Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Mikä moottori tuunailuun

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127386

    Tervehdys kaikille!
    Eka postaukseni täällä. Pitkästä aikaa yrittelen taas aloittaa Sätkä-harrastusta. Edellisestä auton-etsintäkierroksesta tarttuikin D-malli matkaan 😳
    Meinasin tällä kertaa aloittaa suoraan moottorista ja etsiskellä autoa sivutoimisesti ajan kanssa. Elikkäs nyt tarttis vinkkejä mitä moottoria kannattais etsiä. Tarkoitus olis ruiskuttaa kone ja muutenkin vähän piristellä sitä (Jasun inspiroimana 😀 ). Iloinen asia on että lähes kaikki ruiskukamat löytyy jo valmiina prätkä-Megasquirttailusta. Oon yrittänyt alustavasti googletella 4 ja 6 eroja, paljon on opiskeltavaa… Eli onko jotain väliä kumman hommaisin vai 652cc Visa? Onko kampurat samat? Entäs kannet? Onko jotain vuosimalleja mitkä ois parempia/vältettäviä?

    Sorry jos tää on wiki-kamaa, pitänee hakea Haynesin opus ja lueskella sieltä lisää speksejä. Kaikki vinkit tässä kohtaa kuitenkin tervetulleita!
    T:Antti

    #164710

    Visassa ei ole juuri mitään yhteensopivaa 2cv:n moottorin kanssa, vaikka onkin äkkiä katseltuna melko samannäköinen…

    viewtopic.php?f=15&t=3260
    Tuolta löytyy hitusen tarinaa koneesta… Haulla löytyy yllättävän paljon tältäkin palstalta, ja kysymällä sitten lissää…

    #164711

    Juu, mielenkiintoista tarinaa. Tähän aiheeseen ei taida olla yhtä vastausta, eikä oikotietä onneen. Joten lähden etsimään 2CV6 moottoria. Saa tarjota! Laitan ostetaan osastolle ilmon aiheesta.

    #164712

    Eiköhän se Visa kuitenkin parempi perusta ole. Hieman enemmän laakeripintojakin kammessa ja tehtaallakin mitoitettu jopa 36 hv:n rääkkiin. Tosin vaikkapa Visan sylinterit eivät olen perinteiseen tapaan porattavissa.

    #164713

    Visassa on tosiaan paljon hyviä puolia, jotka on tullut monasti listattua, ei kuitenkaan ehkä haittaa vaikka niitä kertaisi..?

    +öljynpaineen “viisaampi” säätöjärjestelmä (pitää paineet kurissa, myös kuumana)
    +kammella kolmaskin runkolaakeri
    +ymmärtääkseni hitusen isommat kiertokangen alapään laakerit, myös parempi materiaali
    +pyttyjen Nikasil -pinnoite käytännössä ikuinen
    +ne 50 lisäkuutiota
    +kärjetön sytty, tosin tässä virikäytössä ei isommin merkitystä kun taitanee päivittyä kuitenkin toiseen
    +yksi pultti enemmän vauhtipyörällä
    +jakopään rattaatkin ovat leveämmät
    +isompi öljytilavuus

    -saatavuus/löydettävyys 2cv6 -moottoriin verrattuna
    -osien suhteen sama, on “hieman” hakusassa osat
    -väittävät ettei kammen prässäys olis niin tukeva kuin Kutosessa (itsekin yhden tuollaisen “solminut”, meni aika helposti myös takaisin mittaan)
    -lohkoissa on tunnettu halkeamisen vaara
    -vaatii jonkin verran sovitustyötä että saa sopimaan Sätkän keulille/vaihteistoon
    -ei kestä kierroksia, kiitos reippaasti painavampien mäntien
    -vaatii reilusti pitkävälitteisemmän vaihteiston kuin Kutonen, jotta saa kaikki “edut” hyödynnettyä

    Mutta se vääntö, sitä kyllä piisaa. Omat kokemukset tosiaan on hitusen piristetystä Visasta, joka tuli laiteltua GSA:n vaihteiston kaveriksi, jaksoi sen kanssa vääntää menemään ihan reippaasti. Kivaa oli kun kolmosen sai laitella vasta silloin kun Ami8:n vaihteistosta oli jo nelosta aiemmin tarjoillut, ja vielä oli se nelonen odottelemassa…

    Niin, ja jotain pientä kokemusta on kerrytetty myös viime vuosina AK-5:n kanssa, Visan kone siinäkin lähökohtana on, tosin sitä moottoria on hitusen jo ehditty “päivittelemään” monin osin eikä se silti ole rikki mennyt…

    #164714

    Erittäin hyvää infoa nöösille! Täytyy pitää mieli avoinna tässä alkutaipaleella.

