Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Jarru ongelma

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126839

    Nyt on kulkimessa sellainen ongelma että jarrutettaessa ei ihan meinaa jalassa poljinvoima riittää. No kun päästää jarrupolkimen ylös ja polkasee toisen kerran niin jarrupoljin ei menekkään niin syvään kun ekalla kertaa ja jarrut toimii oikein hienosti. Elikäs silleen pumppaamalla jarruttaa vaarsin hyvin. Missäköhän on vika. Ei taida viitsiä tuollasena katatstusmiehelle mennä näyttämään, vai kannattaako? Epäilen jarrupääsylinterin kumeja. Mitä sanoo asiantuntijat? Onko korjaussarja hyvä vai pitääkö uusia paljonkin? Onnistuuko toimenteet tälläseltä tee se ite mieheltä?

    Monta kysymystä samassa…kiitos asiallisista vastauksista.

    #162195

    Jarrupääsylinterin kumeissa olisi vikaa, jos petaali painuisi hiljallee pohjaan sitä painaessa, jarruvoimaa ei syntyisi ollenkaan tai nestettä vuotaisi selkeästi sylinterin juuresta ulos (siis jalkatilaan).

    Tuohon että vasta toinen polkaisu ottaa kunnolla, on pari vaihtoehtoa, joko ilmaa jarruissa, tai jarrukengät kaukana.

    Olisiko siis jossain vaiheessa päässyt jarruneste vähäiseksi, ja sitä on vain lisätty, ja systeemiin olisi päässyt vähän ilmaa, mutta ei kuitenkaan “häiritsevää” määrää..?

    Mikäli kyseessä on rumpujarrut, niin jarrukenkien kuluneisuuden/etäisyyden aiheuttaman “vian” voi kivasti todentaa, mikäli se etujarrussa on, esim vetämällä käsijarrua sen verran ettei jarru ihan laahaa ja sitten testaamalla jarrua. Jos näin ei tarvitse (sen ekan polkaisun jälkeen, jatkossa, kun ei käsijarrua kuitenkaan höllää. Sekavasti taas selitetty) useampia polkaisuja, niin etujarrukengät on kuluneet/säätö kaukana.

    Takimmaiset jarrukengät kovin harvoin saa niin kauaksi säädettyä, että siitä merkittävää haittaa olisi. Tätähän ei vissiin saisi taas kertoa, mutta omassani olen säätänyt takimmaiset kengät niin kauaksi kuin pystyy, jotta takajarruissa tapahtuisi edes jotain liikettä, eivätkä ne jumittaisi niin herkästi, kuten niillä on niin usein tapana…

    #162196

    Okei toi käsijarrutesti on varmasti hyvä. Ilmasin jarrut ja kuskin puoleista takajarrua en saannut ilmattua ainakaan vielä kun ilmausruuvvi oli niin tiukassa. Muut aukesi. Ilmaaminen ei auttanut muuta kun sen että koeajossa huomasin sen että ekalla polkasulla takajarrut ottaa kiinni ja sitten tokalla kaikki. Hiekkatiellä helppo todeta jarrutusjäljistä. ´Pitää polkasta sekunnin päästä ekasta että sinne etujaruihin asti tulee pitoa. Jos parin sekunnin päästä se ei auta. Luulen että etujarrut on irti liiaksi. Eikös niitä saa niillä neliöruuvveilla säädettyä? Mutta mihinkä suuntaan niitä pitää kääntää?

    #162197

    Käsijarrutesti osoitti että etujarrukengät on niin kaukana että yksi polkaisu ei riitä vaan tarvitaan toinen heti perään. Neljä naksausta käsijarrua vedettynä, tai kolme koska se eka on lähtönaksu, tuottaa narmaaalin jarrukäyttäytymisen. Nyt siis on vaihtoehtona ilmeisesti niiden neliöpulttien säätäminen, ellei ne ole jo tapissa, tai kenkien vaihto, huh huh. Saas nähä….oiskohan syytä antaa kenkien vaihto sellaselle jonka sen taitaa. En usko ite siitä selviytyvän. Megahäjyn hommia jos siihen asti se menee.

