Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Kausitarkistuksia
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
14.6.2011, 11:44 #126802
Venttiileistä, kärjistä, renkaista jne tms on joristu muutaman päättötyön verran, mutta mielestäni mitään kattavaa muita huoltokohteita sisältävää ketjua ei taida olla?
Itselleni tämä tuli mieleen eilen sietämättömäksi käyneestä pakovuodosta. Tämän pohjalta ehdottaisin, että immeisten pitäisi tarkistella imupakosarjan liitoksia n. 30 000km välein. Omaan koneeseeni on kiristetty pakosarja kiinni 2005 ja vaarnaruuvien alkuperäisten muttereiden päälle on vielä heitetty toiset mutterit varmistamaan kiinnipysyminen. Näillä eväin olen huoletta ajanut ko. koneella nyt 42 000km ja eilen pellin avattuani totesin kahden mutterin lähteneen kävelemään… Nyt siis menee uusiksi pakosarjan tiivisteet ja imupuolen liimaus.Sinänsä onni onnettomuudessa, sillä viime viikolla minulla repesi bensaletku suodattimesta irti (juuri ennen kaasaria) ja ruiski joitakin litroja tuoretta bensaa konehuoneen koristeeksi. Vikana oli siis haurastunut letku, joka vaivihkaa aukesi reunastaan. Vielä viime viikolla minulla ei ollut ko. puolella pakovuotoa, mutta nyt on, joten tuosta kohtaa roiskunut bensa olisi saattanut sytyttää koko kulkimen juhannuskokoksi.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]16.6.2011, 09:21 #162060Eikös kaikki knutterit/pultit kannattaisi laittaa lukkoprikoilla/nyloceilla/lukkoliimalla/tervalla mitkä hiukankin pääsevät heilumaan ? Minulla on tyhjäkäynti niin pienelllä että kaikki normaalit mutterit ja pultit kulkimesta kyllä aukenisivat alta aikayksikön jos niitä ei lukitse jotenkin.
@Akaile wrote:
Venttiileistä, kärjistä, renkaista jne tms on joristu muutaman päättötyön verran, mutta mielestäni mitään kattavaa muita huoltokohteita sisältävää ketjua ei taida olla?
Itselleni tämä tuli mieleen eilen sietämättömäksi käyneestä pakovuodosta. Tämän pohjalta ehdottaisin, että immeisten pitäisi tarkistella imupakosarjan liitoksia n. 30 000km välein. Omaan koneeseeni on kiristetty pakosarja kiinni 2005 ja vaarnaruuvien alkuperäisten muttereiden päälle on vielä heitetty toiset mutterit varmistamaan kiinnipysyminen. Näillä eväin olen huoletta ajanut ko. koneella nyt 42 000km ja eilen pellin avattuani totesin kahden mutterin lähteneen kävelemään… Nyt siis menee uusiksi pakosarjan tiivisteet ja imupuolen liimaus.Sinänsä onni onnettomuudessa, sillä viime viikolla minulla repesi bensaletku suodattimesta irti (juuri ennen kaasaria) ja ruiski joitakin litroja tuoretta bensaa konehuoneen koristeeksi. Vikana oli siis haurastunut letku, joka vaivihkaa aukesi reunastaan. Vielä viime viikolla minulla ei ollut ko. puolella pakovuotoa, mutta nyt on, joten tuosta kohtaa roiskunut bensa olisi saattanut sytyttää koko kulkimen juhannuskokoksi.
17.6.2011, 04:59 #162061Nämä oli tähtiprikkojen ja tuplamuttereiden kera…! Aika tekee tehtävänsä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]17.6.2011, 19:54 #162062Ettei vaan olis kiristetty kone kylmänä ?
Kone kun lämpeää niin kaikki paikat laajenee ja mutterit löystyy välittömästi..Ehkä kannattais harkita kiristämisen jälkeen koneen lämmittämistä ja uudelleen kiristyksen tarkistamista. Iiiihan noin vaan varmuuden välttämiseksi.
20.6.2011, 11:10 #162063Hmm….Kun kaikki paikat koneen lämmetessä laajenee niin kaikki paikat tosiaankin laajenee eli se ei aiheuta mitään löystymistä. Eri materiaalit sen sijaan voivat laajentua hieman eri tahtiin ja silloin on pientä teoreettista mahdollisuutta edellä kuvatusta ilmiöstä. Toisaalta ruuvia irroitettaessa voi pistemäisen lämmön kohdistaa vaikkapa ruuvin kanstaan ja sillä on irroittava vaikutus, koska osa aineesta on kuuma eikä lämpö ole vielä johtunut ympäristöön. Irroitusta ennen kohde kannattaa nopeasti viilentää.
Kylmänä käyvä kone voi tietysti aiheuttaa enemmän värinöitä ja sitä kautta löysyttää ruuveja vaikkapa tyhjäkäynnillä täryyttäessään.
20.6.2011, 11:56 #162064Tarkoitin tämän ketjun vastaavien kausittaisten tarkastusten käsittelyyn ja eritoten havainnointiin, en niinkään tämän sattuneen tapauksen syy-seuraus-suhteen selvittelyyn. Jos tästä jotain pitää oppia niin kannattaa:
1. Kiristää/tarkastaa pakomuttereiden kireys säännöllisesti
2. Pitää pakotiivisteitä käsillä. Omassa tapauksessa Kari80 pelasti akuuteimman tilanteen.
3. Varata Hylomaria/vastaavaa pakkiin ja pakopuolelle pakoputkitahnaa.Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]3.7.2011, 19:36 #162065Ja sitten tänään taas koettua: varatkaa varsinkin ranskaan lähtijät bensaletkua ja klemmareita mukaan! Olen tämän kesän aikana herännyt molempien kulkimien kanssa bensan hajuun, joka on peräisin haurastuneesta letkusta. Olen normaalisti ostanut halvimman letkun sijasta varaosakaupan kalliimpaa letkua ja sekään ei näytä kestävän. Etanoli syö. Tänään korjaillut letkut ovat nyt olleet kiinni 2v ja huomenna saa mennä letkukauppaan hakemaan uutta tavaraa. Verratkaapa paljonko ennen kesti letkut? Ostit seitkytluvulla sätkän uutena kaupasta ja vaihdoit letkut seuraavan kerran…? kun nelkun kone poiki 80tkm kohdalla? 😆
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]24.8.2011, 11:05 #162066Ostelin biltemasta tavallista bensaletkua ja bensaletkut piti vaihtaa joka kevät alkuhuollon yhteydessä !
Nyt punottu bensaletku on toistaiseksi kestänyt jo monen monta vuotta happoklemmarein murtumatta. Olisikohan ollut ADHD-liikkeestä ?
Lämpölaajenemisesta sen verran että esim pitkä pultti lämpölaajetessaan venyy niin paljon että löystyy kyllä.
26.8.2011, 19:49 #162067Minkähän takia ainakin ennenvanhaan tehtiin ns. jälkikiristely, auto merkistä riippumatta.
Eli kone käytettiin kuumaksi, tai viimeistään 1000 km.n jälkeen tehtiin jälkikiristely, valmistajan ohjeen mukaan joko kylmänä tai kuumana.
Hausjärvi / Hy-Ri
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.