Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Mäntä hakusessa

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 85)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126966

    Moi.

    Missäs avtossa on mäntää joka voisi sopia m28 moteuriin ? Männän halkaisija voisi olla esim 77 mm ja ilmeisesti se männäntappi on 20 mm.

    Jostain kisavehkeestä niin että on vaikka kromatut männänrenkaat…ja mahdollisimman kevyet. Ehdotuksia ?

    #162819

    Jos poraat sätkän sylinterit niin et tee kromirenkailla muuta kuin hallaa…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162820

    Löytyykö mitään selitystä miksi ? Vai pitääkö itse arvata seuraukset 😯 …toivottavasti joku jakaa tästä lisää informaatiota.

    ‘Esim. tuolla myydään 9:1 650cc pytty-mäntäsarjaa kromirenkailla. Onko nuo tuhoon tuomittuja vai mitä tulee tapahtumaan ?? http://www.citroentuning.de/he_2cv.php” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #162821

    Tuosta firmasta en ole kenenkään koskaan kuullut saavan yhtään mitään kotiin asti.

    Jos lukaiset esimerkiksi Cats Citroenin tuunaus osion läpi niin saat erittäin kattavan paketin sätkän virittämiseen liittyvistä ongelmakohdista. Siellä on esimerkiksi maininta juurikin noista visan mäntien käyttämisestä sätkän koneessa, jolloin kromirengas syö teräspytyn alta aikayksikön. Kromi on tunnetusti kovaa ainetta. Teräs-teräs, kromi-kromi…EI kromi-teräs tai teräs-kromi. Näillä yhdistelmillä ❗

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162822

    @MikaVeee wrote:

    Männän halkaisija voisi olla esim 77 mm ja ilmeisesti se männäntappi on 20 mm.

    Ehdotuksia ?

    Syl.srj T-1 1200 (77×64) , OEM Germany , 360€ Sarja (4kpl)

    http://hotcars.net/webbshop.asp?menu=VW+AIRCOOLED#1″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Männäntapin halkaisijasta ei ole tietoa, oletus on ettei ole sellaisenaan käypänen, mutta kyllä siihenkin on konstit olemassa…

    Ehkä venttiileillekin pitää katsoa että tilaa löytyy..?

    **********************

    Meinasitko alkaa virittämään..? 8)

    #162823

    Kiitoksia paljon tiedoista.

    En nyt tosta virittämisestä tiedä, mutta jos jotain ihan pientä tuunausta edes….
    Amis-nopat kun eivät enää lämmitä.

    Edit Piaf1: eikös pahkassa ole 22 mm tappireikä ?

    #162824

    Jos tarkoitat pahkalla hitlerin kostoa niin on.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162825

    Jos Pahkalla ja Hitlerinkostolla tarkoitatte kuplafolkkaria, niin ihan vanhoissa oli kyllä 20 mm männätappi.
    Aikoinaan itsellänikin on ollut kyseiset männät/tapit poratussa kutosessa, mutta mäntä on niin onnettoman mallinen,
    että puristukset jäävät olemattomiksi.

    Lisäksi ainakin silloin käytettyjen tarviketuotteiden laatu oli niin huono, että öljyä kului tolkuttomasti, kun
    männänrenkaat alkoivat laskemaan läpi jo parinkymmenen tuhannen kilsan jälkeen.

    Muuten kone oli kyllä sellainen sitkeän letkeä ajettava. Kai ne lisääntyneet kuutiotuumat jotain auttoi.
    Virityshän on tunnetusti onnistunut, jos teho ei laske yli 10%.

    #162826

    Ja tuo on 1200cc Kuplan mäntäsarja, minkä tietoja tälläsin, eli saattas siltä osin hyvinkin olla sellasta “vanhaa pikkulohkokamaa” missä olis käypänen männäntappi…

    Tuo mitä mainitsit palotilan koosta, ei ole mitenkään turhaa höpinää, vaan myös tosissaan ajateltava juttu kun noita sovituksia lähtee tekemään. Vaan kaikki on sovitettavissa, toiset vaan vaatii enempi työtä kuin toiset…

    Sit sellainen hauska kiva lisähuomio, että jos/kun kuutioita lisätään, mutta hengitystä ei paranneta/muokata eli käytetään samankokoisia venttiileitä, niin yläkierroksilta on ihan turha odottaa minkäänlaista voimantunnetta, voi käydä, ja hyvin todennäköisesti käykin, siten että voimaa on kyllä lisää, mutta huomattavan paljon alemmilla kierroksilla ja yläkierrokset ovat tehottomampia kuin ennen…

    #162827

    Jos laittaa visan mäntä/cyl sarjan 0,650 LITRAA (!!) niin oliskos parempi vaihtaa visan venttiilit kanssa ? Sopiiko sätkään kansiin ? Onko helpompi nakata koko visan kone ?
    Tai unohtaa koko juttu ja ajaa liikennesääntöjen mukaan ?

    #162828

    Parahin Mika, vilkaiseppas tämä läpi: http://www.cats-citroen.net/citroen_atypes/tuning_2cyl.html#tune602″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Kaikista näistä edellämainituista on keskusteltu aiemminkin täällä foorumilla, mutta tuo catsin paketti kerää yhteen varsin hyvin sen aihealueen, jossa nyt liikumme. Edesmenneellä Jeroenillä oli myös omat vahvat mielipiteensä miten asiat piti hoitaa, mutta silti kyseiset ongelmat ovat samoja…

    Ja mitä tässä on nyt itse rakennellessa ja muiden projekteja seuratessa havainnut niin itse lähtisin ihan ensimmäisenä bensapuolesta liikenteeseen. Kuutioita kun lisää niin seuraavana alkaa seosrumba ja se vie paljon aikaa kaasareiden kanssa pelatessa. Ruiskulla voisit saada vanhankin tavis kutoskoneen liikahtamaan aivan uudella tavalla. Nykybensa ei ole enää sitä mitä se oli silloin, kun nämä koneet on säädetty tehtaalla.

