Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Auraus

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126840

    Tervehdys!

    Tuo ami syöpi hieman vasemman eturenkaan ulkoreunaa. Jos söisi molempien eturenkaiden ulkosyrjiä, niin diagnoosi olisi selvä, aurausta liikaa. Mikä tuollaisen toispuoleisen kulunnan voisi aiheuttaa? Ajossa tms. en ole huomannut mitään outoa. Rattikin amissa on aina “vinossa”.

    #162203

    / = haritus / = auraus, jos menosuunta on tässä tekstipohjalla ylöspäin. Haritusta saisi olla yht. 0-3mm, eli lanka kulkimen renkaiden ympäri ja rakoa mittaamaan renkaan takimmaisen puolen ja langan välistä. Jos takarenkaalla lanka ei makaa molempien reunojen päällä niin tukivarsi on mutkalla. Edessä voi syödä myös vain toista rengasta aurauskulmien ollessa pielessä. Jos ulkoreuna kuluu niin aurausta on liikaa, jos sisäreuna kuluu niin haritusta on liikaa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162204

    Ainiin ja koska kyseessä on kenttään pudotettu yksilö niin auraukset voi olla hyvinnii muuttuneet tuossa yhteydessä. Suositus kun on, että myös auraukset tarkistettaisiin suurempien korkeussäätöjen yhteydessä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162205

    @Akaile wrote:

    Ainiin ja koska kyseessä on kenttään pudotettu yksilö niin auraukset voi olla hyvinnii muuttuneet tuossa yhteydessä. Suositus kun on, että myös auraukset tarkistettaisiin suurempien korkeussäätöjen yhteydessä.

    Onhan tuota vähän pudotettu, mutta oli edellisen omistajan ajoilta oleva (lue: korkeampi säätö) rengas samalla tavalla kulunut. Siispä höllään vasurin puolen aurausta hieman ja katson, miten käy.

    #162206

    Katsoppa ensin että etupyörien pysty kallistumat on kunnossa ja mittaa sitten etupyörien vanteiden sisäreunoista akselin etu ja takapuolelta välimitta..
    Etureunasssa vanteita tulisi olla noin 1,5 — 2 milliä leveämpi väli kun taka reunassa,, silloin haritukset on kunnossa..
    Pyörien pystykallistukseen vaikuttaa myös se että kuljin pitää olla vaaka suorassa edestä katsoen,,
    jos lisäksi vielä kuskin painosta kallistuu riittävästi niin sekin vaikuttaa renkaan kulumiseen..
    Lisäksi vaikuttaa asiaan pyörän laakeri jos on siellä välystä…
    Elikkä asia ei olekkaan aivan yksinkertainen juttu…
    😉
    PS: Jäi vielä mainitsematta tukivarren laakerointi,,
    jos niissä on vikaa niin sekin vaikuttaa oleellisesti myös rengaiden kulumiseen..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #162207

    Noin silmämääräisesti pyörä näyttäisi olevan pystyssä. Mieluummin sisään kallellaan kuin ulos. Laakeri tuntuu jämptiltä ja aiemmat kokemukseni laakerivälysten yms. heiluntaa aiheuttavien juttujen vaikutuksista ovat olleet enempi epämääräisiä. Rengas on kulunut sieltä täältä, ei pelkästään toisesta reunastaan. Tuota aurausta veikkaan, varsinkin, kun siis pitäisi harittaa.

    Tosin silti ihmettelen, miksei toinen rengas kulu…

    #162208

    Juu haritus on siinä mielessä hyvästä, että kuljin menee suoraan paremmin…mutta jos sitä laittaa liikaa niin alkaa renkaansyöntikisat. Samalla kun niitä säätöholkkeja herkistelee niin kannattaa lotrata rasvan kanssa ja suojata ne vaikkapa polkupyörän sisäkumilla tahi sopivalla haitarikumilla. On nimittäin pikkuisen mageempi työskennellä seuraavalla kerralla!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162209

    @dieselflosse wrote:

    Noin silmämääräisesti pyörä näyttäisi olevan pystyssä. Mieluummin sisään kallellaan kuin ulos.