    #162198

    @JukkaK wrote:

    Ilmasin jarrut ja kuskin puoleista takajarrua en saannut ilmattua ainakaan vielä kun ilmausruuvvi oli niin tiukassa.

    Jos toteat tilanteen toivottomaksi (tai väännät ilmausruuvin muuten vaan pyöreäksi vahingossa) kannattaa ottaa jarruputki irti pyörittelemällä jarrusylinteriä kunhan putken on ensin saanut varovasti nakuttelemalla liikahtamaan – unohtamatta ruosteenestoainetta. Vaikkei tilanne ihan toivoton olisikaan niin onhan ruuvia mukavampi työstää työpöydällä kuin pää lokasuojassa.

    #162199
    jym

    “Mutta mihinkä suuntaan niitä pitää kääntää?”

    //häjym

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #162200

    Minulla on toisessa kulkimessa osunut kohdalle sellaiset takajarrusylintereiden kumit, että ne vetävät jarrumännät niin pohjaan, notta tarvitaan aina 1.5 polkaisua saadakseen jarrupoljin mukavan ylös. Jarruttaa kyllä jo ekalla polkaisulla, mutta normaalin poljintuntuman saa vasta tuolla puolellatoista polkaisulla. Ja mistäkö tiedän, että ongelman ydin on tuolla osoitteessa omassani? Koska olen yhdet kumit sinne vaihtanut, edelliset oli vielä jäykemmät, jarrupääsylinteri on vaihdettu kertaalleen, kengät on keskitetty ja lähennelty moneen kertaan, jarruja on ilmattu nokka ylhäällä alhaalla vaakassa ja vaikka miten, ja viimeisenä, muttei vähäisimpänä: takajarrurummuista kuuluu paikallaan polkiessa vaimea “narsk” vasta siinä vaiheessa kun poljin muuttuu kovaksi. (=kengät puristuvat rumpua vasten)

    Mutta kuten sanottua, jarrujen ilmaaminen on varmaankin se ongelma Sinun kohdallasi. Pelkkä nesteen pumppaaminen ulos ei aina tuo kaikkea ilmaa pois, vaan itse käytän aina metodia, jossa toinen pumppaa paineet järjestelmään ja itse olen kulkimen alla/konehuoneessa päästelemässä paineita ulos aina välillä. Eli, paineet, ruuvi auki, paineet, ruuvi auki, paineet, ruuvi auki. Tätä menoa niin pitkään kunnes kuplia ei enää napsahtele ulos. Muista lisätä nestettä välissä! Ilma järjestelmässä tuntuu polkimen joustavuutena. Ilmaton järjestelmä on tuntumaltaan kova jarrutuksessa!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162201

    Kiitoksia kaikille avusta jaa erityiskiitos Jymmille kuvaan etsimisestä. Kuva kertoo enemmän kun tuhat sanaa. Ja varsinkin ne nuolet.

    Mä iltasella katsoin Haynesin kirjasta ja sen perusteella aloin aamusella vääntämään pultteja, väärään suuntaan. Tunkkasin rengasta ja kiersin hiukan ja kävin koeajolla, jopa kolme kertaa, kunnes tulin katsomaan tänne, onko kukaan laittanut mitään infoa. No tuosta kuvasta selvisi heti, että mä olin kääntänyt väärään suuntaan. Logiikan saa unohtaa kun se tekee aina tepposet. Selkeet nuolet toimii tyhmällekkin. No ei muuta kun uudestaan tunkkasin ja käänsin ensiksi takasin mitä olin kääntänyt ja sitten aloin kääntämään lisää. Ei menny kun hiukan niin pyörä otti kiinni. Siitä hiukan takasin ja toinen pultti ja sitten toinen pyörä ja koeajolle.

    Nyt vuoden kuljin pelittää taas….saattaa jopa kestää kaksikin vuotta. Saamme miettiä, josko sittenkin sinne Ahvenanmaalle lähtis…tai jonnekkin muualle. Yksi lomareissu sätkälläkin on vielä tehtävä.

    #162202

    Jarrujen säädöistä on tehty nyt juttu 2cv-Wikiin tekniikka osioon… 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.