Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › millainen sulake 6voltin järjestelmään valoille
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
17.3.2012, 20:30 #127420
Kuinka suuri pitää olla 6 voltin järjestelmän sulake, jos sellaisen aikoo pistää ennen järjestelmään ennen valokatkaisijaa? Riittääkö normaali 20 A:n sulake?
17.3.2012, 21:44 #164826Riittää varmasti.. 💡
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂18.3.2012, 07:06 #16482720 A sulake kestää siis nimellisesti 20 ampeerin virran. 6 voltin järjestelmässä se tarkoittaa 6 x 20 eli 120 W tehot voi maksimissaan olla tuon sulakkeen piirissä. Jännitevaihtelut ym. huomioonottaen käytännössä kai hieman vähemmän. Normaalit ajovalot jäävät yhteensä aale 100 wattiin ainakin 6 V polttimoilla. Molemmille valoille on suositeltavaa laittaa oma sulake etteivät kaikki valot sammu sulakkeen palaessa.
Vastaavasti 12-volttisessa järjestelmässä ko. sulake kestää kaksinkertaisen tehon.
Valoreleistä on varsinkin 6 volttisissa suuri hyöty juuri korkeiden virtamäärien vuoksi. Koskettimet ym. lämpenevät helposti ja tulee tehohäviöitä.
En ole sen enempää säköguru, mutta tuon olen käytännössä oppinut.
18.3.2012, 10:48 #164828Kiitti!
Ongelma on se, etten oikein hallitse tuota virtasta ja noin vanhassa (51) en oikein haluaisikaan alkaa vaihtamaan itseasiassa hyväkuntoisia piuhoja tai laittamaan releitä, koska se muuttaa liikaa. Valokatkaisijan tulopiuhaan ajattelin voivani kuitenkin sulakkeen laittaa varmuuden vuoksi. Muuten noin vanhassa Marshallin vilkkukytkimessä on sulake, jota en ole uudemmissa nähnyt. Voi tietenkin olla vaihdettu joskus, mutta vanha on.18.3.2012, 17:05 #164829Sen sulakkeen hyöty vaan voi olla vähän niin ja näin.
Vanhoilla piuhoilla ja liitoksilla oikosulkuvirta ei välttämättä riitä sulakkeen polttamiseen ja piuhat palaa kuitenkin.
Sulakehan vaatii nimelliseen nähden moininkertaisen virran palaakseen.
Onhan nätä kärtsännyt alle 20v autoista vaikka sulakkeet on.Jos johtosarja on alkuperäinen ja räpeltämätön, niin sievästi asennettu päävirtakytkin voisi olla parempi suoja.
Johdot kannattaa tarkistaa, ettei ole mistään hankaantunut puhki.
Läpivientikohdat kannattaa syynätä. Moottorin yli kulkeva osa(palaa pakosarjaan) ja valopukin piuhat taitaa ainakin uudemmissa olla yleisin vikapaikka.18.3.2012, 17:25 #164830Samoin yksi vanhuksen mahdollinen hankaus paikka on se johtosarjan kannatin siinä moottorin ja vaihteiston välissä. Itselläni oli ainakin omassa 1953 mallissa siinä johdot esillä ja laitoin vain kumia siihen pellin ja johtosarjan väliin. Yksi mahdollinen on myös mistä laturin johdot sukeltaa puhallin kaukaloon. Ja itselläni ei ole ensinmäistäkään sulaketta tuossa vanhuksessa, mutta Ranskassa asennettu päävirtakatkaisija kyllä on jota helppo käyttää kabiinista.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.