    Toi kampura asia vähän askarruttikin, oisko se sen mallinen että siihen vois hitsata tappien päihin hepit varmuudeksi? Mitkä saa rälläköityä pois jos tarvii purkaa. Juuri saanut valmiiksi 850cc jytä-jammun jossa tehtiin samoista syistä juuri näin.

    Mäntiä on muuten tullut teetätettyä Wössnerillä, aika arvokasta, mutta hienoa laatua ja saa ihan millaset vaan (vrt. visan painavat männät).

    #164715

    Kyllä jos minä joskus jotain sortuisin virittämään niin valintani olisi 602 ccm.
    Mutta tokkopa sitä semmoseen viittii ryhtyy on varmaan aika työlästä ja aikaa viepää hommaa. 😆

    #164716

    😀 Onhan se vähän noinkin. Itselleen voi yrittää aina perustella näitä juttuja tyyliin: kun nyt remppaan koko hoidon niin miksei laittas samantien vahvistettua kampuraa, ja kun toi nokkakin on niin kulunut ni jos laittas vähän lisää nostoa etc.

    Toi alkaa kyllä vähän ontumaan kun alkaa asennella esim. turboja 😈 Käyttäisin virittämisen sijaan termiä optimointi(itsepetosta). Visan moottori on alkanut kovasti kiinnostamaan, katotaan kumpi löytyy ensin.

    #164717

    Noita visan koneita löytyy tuolta Euroopasta – täältä kotosuomesta kun ei löydy edes yhtä mäntää 😥

    Viittaus viewtopic.php?f=4&t=6932

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #164718

    @HanaAna wrote:

    Mäntiä on muuten tullut teetätettyä Wössnerillä, aika arvokasta, mutta hienoa laatua ja saa ihan millaset vaan (vrt. visan painavat männät).

    Meitin koneistamossa just hetki takaperin tuli puheeksi tuo mäntien teettäminen, onnistuu käytännössä ihan mitä tahansa, vaikka mallin mukaan yksittäisiäkin, ja hinta oli (muistaakseni) jotain 140-200€/kpl sisältäen tapin ja renkaat… Toimitusaika muutama viikko…

    Onko tuo sitten kallista, MerakSS -moottoriin korkeapuristemäntien sarja maksoi sen tonnin/6kpl, niin noin toimittuna se olisi aika samoissa..?

    Ehkä Jimmin kannattaisi käydä myös koneistamosta kysymässä, tulee toki hintaa moottorille mutta sittenpähän olisi uudet palikat… Ja saisi vaikka huomattavasti kevyemmät teetettyä kuin alkuperäiset…

    #164719

    Joo – tuo alkaa olemaan seuraava vaihtoehto. Soitin Jasu sinne antamaasi puhelinnumeroon tuossa taannoin – antoisat keskustelut, mutta ei tärpännyt … toisaalta tuli sovittua, että jos vastaan moista Visakamaa tulee, nii heitän vinkillä.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #164720

    Visa-konekalusto on kuulemma Keski-Euroopassa ajettu kisakäytössä aikalailla vähiin. Itse juuri selvitin mm. männänrenkaiden saatavuutta ja löytyihän niitä muutamiakin paikkoja. Uusien mäntien kanssa tuntuu olevan vaikeampaa. Harmi, kun ei tullut tartuttua muutama vuosi sitten tarjoukseen, kun uusia 652-mäntäsylinterisarjoja myytiiin vielä Ranskassa edulliseen hintaan.

    Mulla on pari Visa-myllyä kellarissa ja kaksi käytössä. Ehkä jotain myyräkin.

    Jos ootte Facebookissa, hakekaa “2CViking”in sivu ja siellä on kuvia kärkisysteemin laittamisesesta Visan koneeseen (rakennussarja) “Visa cam shaft points modification “-

    #164721

    Kärkisydeemi Visaan by Akaile
    viewtopic.php?f=15&t=3260

    #164722

    Vastaus tähän on siis 652cc joka laskeutui tänään tallille. Projekti käynnistyy pienellä viiveellä, koska vastoin alkuperäisiä suunnitelmia tällä viikolla talliin tipahti myös -74 kutosnelkku joka vaatii jakamattoman huomion hetkeksi saadakseen leiman. Sylinterit+männät etc. tulivat tietenkin pusseissa lehteen käärittynä etupenkillä, kuten asiaan kuulunee 😉 Jatkoa seuraa…

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.