Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka ylimääräistä ääntä (oli kutosen keinuvipujen jousiprikat)

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127428

    Olen tässä elvytellyt kutosen konetta viiden vuoden käyttötauon jäljiltä, ja nyt alkaa käymään pikkuhiljaa nätisti. Asia mikä nyt hämmentää on nuo keinuvipujen jousiprikat. Mites tiukat noi pitäis olla? Nämä ei kyllä todellakaan paina välystä pois mitenkään erityisen vahvasti. Pelkääjän puolelta tulee aina vaan ärsyttävä ylimääräinen naputus. Voisko ääni tulla niistä? Venttiilivälykset on tsekattu monta kertaa eikä venakoppakaan ole niin tiukasti että siihen ottais säätöruuvi kiinni. Pytyt oli irti eikä kiertokangen ylä-eikä alapäässä tuntunut väljyyttä. Männänrenkaat oli hyväkuntoiset. Keinuvivuissa ei sinänsä näkynyt kulumisen jälkiä. Tosin ne kärjet jotka painavat venttiiliä olivat aikkas siniset että joskus on lämpöä saatu?

    Täälläkin on ollut paljon kirjoittelua venojen säädöstä, ja olen melkoisen varma ettei tässä ole kyse liian isosta välyksestä. Käytin koneen lämpimäksi ja käy myös kuumana hyvin. Ei taida suomesta saada noita keinuvipuja eikä osia niihin?

    #164880

    Jos jousiprikat ovat niin kuluneet tai väsyneet, että keinuvipuun tulee päittäisvälystä, niin saattaa se pitää hivinkin pahaa naputusta. Välysen voi havaita kiertämällä koneen sellaiseen asentoon, että keinuvipu ei paina venttiiliä. Sitten kun sormellä kevyesti naputtaa keinuvipua ylöspäin voi kuulla välyksen jos sitä on.

    #164881

    Jos olis oikein reipas niin vaihtas noi toiseen sylinteriin ja kuuntelis siirtyykö ääni toiselle puolelle. Työntelin niitä keinuvipuja sivuttain, ja kyllähän ne sieltä takas tulivatten, mutta jotenkin tuntuis että pitäis olla vähän “tymäkämpi” tuo paluu…

    #164882

    Kova oli kalina, kun ne olivat edelliseltä asentajalta unohtuneet kokonaan pois. Pääasia, ettei lepotilassa tunnu minkäänlaista välystä. Luultavasti prikat ovat samoja esim. nelkun kansissa, joita ennenvanhaa oli kaikilla pilvin pimein. Eiköhän uusiakin jousiprikkoja saane.

    #164883

    Pitää vielä tutkia tuota tarkemmin. Ilmeisesti on aika harvinaista että näitä tarttis vaihtaa? Olen tätä nyt pohtinut runsaasti ja todennut mahdolliseksi äänilähteeksi joten pitää jotenkin varmistaa homma. Ärsyttävä ääni 👿

    #164884

    Eihän vivusto ole päässyt koputtamaan kannen koppaan. Aika usein olen nähnyt niissä jälkiä. Liekö liikaa kiristystä?

    Männäntappi on yksi mahdollinen naputtaja, mutta se yleensä ääntelee epäsynkassa kierroksien suhteen.

    #164885

    Sitä koppaan osumista epäilin itsekin kun lueskelin muiden tarinoita täältä. Ei näkynyt jälkiä ja kireys kopassa oli tosi löysä. Tämä kyseinen koppa on kyllä erittäin vanhan näköinen verrattuna toiseen puoleen, eli vois olla jo vähän väsynyt. Pitää vielä vaihtaa noi kopat päittäin kun pääsee taas tallille touhuamaan. Männäntappi ei kyllä tässä tapauksessa kolise, oli tiukka kun asentelin.

