Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Lahden jaos järjestää koulutustapahtuman:

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127095

    Ensi sunnuntaina 18.09 klo 12 alkaen vaihdetaan olkatappeja Kossun pajalla Mäkelässä.
    Siellä sen homman oppii tekemään.
    Erikoistyökalu on Kärkäksen Veskun meille tekemä nuorisovasaralla toimiva malli,jolla kymmeniä tappeja 15 vuoden aikana on jo vaihdettu.
    Lisätietoja tapahtumasta Niemen Sepolta 0445058575

    #163056

    Seppo.
    Tekaskaa kuvasarja ja tekstiä,, laitan 2cv-Wikiin sen.. 💡
    Koritinaus meni jo vuosi sitten talteen.. 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #163057

    Varmasti kuvaan samaan malliin.

    #163058

    Olkatapinvaihtokoulutustapahtuma oli tänään sunnuntaina Kossun pajalla Lahden lähellä.
    Ennenhän puhuttiin kauhutarinoita siitä kuinka kovassa olkatapit on.Lekat katkeilee.prässit menee rikki.Lyöntitapit tyssääntyy, yms tarinoita.
    Jo 15 vuotta sitten Kärkäksen Vesku toi minulla työkalun, jonka kanssa ko.ongelmia ei ole.
    Sillä on vaihdettu parit-kolmetkymmenet tapit,ja vielä toimii.

    Hommahan alkaa sillä,että lokasuoja ja kolmiopelti otetaan pois(jos mahdollista.)
    Käytin tunkkina hallitunkkia.On paljon helpompi.
    Pyörä ja vetoakseli pois.
    Tärkeä esine on sopiva koivupölli.Se tulee tukivarren alle.On sopivan kova ,muttei liian.
    Sen jälkeen avataan olkatapin alapäästä litteän pohjamutterin lukitus,ja pyöritetään se pois.
    Rasvanippa poistetaan myös tässä vaiheessa.
    Altapäin n.5mm paksulla ja 15cm pitkällä teräspuikolla poistetaan kansi olkatapin yläpäästä

    Tässä kuvassa kannenpoistotappi asemissaan.

    Tässä se kansi jo poissa.Kossun versio.
    Sen jälkeen työkalu asetetaan paikalleen.

    Kuten kuvasta huomaa,tappi ei ole pystysuorassa vaan työkalu ohjaa lyönnit oikeaan noin 7 asteen kulmaan.Ja sillä irtoaa.Pari minuuttia pajavasaralla ja olkatappi kilahti lattialle.
    Samalla pyörännapa muine osineen irtosi tukivarresta ja korkeussäätörikat putosivat lattialle.

    Vanhat puslat pois.Ensin yläpää ja heti perään alapää.Käytetään tähän tarkoitukseen valmistettua terästuurnaa.


    Kossun versio.
    Uudet puslat paikalleen.Tarkista,että eivät ole valmiiksi väljiä.Semmoisiakin on näkynyt markkinoilla.Asennus samalla tuurnalla.Ensin alapää ja sitten yläpää.Varmista että korkeus tulee oikein.
    Nostellaan pyörännapakokonaisuus tukivarren päälle ja lyödään uutta tappia alulle.
    Korkeussäätörikat ei minulla ole koskaan uutena kaikki mahtuneet,vaan on pitänyt varastoista etsiä käytettyja vähän kuluneita tai ohuempia prikkoja,Keskiprikka jää aina uusi.silleen että ilman väkivaltaa menee.Vähän taisin vasaralla avittaa.

    Alhaalta vanhalla olkatapilla prikkoja ohjaten koputellaan uusi tappi oikeaan korkeuteen.Auttaa paljon jos on muistanut rasvaa tai öljyä laittaa pusliin ja tukivarrenreikään.

    Olkatapin yläpään kansi menee paikalleen kun niitä vanhoja tyssäyksiä viilaa,hioo ja taltalla hakkaa pois.Sitten kun sen kuperan prikan lyö suoremmaksi,se kiristyy tiiviiksi.
    Alapään matala mutteri ja rasvanippa paikallen.Rasvaa siitä nipasta sisään.Vetoakseli lokarit ja kolmiopelti paikalleen ,niin se puoli on kunnossa.Eikä paikallaollut katsastusmieskään löytänyt väljää.

    Kossu oli tässä vaiheessa jo niin paljon minua neuvonut,että sai tehdä sen toisen puolen.
    Kossu irroitti raidetangon pään toisin kuin minä siitä pyörännapa konaisuudesta
    Viidellä pajavasaran iskulla kolisi olkatappi lattialle.Sitten Kossu vei sen osan viilapenkkiin ja irroitti puslat siellä.Samalla hän myös viilaili kierteet puhtaiksi ja yläpuolen kannen kiinnityspärskeet.
    En tiedä onko siinä suurtakaan eroa,irroittaako raidetangon pultit vai ei.Minulla on niiden kiinnipysymisestä joskus ollut huonoja kokemuksia.En varmaan ihan helpolla niitä vieläkään ala irroittamaan.Nopeampi tapa se lienee,ja putsaukset onnistuu helpommin.

    Tämä kansi on sopivan kokoisella hylsyllä lyöty paikalleen.

    Aikaa näihin kahteen olkatappiin kului valokuvauksineen ja neuvoineen kolmisen tuntia.
    Voisi sitä sunnuntai iltapäivän huonomminkin käyttää.

    #163059
    MoA

    Mahtavaa Seppon… 🙂

    Vain köyhillä on kiire.

    #163060

    Pystyin olemaan paikalla valitettavan vähän aikaa kun kaverina ollut nuorempi rättäristi jo halusi eteenpäin. Kerkisin kuitenkin nähdä nämä erinomaiset työkalut käytössä ja kuinka mukavasti niillä homma käy, toivottavasti niitä saan lainata sitten jos tarve tulee.
    Kuvasarjastakin tuli hyvä, hyvin tukee tekstiä. Kiitos tilaisuuden järjestäjälle.

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #163061

    Nyt on 2cv-Wikissä kaksikin ohjetta olkatapin vaihtoon,, ilman prässiä ja prässiä käyttäen..
    Kiitokset aiheiden työstäjille..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.