    Jos ajelet nykyiselläkin koneella 120 vauhteja niin tarvitset aika laajamittaisen muutoksen, mikäli haluat päästä tuon kovempaa ilman puolen tunnin kiihdytystä… Alat olla kutosen laatikon välitysten kattonopeudessa, ellet sitten tee tiukalla nokalla koneesta erittäin kiertävää.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162829

    Moikka taas Akaile ja kiitti nopeista vastauksista.

    Lueskelin nuo cats citroenin sivut jälleen kerran läpi.

    Ajatuksena olisi 650cc mukit + isommat zuuttimet. Kokemuksia kellään ?
    Olisiko kiva myös laittaa avarampi nokka-akseli/isommat visan venttiilit ?

    Vinkkejä vinkkejä, vinkkejä tänne vaan kaikilta…ja kokemuksia.

    Ruiskusta olen aina haaveillut, mutta se tuo mukanaan yhden ongelman minulle henkilökohtaisesti….moottorin ohjaus-elektroniikan. Mitä vähemmän sitä, sen parempi. Tekevätkö ne brasilian pojat niitä ruiskukoneita ilman elektroniikkaa ?

    Tuo 120 on vaikea saavuttaa nykyisillä 95-litkuilla, lentobenziinillä päästelin autobaanilla katto auki 130 km/h marssinopeutta.

    Tykkään älyttömästi alaväännöstä, se on hienoa… mutta jos vehje hyytyy ylämäkeen täysin kun liikennemerkissä on 6% lukemat ja ylämäen merkki, niin tälle haluaisin jotain pientä parannusta.

    #162830

    Yhdessä tutussa koneessa on parhaillaan 650 mukit ja 652 visan suutinkoot kutosen kaasarissa… Ei ole oikein hyvä, ilmeisesti tarvitsisi sen visan kaasarin 21 ykköskurkun ja 26 kakkoskurkun, jotta kulkisi kovempaa kuin normisätkä. Alavääntöä on, nokkana vääntönokka ja alkuputkistona saksassa hierottu pitkä y-putkisto.

    Ruiskua on vaikea tehdä ilman elektroniikkaa, jonkunhan sitä seosta tarvitsee tarkkailla ja säädellä?? 🙄

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162831

    @MikaVeee wrote:

    Ruiskusta olen aina haaveillut, mutta se tuo mukanaan yhden ongelman minulle henkilökohtaisesti….moottorin ohjaus-elektroniikan. Mitä vähemmän sitä, sen parempi. Tekevätkö ne brasilian pojat niitä ruiskukoneita ilman elektroniikkaa ?

    Tuo 120 on vaikea saavuttaa nykyisillä 95-litkuilla, lentobenziinillä päästelin autobaanilla katto auki 130 km/h marssinopeutta.


    Tuossa ruisku ilman mitään sähköjä, Kügelfischer, toinen vaihtohto olisi Lucas’in mekaaninen…

    Ilman elektroniikkaa ei nykyään tee kukaan ruiskua, nuo mainitsemani on muutaman vuosikymmenen takaa olevia laitoksia…

    Tuosta omasta ruiskuvermeestä, menee ihan kivasti sen mitä haaveilisit, jopa 95E:llä. Tosin 95E10 jäi kokeilematta, enkä sitä meinaa kokeilla, kun tuli käytännössä testattua että 98E:tä meni tuossa vähempi, mutta tämä tarina on ollut useammankin kerran esillä niin ei siitä nyt enempää…

    Meillä reissukuormalla, eli kaks täysikäistä ja kaks alle kolmevuotiasta ja siihen tavaraa niin paljon kuin repulliseen Dyaneen sopii, niin ihan kivasti pysyy muun liikenteen mukana myös satasen alueilla. Moottorina “avaamaton” Acadianen moottori, jossa vain polttoaineensyöttöä päivitetty…

    Tältä pohjalta pohdintaa, tuskin ajatuksia helpottaa yhtään..?

    #162832

    Eh ah uh. Ehdottakaa jotain yksinkertaista ja kaunista, jookosta 😀
    Toi mekaaninen ruisku kuulostaa kivalta, mutta tuoko se mitään hyötyä/iloa nykyiseen kaksikurkkuiseen imuttimeen ?

    Tossa jasun laittamassa kuvassa benzuliinin lähtöputkia oli epäilyttävän paljon verrattuna sätkään. Tosin saahan niitä tukittua jos ylimääräisiä saa kaupanpäälle.

    Muistan joskus AMK:ssa lueskelleeni heebon päättötyötä joka laittoi Fiatin ruiskuhebeneet rättäriin. Teho tais pikkasen vähetä mutta vääntö lisääntyi. Ja tietty käynnistys helpottui …tai jotain.

    Ja tuosta y-putkistosta, se kyllä kannattaa tehdä varmasti tämänkaltaisiin moottoreihin, vaikka ne lopussa sitten laittaisikin erikseen.

    Olikos siinä visan 650 pyttymäntä-koneessa muuten visan vai trättärin venttiilit ? Minkämoinen se nokka oli ?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 85)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.