Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Levyjarrujen männät 2cv6

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127132

    Olisiko jollain hyvää konstia millä saada männät ulos?
    Temppuja otetaan kiitollisena vastaan
    Typy

    #163368

    Tuossa pientä tarinata muutaman vuoden takaa, kuvien kanssa..:

    @Jasu wrote:

    Hieman oli jarrut jumissa, tätä se käytön puute aiheuttaa… Ihmettelin kun Ruotsia kohti lähtiessä oli jarrupaloissa pintaa 4-6mm palasta riippuen, nyt reissusta palatessa oli yksi pala käytännössä metallilla ja parhaassakin oli pintaa alle 3mm… Ja sit hieman pintaruostetta kerryttäneet levyt, nehän suorastaan leikkaa jarrupalaa… Mut onpahan nyt kiiltävät levyt..!


    Pientä herkistelyä männät vaatii, eivätten meinanneet poistua satuloista pois…


    Ja sit piti tehdä työkalu jotta saa satulanpuolikkaasta männän “hallitusti” pois (joo. jos olisi ilmannut jarrun ennen polkemista niin ei olisi männät lentäneet muutamaa metriä irrotessaan). Ja joku muu ennen minua oli nuo männässä näkyvät jäljet aikaansaanut, olisiko jo aiemminkin hieman takkuilleet..? Nyt putsauksen jälkeen liikkuivat sormivoimin suuntaan ja toiseen…

    Käyttövoimana tässä irroitusmetodissa on jarrupääsylinteri. joka on edelleen kiinni Tinskussa. Tallin varastoista löytyneellä BX:n putkella saattoi tuoda jumituksen kohteen näkösämmälle jossa osien irroittelu toisistaan tapahtua saattoi. Kokeilin kyllä ensin paineilmalla, mutta ei 8barin paine riittänyt edes alkuun, nestettä käyttäen sai ihan tosissaan välillä painaa ennenkuin mitään liikettä männässä tapahtui..! Ja silti oli pari viikkoa sitten katsastuksessa setän mielestä hyvän oloiset jarruttimet…

    Ideana siis, tulpataan satulanpuolikkaan yhdyskanava, kytketään jarruputki siihen ainuaan liitäntään (ilmaruuvin paikka tahi putken liitäntä), ja sit polkemaan jarrupetaalista. Hyvin irtos, nuo mitkä oli ihan tuhannen jumissa…

    #163369

    Kiitti “tempusta”! Jotain tollasta minäkin ajattelin mutta kun se pääsylinterikin on nyt purettuna autosta pois ja viallisena niin pitäneepä mennä hydrauli-miesten juttusille jos keksisivät tavan nostaa painetta suoraan männän taakse. Minäkin kokeilin sitä 8bar.n ilmaa mutta onneksi ei irronneet.
    Muuten ihme ja kumma, jarruputken kiinitys näyttäisi olevan tavallinen M8?
    Kyllä se ajamattomuus rikkoo autoa. Kulkineeni on vm86 ja ajettu 6700ml.

    #163370

    Eikö näissä levyjarrusysteemeissä onnistu perinteinen rasvanippa-rasvaprässiviritys?

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #163371

    @2cvjimmi wrote:

    Eikö näissä levyjarrusysteemeissä onnistu perinteinen rasvanippa-rasvaprässiviritys?

    Kyllähän se onnistuu mut sit onki sen vaseliinin kanssa oma puhistusoperaatio :S

    #163372

    Muitakin konsteja vielä löytyy… Jos sattuu noiden “isompien Sitikoiden” kanssa touhuamaan, niin esim. jousipallotesteristä saapi painetta kivasti…


    Niinku tällai. Meinas olla Sm:n takasatuloiden männät “vähän” jumissa, mut vajaa 100bar kun tiukimpaan tuuppas niin kyllä irtos… Herkimmät kyllä lähti parin-kolmenkymmenen barin paineella liikkeelle… Eikä nuo ollu seissy ku vuodesta -83… 🙄

    Tuossa kuvassa näkyvä Bx:n security valve putkien välissä on vain muunnoskappaleena, jotta sai sovitettua (M9) 4,5mm putkilähdön (M8) 3,5mm satulaan…

    #163373

    @raineh6 wrote:

    Jotain tollasta minäkin ajattelin mutta kun se pääsylinterikin on nyt purettuna autosta pois ja viallisena

    Eikö helppo vaihtoehto olisi siirtää satularemonttia siihen asti että toimiva pääsylinteri on päässyt paikalleen ja käytettävissä avuksi. Tai toisaalta voihan käyttää jossain ihan muussa kulkimessa kiinni olevaa pääsylinteriäkin, vaikka siinä toisessa kulkimessa kiinni ollessaan.

    #163374

    Eipä se rasvaprässikikkakaan niin paha ole, sillä LHM:n ollessa kyseessä ei se rasvakaan kummoiseksi siinä mene. Suurimmat kaapii pois ja loput rasvanpoistajalla. Tiivisteet menee kuitenkin uusiksi.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #163375

    Polttoöljyllä/dieselillä vaseliini “sulaa” hetkessä pois. Ohuita putkia voi vielä rassata esim. piippurassilla.

    Laita seuraavan kerran pieni töräys kupari-vaseliinia kun kasaat jarrut, ei ruostu männät kiinni.

    Lämpölaajeneminen auttaa yleensä piukkoihin paikkoihin. Itse mäntään voi suihkuttaa lämmittämisen jälkeen kylmä-spraytä, tulee mukavasti lämpötilaeroa/nopea kutistuminen.

    @Sebu wrote:

    @2cvjimmi wrote:

    Eikö näissä levyjarrusysteemeissä onnistu perinteinen rasvanippa-rasvaprässiviritys?

    Kyllähän se onnistuu mut sit onki sen vaseliinin kanssa oma puhistusoperaatio :S

    #163376

    No, tarvikeliikkeistä löytyy jarruosille tarkoitettua vaseliinia. Sillä olen aina (uudetkin) sylinterit rasvannut kasatessa, eikä jumita! Ja rasvaprässillä ne männät ulos, mikaveen kylmäspray tekee varmasti gutaa myös.

    #163377

    Kuparivaseliini-spray on hyvää. Estää ruostumista (kuten sinkitys), kestää kuumuutta, jne.

    #163378

    @MikaVeee wrote:

    Kuparivaseliini-spray on hyvää. Estää ruostumista (kuten sinkitys), kestää kuumuutta, jne.

    Joo sopii ehkä LHM jarruille,, mutta suosittelen perinteisiin jarruihin siihen tarkoitettua omaa rasvaa..
    Kun ne kumi osat ei välttämättä tykkää kyseisestä vaseliinista..
    Vaikka hyvä aine onkin niin ei ihan joka asiaan kuitenkaan.. Mielestäni….
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.