    #164886

    Keinuvivuista sen verran että jos jousi prikat eivät pidä vipua ylhäällä vaan sinne jää välys niin ääntää..
    Toinen juttu vielä se että jos venttiilin pää on kuluttanut kolon keinuvivuun niin ei rakotulkilla saa oikeaa välystä vaa jää liian isoksi jolloin kanssa ääntää..
    Asian korjaamiseksi venttiilin painajan päitä voi hioa siten että kolonreunat häviää ja taas saa välyksen säädettyä oikeanlaiseksi…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #164887

    Moro !!
    Linkki yhteen hiontaan, jota MustaH tarkoittaa:
    Kansien kasaamisen yhteydessä hiottiin vielä venttiilinkeinuvivun nokista polvet pois, joka aiheuttaa venttiilien napsumista, kun venttiilin pää hyppää kulman yli. Homma hoitui ihan 100:en hiomapaperilla hiomalla nokka muotoonsa:
    http://fotoalbum.web.de/ui/external/lasse.suhonen/albums/Zeuspaku/0″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Lasse

    #164888

    Juuri tästä oli kysymys..
    Muutenkin kannattaa tarkistaa kyseinen keinuvivun pää,, saattaa olla jopa syöpymiä ynnä muuta jolloin koko vipu kannattaa vaihtaa ehjään..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #164889

    Tutkimukset jatkuu. Keinuvipujen päät on hyvässä kunnossa, ei kulumaa/syöpymää. Tarkistin tönäritkin, ei vikaa. Katoin puristukset, molemmissa samat vajaa 10. Ja nyt kun kokeilin ajatuksella keinuvipujen sivuliikettä, niin kyllä ne jousiprikat toimii. Alan olla vahvasti sitä mieltä että ääni tulee kiertokangen ylä tai alapäästä.

    Bonuksena huomasin että kuskinpuolen vetarin ulompi nivel takkuaa yhdessä kohtaa vahvasti. Saas nähdä saako sen elvytettyä, vai onko seisonta tehnyt tehtävänsä.

    Ei tässä kai muu auta kuin ottaa toi nakuttavan puolen pytty irti. Tuli sitten otettua vähän haastetta ekaan sätkään 😆

    #164890

    Moro !!
    Jos kone käy , älä nyt heti ala purkaa pyttyä pois. Kannattaa vähän ajella ja vaikka näyttää jollekkin kokeneemmalla. Vaikka sätkässä on vähän tavaraa konepellin alla, saattaa äänilähde ollakkin ihan joku muu paikka ja toinen kuuntelija saattaa sen hokata. Jos vaikka saat Mikin ja Karin ihmetteleen, niin ollaan jo pitkällä diagnoosin teossa.
    Lasse

    #164891

    Ei ihan heti kannata alkaa purkamaan, jos ei ääni kuulu kuulosuojaimienkin läpi kovana 😀

    Tälläkin ajettiin kovaäänisenä yli 25.000 km.ä (äänen paikallistaminen oli hankalaa > epäilyksenä oli männäntapin pusla, mutta se olikin kadonnut männänrengas yms.)

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #164892

    😀 Niinhän sitä sanotaan että turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä. Nyppäsin tuon pytyn pois ja ei sieltä mitään ihmeellistä löytynyt, eiku takas kiinni. Kiertokangen alapäässä sai tuntumaan pitkittäisvälystä kun vähän heilutteli ja pyöritteli ja veteli ja työnteli rivakasti. Vanhempi harrastaja vakuutti kuitenkin että kuuluu asiaan joten annan asian olla.

    Täytyy pitää gallup äänilähteestä kun tapaa asiaan enempi perehtyneitä. Aletaan olla lähellä leimakuntoa….

    #164893

    Nämä äänijutut ovat olleet aina mielenkiintoisia. Kymmenisen vuotta sitten eräs kiltalainen tuli kolisevalla koneella luokseni ja vika löytyi irronneesta ääenvaimennin elementistä. Ääni kuului kuitenkin varsinkin toiselta puolen konetta. Vika löytyi stetoskoopin tapaisella vekottimella, jolle ei sen jälkeen ole ollut käyttöä. Lämmönvaihtimen helinäkin saattaa antaa erinomaista ääntä. Samoinkuin mikäli edellinen omistaja on lisännyt puristuksia hiomalla sylinteriä tai kantta ja mäntä osuu hieman venttiileihin. Tee niinkuin Lasse neuvoi, jatka ajamista mikäli ei kovin paljoa savuta. Tai käänny stadissa kokeneiden kiltalaisten pakeiille. Aina se vinkki on löytynyt.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.