Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Nokka-akselikysymys
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
18.10.2011, 18:16 #126925
Mistä erotan nelkun nokka-akselin kutosen nokka-akselista?
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com18.10.2011, 19:12 #162591Ellen nyt ihan väärin muista,, kun on kauan siitä kun on akselit kädessä olleet.. Niin nelkun akselin öljypumpun päässä akselissa viiste pumpun rattaalle ja taas kutosen akselissa oli puolikuukiilan ura..
Korjatkaa ken muistaa paremmin.. ❓Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂18.10.2011, 19:20 #162592Ei mene Manu noin – pöydälläni on 3 kutosen nokka-akselia ja jokaisessa on viiste… kuten nelkun nokka-akselissa tuolla maalla, jäi pentele sinne, muuten vertailisin livenä itse.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com18.10.2011, 20:00 #162593Nelkussa, ja Wanhuksessa, kulkee öljykanava nokka-akselin läpi, Kutosessa akselin läpi ei kanavaa kulje. Wanhuksessa on tuollainen Mustahattuisen kuvailema öljypumpun käyttöratkaisu…
18.10.2011, 20:09 #162594Noiden nelkun wanhuksen nokka-akselit ovat siis onttoja eli “putkia” – jepjep. Se maalle jäänyt nokka taisikin sitten olla kutosen…
@Jasu wrote:
Nelkussa, ja Wanhuksessa, kulkee öljykanava nokka-akselin läpi, Kutosessa akselin läpi ei kanavaa kulje. Wanhuksessa on tuollainen Mustahattuisen kuvailema öljypumpun käyttöratkaisu…
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com18.10.2011, 20:25 #162595Niinpä niin kysymys merkin laitoin juuri siksi etten ollut itsekkään tyytyväinen vastaukseen,, joka olisi joutanut jäädä kokonaan poiskin… Heh.. 🙄
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂18.10.2011, 21:31 #162596Öljynsuodattimettomassa kutosessa, eli ainakin 60-luvun lopun AK350 ja AMI6 (eli siis ne ihan
“nykyaikaisen” näköiset moottorit) on myös nokka-akselin sisällä öljyn kulku.-Olli
26.10.2011, 11:46 #162597Käykö nelkun nokka kutoseen, jos etulaakeriin tekee sen kolmannen reiän ja tukkii pumpulle menevän putken?
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com3.11.2011, 20:17 #162598Olikohan niin että pituudessa on eroa? Nelkun nokka käynnee Wanhuksen lohkoon, jollen väärin muista muttei kutosen?????!!!!!!! Ja tuo Kutosen kone, jossa on nokassa reikä läpi, (myös Mehari alkupää) pitää sisällään myös öljynputsarin! Tollaisen reijällisen nokan oon tukkinut kuparitapilla ja laittanut sellaiseen lohkoon jossa on ulkopuolinen putsari.
3.11.2011, 20:33 #162599Joo, nyt kun näki vierekkäin, niin nelkku-wanhus toiminee, kutonen ja alkupään ami mm. sopinee, kun tukkii öljykanavan…
Nokka-akselikuvituskuvat
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com4.11.2011, 18:20 #162600Täytynee ottaa osaa keskusteluun, ja kysyä.. Kun tässä lähiaikoina on tullut 2kpl 18heppaista konetta purettua joissa oli nelkun nokka, öljypumppuineen tietysti. Eli miten se toimii tuossa 18hp koneessa, onko kyseessä ollut jonkinlainen virityskikka vai mikä? Projektikoneeseeni sitten yhdestä “elimenluovuttajasta löysin kyllä vanhuksen oikeankin nokan ja sen messinkisen öljypumpun mutta olisiko se nelku nokkakin ollut osuva? Nim. touhusinko turhaan..?
4.11.2011, 20:00 #162601Kokeilin aikoinaan nelkun nokkaa 18 heppaseen,, ei hyvä..
Yksistään jo sytytyksen ennakko oli liian aikainen joten keskipakosäätimen toppareita piti taivuttaa jotta ennakon sai pienemmäksi..
Vääntö alemmilla kierroksilla huononi..
Toisaalta yläkierroksilla olisi varmaan saanut enemmän tehoa mutta imusarja ja kaasari ahdisti siellä..
Eli ainoa postiivinen asia oli että sai siinä sivussa vähä parempi tuottoisen öljypumpun eli + – 0…. 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂5.11.2011, 10:34 #162602Oliko varmistettu, että kyseessä on todellakin nelkun nokka-akselit.
Varaosakirja nimittäin väittää öljypumppua käyttävä kiilan poistuneen tammikuussa -63.
Samalla ajankohdalla öjypumppu muuttuu 13-hampaisesta 4-hampaiseksi.Eli “18-heppaisen” nokka-akseli on samannäköinen kuin “nelkun”? Mutta ajoituksiltaan varmasti erilainen.
“Vanhuksen” koneestahan on ainakin 9hp, 12hp, 13,5hp, 18hp ja 21hp versiot.
Lisäksi 602cc kokoiset AMI ja AK350 mallien moottorit, joista ilmeisesti niistäkin löytyy useampi alatyyppi.
Ja “kutosen” koneestakin on monta alaversiota ja tietysti ne “nelkut”
Montakohan erilaista nokka-akselia on käytetty ?
Merkintöjä niissä ei ole ?5.11.2011, 17:11 #162603Sepä se, silmällä tarkasteltuna vaikea sanoa onko eroa 18hp koneista löydetyistä nokista vs aya2 nelkun koneista kaivettuihin nokkiin.. Vaan kun se varmuudella 18hp:n nokka on jo lohkojen sisällä enkä viitsisi enää avata.. Onko sitten niin ettei kahta ilman kolmatta? Sen sytyksen ajoituksen kyllä pistin merkille jo purkaessani moottoreita, molemmissa kärkiboxi oli aika lailla toisessa laidassa (en kyllä muista kummassa). Mutta molemmilla puretuilla koneilla joissa tuo “nelkun nokka” (vai onko sittenkään) on ajettu ties kuinka paljon.. Toisella räjähdys asteelle asti (mäntä/pytty kappaleina,veivi mutkalla,veivien laakerit ihan losot= ääntäkin on jo tullut muualtakin kun pakoputkesta). Mitään tunnistetietoja nokista ei löydy?
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.