Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Silikoniletkut

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126845

    Onko kokemuksia silikoniletkujen käytöstä bensaputkena?

    Edit. pari typoa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162223

    Kun ei vastauksia kuulunut niin aloitin itse kokeilun. Etolasta, 3e/m: http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeUid=2224720&catalogUid=2224442&parents=|2224447|2224449|2224718&path=1″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162224

    Ei kokemuksia mutta ajattelisin että silikoniputki on liian vetelää, vaikeaa kiristää lemmareilla kunnolla. Kuitenkin on olemassa ihan oikeaa bensaletkua vahvistettuna joten miksi riskeerata?

    #162225

    Kun ei ne “oikeat bensaletkut” tunnu kestävän….! Kaksi vuotta ja haperoa paskaa. Eikä ollut biltemalaatua.

    Ja nämä silikoonit laitoin siis tuohon geesukoneeseeni, sätkässähän ne on vielä helpompi uittaa, kun letku tulee ylöspäin ja vähän sivulle. Geesussa letku jäi vähän makaamaan kyljelleen.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162226

    Ei ole noin huonoa bensaletkua vielä tullut vastaan joka vain 2 vuotta kestää.

    #162227

    Parempien letkujen tarjonnasta otan mielelläni vinkkejä vastaan. Tämä edellinen oli varaosaliikkeestä ja vieläpä erikseen kysyttyä kalliimpaa ja “parempaa” letkua.

    Linjaston takaa eteen olen viimevuosina tehnyt kupariputkesta, joten varsinaista letkua ei montaa metriä kulkimessa ole.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162228

    Muistelisin, että kun etsiskelin polttoainetankin ja täyttöputken jatkoskumiletkunpalaa, niin silikoni letkusta sanottiin, ettei se kestäisi bensiiniä. Voin muistaa väärinkin.

    Eikö netistä tule tietoa silikonikumin kemikaalin kestävyydestä? En ole itse etsinyt – joo joo – on niin kuumakin ettei jaksa.

    Itse hommasin raskaankaluston ilmaputkea ja vain pienet pätkät liitoksiin polttoaine letkua. Tällaisin värkein vedin linjan tankilta kaasarille asti ja aikaa on ainakin tuo 2 kesää sitten. Eikä ole ainakaan vielä ruvennu tihkumaan. Ja testimielessä tämänkesän poltellut 95E10. Olkoon tämä testi, että kestääkö. 😀 🙂 🙁

    Älkää muut vielä siirtykö viinan käyttäjiksi.

    EDIT: Tossa tietoa silikonikumista, olkaappa hyvät.

    Silikonikumit (Q)
    Nestesilikoni sekoitetaan nesteistä ja vulkanoidaan kuumassa muotissa. Peroksidisilikoni työstö on luonnonkumin kaltaista, mutta katalyyttinä on peroksidi. Kylmävalettavilla silikoneilla on hyvin pieni kutistuma ja niitä käytetään mm. valumuotteina.
    Silikonin liimaaminen on vaikeaa ja onnistuu silikonilla.

    Silikonikumeissa joudutaan yleensä käyttämään lujittavia täyteaineita, kuten piioksidia, sillä puhtaan silikonikumin mekaaniset ominaisuudet ovat huonot. Puhtaan silikonikumin vetolujuus onkin heikoin kaikista kumeista. Silikonikumien etuna on kuitenkin se, että niiden mekaaniset ominaisuudet säilyvät hyvin myös korkeissa lämpötiloissa, huomattavasti paremmin kuin muilla kumilaaduilla.

    Silikonikumien etuja:

    korkeiden lämpötilojen kestävyys ja laaja käyttölämpötila-alue (jopa -100 … +300 °C)
    UV-valon, hapen ja otsonin kesto
    kimmoisuus
    myrkyttömyys, hajuttomuus, mauttomuus
    hyvät erotusominaisuudet (vesi, liima ym.)
    hyvä sähkön eristyskyky

    Silikonikumien heikkouksia:

    huono öljynkestävyys, paitsi alifaattiset öljyt
    heikko mekaaninen kestävyys ilman vahvistavia lisäaineita
    suuri kutistuvuus muottituotteissa
    vulkanoitava peroksideilla
    kalleus

    Silikonikumien käyttökohteita:

    korkeissa lämpötiloissa käytetyt sähkölaitteet ja tekniset tuotteet
    lääketieteelliset tuotteet ja sairaalatarvikkeet
    telojen pinnoiteaineet
    kaapelien pinnoitteet ja eristeet
    tiivistysmassat
    muotit

    #162229

    Silikoniletkuja on myös bensiinin kestäviä, mutten vain vielä tiedä onko tämä sellaista laatua. Etolan myyjä ei osannut kertoa. Koska tämä on mm. lääketeollisuuteen tarkoitettua, niin uskoisin sen sietävän ainakin etanolia paremmin 😀 Ainakaan se ei rätisemällä alkanut sulaa, kun sen paikalle laitoin tänään… 😛

    Mutta kerron kyllä tuloksista, mikäli alkaa pettämään.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162230

    Olen nyt etsimällä etsinyt mainintoja silikoniletkun ja bensan yhteensovittamisesta, mutten löydä minkäänlaisia mainintoja mitä todellisuudessa tapahtuu? Paineeseen liittyviä huomautuksia on useita, mutta tuo kohde ei ole niin korkeapaineistettu…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162231

    “Silikonikumien heikkouksia:

    huono öljynkestävyys, paitsi alifaattiset öljyt
    heikko mekaaninen kestävyys ilman vahvistavia lisäaineita
    suuri kutistuvuus muottituotteissa
    vulkanoitava peroksideilla
    kalleus”

    Niin liekkö tuo bentsiini sitten jotain alifaattisia öljyjä? Vai mitähän tuollaiset öljyt on, tarttisko kokeilla olisko niistä voiteeksi vaikka alustaan rostbritteniä vastaan?

