Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka ilmanpaineet

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126790

    Maailman tyhmin kysymys, mutta miksi sätkän ilmanpaineet ovat niin matalat…ja mitähän mahtaa tapahtua jos niitä hiukan nosteleepi ?

    Mikäs mahtaa olla pakussa rengaspaineet takana, onko kellään pakun omistajalla vihjeitä ?

    #162010

    Matalat paineet toimii alkuperäisille Misukoille hyvin. Kovakylkiset nykyrenkaat vaativat enemmän painetta. Luulisin,

    #162011

    Sileillä nykyteillä kovemmat paineet on ihan ok, rullaakin kevyemmin. Vanhan ajan sorateillä ja muilla epätasaisuuksilla matalammat paineet toimivat paremmin. Ei muuta kuin kokeilemaan korkeampia paineita, huoltoaseman letkusta et saa niin paljoa painetta että sillä rengasta rikki saisi.

    #162012

    No sitähän minäkin. Olen käyttänyt 2.3 – 2.5 kg paineita ja hienosti rullaa, hyvä tietuntuma eivätkä ne misukat siitä mihinkään kulu.

    Kun ostin uudet misukat, euromasterin ukko ei meinannut laittaa niitä vanteilleen koska halusin tubelexit. Kuulemma tähän malliin on pakko laittaa sisärenkas. Hyvin on toistakymmentä vuotta pyöriskelleet ilman sisägummia. Vähemmän pyörivää massaa nääs.

    Hiekkatielle jos joskus joudun, nimismiehenkiharassa toki hiljennän jo muutenkin kuin pelkästään rengaspaineiden takia.

    #162013

    Nyt kyllä suhtautuisin varauksella edellisiin kirjoituksiin korkeammista paineista erityisesti Misukan kohdalla. Lukekaa viime Nyytisistä Inkiläisen kirjoitus aiheesta, luulen että siinä ollaan lähellä totuutta eli pehmeä Misukka on osa 2CV:n hienoa jousitusjärjestelmää.

    Muistutan myös, että 2CV:n rengaspaineet on suunniteltu Keski-Euroopan tieolosuhteita (päällysteitä) silmälläpitäen, ei Suomen sorateille.

    #162014
    jym

    “Rengaspaine saa poiketa auton tai renkaan valmistajan suosituksesta enintään 20 %. Auton ajo-ominaisuudet riippuvat suuresti rengaspaineista.”

    Kysymys oli pakun takarenkaiden paineista. Pakujakin on niin monenmoisia. 50-luvulla suositus oli tyyppeihin AU, AZU rengaskoolla 135×400 tai 135×380 (kyseessä tuolloin luultavasti Michelin Pilote):

    edessä 1,1 bar
    takana 1,2 bar

    60-luvulla vastaavat rengaspainesuositukset Michelin X -tyyppisiin renkaisiin (AZU: 135×380)

    edessä 1,2 bar
    takana 1,5 bar

    Uudemmista pakuista en ole varma, mutta tuskin kovin kaukana henkilömallin suosituksista:

    edessä 1,4 bar
    takana 1,8 bar

    //jym

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #162015

    Oikein tarkasti kun sanojansa ajattelee niin tarkoitin kirjoittaa että jos siltä tuntuu niin voi ja kannattaa kokeilla erilaisia korkeampia ja vaikka matalampiakin paineita. Tien pinta, ajotyyli ja varsinkin kuorma kevyessä autossa vaikuttaa rengaspaineen sopivuuteen. Keski-Euroopassakin oli erilaiset tien pinnat 60-luvulla kun sätkän rengaspainetaulukoita on suunniteltu.

    Liian kova painehan vähentää mukavuutta, rengas alkaa pomppimaan tien pinnan epätasaisuuksissa ja äärimmillään hukkaa pidon kun ei pysy tiessä kiinni. Renkaan (paineineen) kovuus, iskunvaimennus ja jousen jäykkyys tulisi olla sopivassa harmoniassa keskenään että tulee hyvä lopputulos. Liian pienellä paineella ajotuntumasta tulee vetelä, vauhdikkaassa kurvissa rengas taittuu alle ja rullaa huonosti. Ja liian pienellä paineella rengas kuluukin epätasaisesti.

    Ken arvostaa eniten rauhallisen kiireetöntä etenemistä ja ylevän pehmeää kyytiä nauttii siitä varmasti parhaiten matalahkoilla eli ylläkin suositelluilla paineilla.

    #162016

    Väittäisin, että 2.5 paineilla misukka kuluu keskikohdasta ennenaikaisen nopeasti. Mutta sen näkee sitten myöhemmin. Paineet on hyvät silloin kun pinta kuluu tasaisesti sekä reunoista, että keskeltä.