    Olisko tuossa se selitys, ja syynä hieman taipunut tukivarsi..?

    Kun hitusen ulospäin kallellaan olla pitäisi…

    #162210

    @Jasu wrote:

    @dieselflosse wrote:

    Noin silmämääräisesti pyörä näyttäisi olevan pystyssä. Mieluummin sisään kallellaan kuin ulos.

    Olisko tuossa se selitys, ja syynä hieman taipunut tukivarsi..?

    Kun hitusen ulospäin kallellaan olla pitäisi…

    Täytyypä tutkia oikein ajatuksella. Mihin kallistelee, mihin sohottelee ja missä hölskyy.

    #162211

    Alkujaan pyörin ylälaita on hiukan ulompana kun alalaita..
    Jolloin haritusta tarvitaan että pyörä kulkisi suoraan eteenpäin..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #162212

    Moro !!
    Kirjoitit että rengas kuluu paikoittain, siihen voi olla muutama muukin syy kuin edellä mainittu pyöränasento
    – halpisrengas
    – vanne kiero (toisella reunalla osuma -> rengas ei istu “pyöreästi” vanteella
    – huono tasapainotus
    Lasse

    #162213

    @Lasse1 wrote:

    Moro !!
    Kirjoitit että rengas kuluu paikoittain —

    Referoin vanhaa kokemusta. Tällä kertaa rengas kuluu muita nopeammin ihan siistin siivun ulkoreunan neljänneksestä.

    #162214

    Tsuumailin eilen illalla noita amin eturenkaita ja kyllä ne ainakin silmämääräisesti ulospäin yläreunastaan kallistuvat. Eikä tukivarsissakaan näkynyt iskujälkiä, joten säädin raidetankoa hieman lyhyemmäksi (kierros sitä liitäntäholkkia) vasurin puolelta.

    Saapa nähdä, mitä vaikuttaa. Ajotuntumaan tuo ei vielä vaikuttanut.

    #162215

    Tuollainen kuluminen voi myös johtua ihan omasta ajotyylistä.

    Tuleeko otettua oikealle kääntymiset (ne jyrkemmät!) risteyksissä hieman agressiivisemmin?
    Jarrutatko kaarteen sisäänmenossa, kun pyörä on kääntyneenä ja ajokki kallellaan?

    Ajatko suoralla tiellä asvalttiin kuluneissa ajourissa jotenkin “rinteessä”?

    Muistaakseni Heikkilän Aulis joskus heitti ilmaan hyvän kysymyksen: Miksi pitää ajaa niissä ajourissa, kun sätkä
    muutenkin menee kuin kiskoilla?

    Itse ainakin syyllistyn kaikenlaisiin tuollaisiin juttuihin ja saan kulumaan jokaisen käyttämäni
    laitteen renkaat kummallisesti milloin mistäkin – ilman että kaikissa laitteissa olisi vikaa.

    Rengaspaineen nosto vähentää yleensä renkaan reunan kulumista, mutta sitten nimismiehenkiharoissa kolisee
    entistä enemmän. Joskus nuorempana tuppasi kulumaan maalikin sätkän vanteen reunasta ja luulen ettei se johtunut harituksen
    puutteesta, eikä rotvallin reunaan osumisesta 😀

    #162216

    @dieselflosse wrote:

    Tsuumailin eilen illalla noita amin eturenkaita ja kyllä ne ainakin silmämääräisesti ulospäin yläreunastaan kallistuvat. Eikä tukivarsissakaan näkynyt iskujälkiä, joten säädin raidetankoa hieman lyhyemmäksi (kierros sitä liitäntäholkkia) vasurin puolelta.

    Saapa nähdä, mitä vaikuttaa. Ajotuntumaan tuo ei vielä vaikuttanut.

    No olisit nyt tarkistanut mittaamalla samalla sen aurauksen,, ettei tule summassa säädeltyä miten vain sinnepäin.. 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.