    #162232

    Nyt kun on kertynyt ajokokemusta näistä letkuista 2011-2014 niin parempi raportoida: Edelleen ajossa molemmissa kulkimissani. Mitään ei ole tarvinut muuttaa kiinnityksen suhteen yms. Lötköähän se on, mutta järkeä käyttäen asennus onnistuu vaarattomasti. Kausiseisottamista, pakkasta ja Espanjan kuumia olosuhteita mahtuu testijaksoon. Pissapojassa samaa letkua pienemmällä halkaisijalla ja sekin moitteettomassa kunnossa, vaikka lilluu lasinpesunesteessä 24/7.

    😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162233

    Aamulla läksin töihin ja matkalla haistelin, että nyt haisee kyllä aavistuksen verran bensalle. Alitajunnassani päivittelin pahamaineista vapaavirtausilmanputsaria foorumin sanoin “aina haisee bensa”… Töiden jälkeen ajelin kotia kohti ja haistelin, että nyt haisee muuten enemmän bensa. Kulku oli kaiken aikaa normaalia. Pääsin kotipihaan ja jätin koneen tyhjäkäynnille ja menin avaamaan konepeltiä. Sen auki saatuani totesin, että kaasarin seutu on täysin kuiva, eli kaasari ei tulvi. Ja sitten se osuikin jo silmiini 😀 Välittömästi bensapumpun jälkeen oli kirkas bensavanakaari kytkinkopan päälle. No haiseehan se!

    Silikoniletkuliitos oli klemmarilla bensapumpussa kiinni ja klemmarin terävä reuna oli lähtenyt halkaisemaan letkua. Kuten jo aiemmin tässä ketjussa mainitsin, GS-koneeni päällä kaasarille menevä letku on löysästä luonteestaan johtuen aavistuksen kyljellään. Tämä kylkiasento aikaansai leikkaussauman tuohon klemmarin reunaan nojattuaan.

    Noh, eihän siinä, leikkasin palan letkua pojees ja tuntui tuo olevan vielä muutoin täysin iskussaan, joten vähän kumiletkua päälle vahvisteeksi ja takaisin paikalleen. 8)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162234

    Sätkän kumiletkut pitäisi olla 5 mm sisähalkaijaltaan (siis pensa) , metalliliitimet 6 mm, kiristyvät näinollen käytännössä ilman liskiristimiä useimissa tapauksissa ellei käytössä ole vanhaa varastoa olevia kangaspäälysteisiä haperoletkuja.
    Etralla myynnissä hydro 16 -letkua ei lupauksista huolimatta kestä omien kokemuksien mukaan nykypensaa. Kannattaa siis yrittää hankkia
    nykypensalle suunniteltua sisämitaltaan 5 mm letkua. Vaihtoehtoja ei liene paljon, kiiruusti kaikki kommentoimaan
    ja neuvomaan asian tiimoilta, silikonijarrunsteestä kyllä voin sanoa että taitaa olla parhaita investointeja mitä olen tehnyt.
    Tarvitseville voin myydä hyvin edullisesti korkealaatuista nestettä (höyrystymispiste yli 300 c) kiehumapiste yli 400,
    ei ole kiinnostanut kokeilla tuota aspektia lähemmin.

    #162235

    Silikoniletku menee bensasta kostuessaan niin liukkaaksi, että olen nähnyt parhaaksi liikkeiden lukitsemisen klemmarein. Kaasarin päässä näytti olevan nippuside kiristämässä letkua ja hyvin on pysynyt. Voisi olla parempi tuolla bensapumpun päässäkin niin ei olisi sitä leikkaavaa metallia, mutta menköön nyt toistaiseksi noin.

    Ja kuten olen yrittänyt tämän topicin avulla kertoa, elintarviketeollisuuteen luokiteltu silikoniletku tuntuu kestävän nykyistä etanolibensaa hapristumatta. Ainoastaan nuo mekaaniset ominaisuudet ovat huonommat, mutta ne huomioiden–> no problemos.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #253183

    Eilen tuli kaverin sätkästä taas hyvä muistutus, miksi bensan katkuun pitää reagoida heti. Pistin kulkimen käyntiin pihassani ja aloin siirtämään sitä muuta remonttia varten. Nuuhkin, että nyt kyllä haisee liiaksi bensalta. Jätin kuitenkin käyntiin, jotta näen mistä pulppuaa. Ja svidud, konepellin avattuani hyvä ettei silmääni roiskahtanut; musta bensaletku oli kyljestään kuin nuppineulalla puhkaistu ja komea ohut kaari ruiskusi bensapumpun jälkeen siinä pakoputken vieressä. Jossain määrin ehkä jopa tulipalovaara oli jo tässäkin…

    Varmaan ei ole kolmea vuottakaan iältään tämä letku ja täysin haperoa oli taas kerran, kun sen otin kätösiini tutkailtavaksi. Ilmeisesti erityisen pahaa tekee, jos tällainen etanolibensassa uitettu NBR-letku pääsee kuivumaan kausiseisonnan aikana? On nimittäin nyt lyhyeltä ajalta useampi tapaus, että seisonnan jälkeen bensa lotisee maahan, kun ottaa takaisin ajoon seisonnan jälkeen.

    Ja miten tämä liittyy vanhaan topiciin ja otsikkoon? Jos olisi ollut oma kuljin niin tuo letku olisi vaihtunut “silariin”, mutta kun ei ole niin parempi mennä tällä “tutulla ja turvallisella”…valitettavasti.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.