Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Ratti väärässä asennossa/Acadiane – lisäkysymys
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
30.5.2011, 19:03 #126768
Hammastangon puslien vaihdon jälkeen on ratti väärässä asennossa. Virtalukko on irti ja lukituspultti matopyörältä poistettu. Kun nykäisee, niin ratti nousee vähän, mutta toppaa johonkin. Mitä vielä pitää tehdä, että saa putken nousemaan booreilta? Dyane lie samanmoinen tästä kohdin?
Nimim. epätietoinen
AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti Mikkonen30.5.2011, 19:52 #161884Poista virtalukon alla oleva peltilevy, joka suojaa ns. haittoja eli kappaleita, joihin rattilukko tarraa. Tarvitset 7 mm.n kiintoavaimen saadaksesi suojaavan peltilevyn pois ja haittoihin muistaakseni 4.n tai 5 mm.n kuusiokoloavaimen. Haittojen kuusiokoloruuveille löytyy paikka virtalukosta rattia hitaasti kääntämällä. Aika hankalalla työasennolla tästä selviää. Nyt ratin pitäisi nousta iloisesti ylöspäin. Irroita rattiakseli matopyörästä ja säätele rattia mielesi mukaan. Ratti voi olla joskus tosi tiukkana matopyörään, mutta ulosvetäjällä rattiputki lähtee. Laita putken sisään rattiputken pituinen tanko ja ulosvetäjällä nostat rattiputken ylös. Tämä koski kutosta ja Dyanessa ja Acadyanessa on haitta hitsattu rattiputkeen ja irtoaa poistamalla kaksi koriin menevää pulttia. Lycka till.
30.5.2011, 20:46 #161885Jos virtalukkon sen mustan möykyn kiinnityspultit on irroitettu kojelaudan laidasta,,
niin koko hoito rattiputkineen pitäisi kylla nousta irti matopyörästä..
Sikäli mikäli tuon kysymyksen oikein tulkitsin.. ??Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂30.5.2011, 20:57 #161886Juurikin näin. Tässä on rattilukko toteutettu eri tavalla kuin 2cv6:ssa. Virtalukko on siis irti jo ja samanlaista kuusiokolosysteemiä tässä ei ole. Kyllä tämä tästä…
Kiitos jälleen kaikille.
Oli aika mielenkiintoista tuo puslien vaihto. Ja varsinkin hammastangon takaisinasennus teetti hommia. Henkistä tukea piti soitella pariinkin otteeseen.AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti Mikkonen30.5.2011, 21:14 #161887Hammastangon takaisin asennus akseliputken ollessa autossa kiinni on tosiaan haastavaa. Jos haluaa säästää hermonsa, voi rälläköidä pienen asennusta helpottavan viisteen tangon päähän. Hammastanko ei tietääkseni ole karkaistu, joten mitään vahinkoa siitä ei ole.
Vaihdoit siis sen liukurenkaan? Mistä löysit ja oliko oikean kokoinen?30.5.2011, 21:38 #161888Joo pieni viistehän siinä on alkujaankin siinä hammastangon päässä..
Mutta viistetty liian jyrkäksi,, joten juohevammaksi hiontaa on tullut harrastettua..
Hammastanko menee mukavasti paikoilleen kun akseliputken sisältä painaa asennuskangella
sen jousikuormitetun hammastangon painaja luistin alas.. Silloin hammastanko mahtuu menemään
paremmin matopyörän ja luistin väliin.. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂30.5.2011, 21:43 #161889Sitrosella näkyy olevan niitä hammastangon heloja vakio kokoja sekä kahta ylikokoakin myynnissä..
Ylikoko vain edellyttää ohjainputken sorvauksen helalle sopivaksi,,
samalla pääsee eroon siitä keskiosan kuluneesta väljästä kohdasta.. ❗Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂31.5.2011, 05:39 #161890Franzoselta tuli hilut. Liukurengas oli tiukka, sorvattiin tankoa hieman. Samalla viistettiin tangon pää asennuksen helpottamiseksi. Mulla oli kaksi kpl jälkikasvua kaverina, mutta silti oli työläs homma. Vaihdoin liukurenkaan ja ne neliön muotoiset puslat. Alkuperäiset olivat rautaa, uudet pronssia. Kuminen tärinänvaimennin meni tietty uusiksi. Samalla laitettiin voitelunippa pölysuojapellin keskelle. Tärinänvaimenninkumiin reikä nipan kohdalle.
