengasliikkeessä eivät saaneet rengaskoneella kolhun kolhua aikaiseksi maalipintaan, vaikka päällelaitettavat renkaat olivat rungoltaan rengasliikkeen kommenttien mukaan aivan älyttömän jäykät, ei meinannu kone pystyä punnertamaan vaan välillä piti ukon auttaa rengasraudalla..! Siis tilanteessa missä helposti olisi maali lohjennut vanteesta, niin näissä ei näy mitään…

    Tämä siis kommenttina tuohon muutamaan ekaan sanaan, onko kukaan koskaan

    Suosittelen kyllä, jos vain mahdollisuus on. Hinnasta ei kiinni varmasti jää, näille ei hinnaksi tullut mitään ihan mahdottomia, kun ei pyytänyt toimitusajaksi “heti” vaan malttoi odottaa siten että on isompi erä maalattavaa kerralla…

    #161871

    Jossain sivustolla näin juuri sellaisen kotikutoisen ison pahvilaatikon sisälle rakennetun pulverimaalausinstallaation. Iso uunikin pitää lisäksi olla.

    Pulverimaalauksessa sähköisesti imetään kuivat maalihiukkaset ilmasta metallin pintaan (roiskeita ei tule). Maali sitten lämmöllä sulatetaan kiinni. Menikö oikein?

    Meharin korin apurunko on käsittääkseni pulverimaalattu. Sen tietää siitä, että maalipinta näyttää priimalta loppuun asti, kunnes metalli on muuttunut ruskeaksi pölyksi sen alla 😉

    #161872

    Kyllä se maalaus noin toimii kun Jukka selosti.

    Maalaukseen heti toivomus toimii tosiaan huonosti ellei juuri satu olemaan toivottu väri menossa. Linjassa pöllytellään vaan yhtä väriä kerrallaan. Saattaa jossain tosin olla joku pieni maalaamo joka voi tehdä yksin kappalein.

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #161873

    Onhan tossa mun kulkimessa, PUNKUssa, pulverimaalattuja osia vaikka kuinka. Esim. uuri mainitsemiasi., prokektit-osastolta, “never-rusting story”.

    Ennen pulverimaalausta vanteet, puskurit, jne vielä sähkösinkittiin.

    Ja akkutelineen pohjjaan tuli ennen sinkitystä erityisen paksu kerros kuparia nottei ikinä hapetu eikä ruostu. Ihanaa ruostumattomat osat, ihanaa

    viewtopic.php?f=15&t=4650

    @Hanski H2cv wrote:

    Onko kukaan koskaan kokeillu pulveri maalausta, saa hyvän iskun kestävän pinnan, toimisi parhaiten vanteissa ja puskureissa.
    Ei voi tehdä kotona mutta jos jonkun tutun kautta saisi esim maatalous koneita valmistavan linjalle.

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.