    Olen jonkin aikaa ajellut Toyo 135×15 renkailla 2.2 paineilla ja ne mielestäni toimii pitkissä kaarteissa paremmin kuin 1.6-1.8 paineet.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162017

    Omasta kokemuksestani monien vuosien ajalta, voisin väittää että misukka ei kulu 😆
    Mutta Puolassa ajaessani, olisi kyllä rengaspaineet pitäneet tiputtaa sinnne 1.2 tuntumille.

    Kovaa rynkytystä oli kyyti, muusta nyt puhumattakaan. Kyllä se tilanteen mukaan pitää varmaankin mennä….saksan autobahnilla oli tosi hulppea vedellä liian isoilla rengaspaineilla, kuten myös ranskan isoilla, todella mahtavilla pääteillä.

    @Akaile wrote:

    Väittäisin, että 2.5 paineilla misukka kuluu keskikohdasta ennenaikaisen nopeasti. Mutta sen näkee sitten myöhemmin. Paineet on hyvät silloin kun pinta kuluu tasaisesti sekä reunoista, että keskeltä.

    Olen jonkin aikaa ajellut Toyo 135×15 renkailla 2.2 paineilla ja ne mielestäni toimii pitkissä kaarteissa paremmin kuin 1.6-1.8 paineet.

    #162018

    En ole muuten itse kokeillut mutta tuli vaan mieleen että kun tubelessina ajelen, niin käyköhän jossain vaiheessa niin että jos ajelee liian matalilla paineilla niin ilmat karkaa renkaan välistä ulos ?

    Mitäs ootte mieltä/onko kokemuksia ?

    #162019

    Semmoinen kokemus on minulla, että etu-ja takarenkaiden paine-ero on oleellinen asia ajo-ominaisuuksien kannalta. Takana kuuluu olla korkeampi paine kuin edessä. Näin on tehdaskin ohjeistanut alusta asti, kuten jym:n kirjoituksesta tuossa edellä näkyy.

    #162020

    ilma pysyy tupelessissa hyvin vaikka 0,5 kg paineella. Ristikudos renkaassa “liian suuri paine” kulutti keskeltä, vyörenkaassa suuri paine kuluttaa reunoilta. Huoltamon kompuran tuottama paine voi olla 8 kg, eli parempi lukea mittaria kun saada rengasta silmilleen.

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #162021

    Yksi syy sätkän mataliin rengaspaineisiin on, että rengas toimi osana jousitusta/iskunvaimennusta. Pehmeä rengas ottaa iskut vastaan yrittäen olla välittämättä niitä alustaan. Olen kokeillut ajella 2 bar paineilla toyo kumeilla ja hyvinhän se rullaa ja kulkee, mutta pudotappa jonkin ajan kuluttua kokeilu mielessä paineita vaikka 0,5 baria. Saatat yllättyä kuinka pehmeältä ajo tuntuu.

    Acadianessa huomasin, että toyo ei kestä ajella 1,8 paineilla takana, vaan painetta piti olla kuorman kanssa 2,0 – 2,2 bar. Kumi ei kestänyt kuormaa alemmilla paineilla, vaan se kului todella nopeasti piloille.

    Viikko sitten ihmettelin henkilösätkässä huonoa ajettavuutta kovassa sivutuulessa. Sitten muistin, että laitoin renkaisiin 2,0 bar paineita. Kävin huoltsikalla laskemassa paineet edestä 1,5 bariin ja takaa 1,8 bariin. Sivutuuli herkkyys katosi lähes kokonaan, eli ajettavuus parani huomattavasti. Kumit ovat tässä tapauksessa Michelinin 135 kitkat.

    Kyllä täällä ihanassa koto Suomessamme on tiet niin surkeassa kunnossa, että ainakin mie mukavuuden nimissä ajan alle 2 kilon paineilla.

    #162022

    öö tämä on muuten veikeä “ominaisuus”, etupää kuitenkin painaa enemmän ja etupään pitää ohjattaessa nopeasti reagoida väistöliikkeisiin (kuka nyt sitten haluaakin väistellä ohjausta tai vaikka ohjusta).

    Koeajoin tässä taas kaverini rättäriä minkä mäaalasin, ja kaikissa rättäreissä on ollut erilainen tuntuma, mutta nythän sen minä hölmö vasta hokasin että se kotoinen, mukava ajotuntuma omasta vehkeestä tulee niistä isoista rengaspaineista. eh ?

    @amikutoseeni wrote:

    Semmoinen kokemus on minulla, että etu-ja takarenkaiden paine-ero on oleellinen asia ajo-ominaisuuksien kannalta. Takana kuuluu olla korkeampi paine kuin edessä. Näin on tehdaskin ohjeistanut alusta asti, kuten jym:n kirjoituksesta tuossa edellä näkyy.

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.