Lisäkysymys:
Samalla kun käytän rattiputken irti, voisin siistiä räpelletyn rattiputken reiän. Muistaako kukaan minkä kokoinen reiän tulisi olla, että tiiviste istuu tiukasti (löytyyhän se kokeilemallakin)? Säästäisi vähän työtä.AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti Mikkonen31.5.2011, 15:35 #161891@rustman wrote:
Hammastangon puslien vaihdon jälkeen on ratti väärässä asennossa. Virtalukko on irti ja lukituspultti matopyörältä poistettu. Kun nykäisee, niin ratti nousee vähän, mutta toppaa johonkin. Mitä vielä pitää tehdä, että saa putken nousemaan booreilta? Dyane lie samanmoinen tästä kohdin?
Nimim. epätietoinen
oli viimekesänä tiukassa..pultti pitää olla tosiaan kokonaan pois..putkeen voit lorauttaa vaikka dieseliä tai jotain liuotinta..kumivasaralla pikkuhiljaa naputtelemalla
ratin keskeltä ( kiinni/ulos ) ja vot niin lähtee kuin porkkana.31.5.2011, 16:09 #161892Ainakin isäni dyanessa rattilukonrengas on tehtaalla hitsattu tms. suoraan putkeen kiinni, eli ei irroitettavissa. Muistaakseni rattiputken saa nostettua ylös rengas paikoillaan kunhan löytää “oikean asennon” (lukituspanta on ohuempi kuin 2cv:ssä). Virtalukkosta pitää tietysti olla rattilukko pois päältä eli avain sisällä ja käännetty esim. ns. nolla asentoon.
Tämän tyyppinen työkalu on oiva apuväline rattiputken irroituksessa, kun sitä käyttää rattiputken alapään ja matopyörän välissä. Raon isotessa voi jatkaa putken nostoa esim. jakarilla kampeamalla.
😯
31.5.2011, 18:55 #161893Ratti on nyt ok. Neljä pulttia irti ja koko rattisysteemi nousi booreilta, kun vähän vasaralla koputteli. Sain kaikki osat vielä kivutta takaisinkin.
Mutta…
ratissa on edelleen tyhjää kiertoliikettä n. 10 cm ratin kehältä mitattuna. Seuraavaksi pitää käydä matopyörän alla olevan jousihässäkän kimppuun. Notta, jos se ei paina hammastankoa riittävästi. Eli taas palasiksi. No, tuleepahan laite tutuksi.AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti Mikkonen31.5.2011, 19:24 #161894Se on helppo testata painaako se hammastangon vastine riittävästi,, nimittäin sieltä kuskin puolelta akseliputken sisältä painamalla hammastankoa asennuskangella..
PS: Jos meinaa saada sen hammastangon painajan pois paikoiltaan jos se jumittelee niin joutuu irroittaan koko akseliputken rungosta..
Nimittäin se purkaantuu vain sieltä alatulpan kautta… Tulppa on samanlainen kun hammastangon sekä raidetangon päässä.. 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂1.6.2011, 05:58 #161895Kyllä se purkuun menee 🙁
Saapa nähdä miten ensikertalaiselta onnistuu. Eilen oli eka kerta vetarin suojakumin vaihdossa ja raidetangon pään avamisessa ja suojakumin vaihdossa, samoin kuin se rattiputen irroitus. Tässä harrastuksessa “ekakertoja” riittää.AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti Mikkonen1.6.2011, 07:47 #161896Aloita nyt kuitenkin helpoimmasta päästä, eli tarkista tuliko raidetangon päät riittävän kireälle. Jos ne jää vähänkään löysälle, niistä tulee suuri klappi. Jos ne olkavarren kuulapäät on kuluneet soikeiksi, ei säätö enää onnistu, ja ne olisi syytä vaihtaa. Olen itse kiristänyt ne niin, että olkavarsi on irti, pääsee helpommin pörittelemään jo kokeilemaan liikerataa.
Ja ennen kun irroitat koko akseliston, tee niin kun Manu neuvoi, käännä rattia sopivasti oikealle niin että pääset kampeamaan hammastankoa akselin päädystä sopivalla työkalulla. Sen pitääkin joustaa vähän, mutta ei tietenkään kovin kevyesti. Ja saattoihan hammastangonkin säätö jäädä löysälle.1.6.2011, 08:26 #161897Kokemuksesta..
Niin hammastangon kun raidetangon päissä sen kupin sopiva kiristys syvyys on että kuppi on tangon pään tasalla,,
ja ehkä puolen kierteen verran syvemmällä..
Jos enempi kiristää loppuu kuulakuppien alla olevan kiristysjousen joustovara ja seuraa jumitus… 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.