Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kitkan säätö

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127501

    Minun sätkässä on ns. vanhanmalliset kitkavaimentimet. Auto keinuu etupäästä painettaessa reippaasti. Katsastuksessa jopa huomasivat. Kuinka säädän ko. kitkat. Tarvitaanko erikoistyökaluja? ym.
    Nopsa, joka heräsi talviunilta.

    #165455

    Varmaan on vaikutusta minkä ikäinen se sätkä on.Kuinjka vanhanmalliset kitkat ?

    #165456

    Kuuskytluvun loppupuolen kumikitkoja pystyy kiristämään ottamatta kitkaa irti. Vanhus + 1970-1975 kitkat säädetään ottamalla suoja irti ja sen jälkeen kammetaan kitka irti akselin kolmesta tapista. Kitka kädessä huomaa jousen ja jousen päässä mutterin. Jos kitkassa on vielä kitkapintaa (jarruliinaa) jäljellä niin mutteria kiristämällä kitkoihin saa lisää jäykkyyttä, aina siihen asti, kun jousi antaa myöten. Kiristä suurinpiirtein sama kierrosmäärä molempia kitkoja ja asenna takaisin. Pomputa keulasta ja molempien puolien pitäisi pomppia suurin piirtein sama määrä. Jos ei pompi niin säädä sitä puolta uudelleen, joka on löysempi. Kiristysväli n. 30 000km, katsastuksen ihanan iskaritestin ansiosta olen joutunut kiristämään 15 000km välein nykyään…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165457

    Sen sisältä säädettävän kitkan takaisin asentamiseen tarvitaan erikoistyökalu jolla saadaan asennus vaiheessa käännettyä se ulommainen levy samansuuntaiseksi akseliputken ulokkeiden kanssa jotta levy menee paikoilleen akselin päähän.. 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #165458

    Kitkan sisään on myös voinut päästä likaa ja jopa rasvaa, jolloin kiristyksestä ei ole hyötyä. Jos metallinen levy, johon kitkapinnat vastaavat on oikein syöpynyt, ei kunnon vaimennusta saa aikaan syöpyneitä osia vaihtamatta.

    #165459

    Kulkimeni siis -74 mallinen 2cv. Kitkamalli lienee tyyppiä irroita koko p… ja säätö sen mukaan. Millainen ko. erikoistyökalu on, onko sellainen ostettavissa jostakin kohtuuhintaan? Kitkan säätöä ei ole tehty tähän kulkimeen miesmuistiin ja se on tunnetusti pitkä! Kitkan osia lienee saatavilla jossakin, jos satun tarvitsemaan.
    Katsele kuuntele kevättä, kohta se taas alkaa…niin pikku huoltotoimet.
    nopsa

    #165460

    Monella taitaa olla se kitkan työkalu omavalmiste,, niin kuin minullakin..
    Lyhykäisyydessään kerrottuna: Ensin kokeillaan vaikkapa 16mm hylsyä siihen kitkan keskellä olevaan koloon,, jos tuntuu sopivan suuruiselta eikä lonksu paljon niin seuraavaksi otetaan sen kokoista pyöröterästä pätkä joka sopii kitkan levyssä keskikolon vieressä olevaan reikään,, kokoa en nyt muista..
    Tangosta väännetään veen muotoinen kulma ja lyhennetään sopivaan mittaan hylsyn ja reiän suhteen sekä hitsataan lopuksi hylsyyn kiinni..
    Eli nyt voi räikkä avaimella kääntää siitä hylsyn päästä siitä kitkan keski reiästä kitkalevyä kun hylsyssä on se teräsnokka kiinni ja siellä kitkalevyn pienessä reiässä..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #165461

    Kuva kertoisi….

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Monella taitaa olla se kitkan työkalu omavalmiste,, niin kuin minullakin..
    Lyhykäisyydessään kerrottuna: Ensin kokeillaan vaikkapa 16mm hylsyä siihen kitkan keskellä olevaan koloon,, jos tuntuu sopivan suuruiselta eikä lonksu paljon niin seuraavaksi otetaan sen kokoista pyöröterästä pätkä joka sopii kitkan levyssä keskikolon vieressä olevaan reikään,, kokoa en nyt muista..
    Tangosta väännetään veen muotoinen kulma ja lyhennetään sopivaan mittaan hylsyn ja reiän suhteen sekä hitsataan lopuksi hylsyyn kiinni..
    Eli nyt voi räikkä avaimella kääntää siitä hylsyn päästä siitä kitkan keski reiästä kitkalevyä kun hylsyssä on se teräsnokka kiinni ja siellä kitkalevyn pienessä reiässä..
    💡

    #165462
    jym

    Arkistossa pitäisi olla mittapiirros työkalusta, mutta sen linkki ei jostain syystä toimi. ❓

    //jym

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #165463

    Kuva vähän haalea mutta periaate selvinnee työkalusta..
    Tuolla aiemmin kerroin että tuon paksumman tapin tilalle voi laittaa virapeli hylsyavaimen niin siitä voi vääntää aina räikkäavaimella optimi asennossa riippumatta kitkan asennosta toisin kun tuolla kuvan jäykällä vääntimellä…
    Mutta kyllä tuo kuvan jäykkä avain ajaa saman asian täysin….
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #165464

    Sitten täytyy muistaa myös tehtaan käyttämät säätämättömät kitka mallit myös joka on periaatteessa kerrasta tasaraha. Mutta jos on se kumikitka, niin siinä on ulkopuolella sellainen kahdensentin kohouma, joka on suojattu muovi hatulla. Hattu pois ja sitten sellainen lukitusmutteri pois ja siitä pultinpäästä joko jakarilla, tai sopivalla kiintoavaimella kiristäen. Jos ei ole näitä kumikitkoja, niin todennäköisesti se kitkavaimennin on suojattu kumisuojalla, joka pitää poistaa aivan ensin, ja tämän säätö tapahtuu sisäpuolelta jos tapahtuu.

    #165465

    Muistelen kyllä, että olen säätänyt kitkat useamman kerran ilman tuota erikoistyökalua. Isolla talttapäämeisselillä voi yrittää lyödä hahlosta kitkan asentoa oikeaksi takaisin laittaessa ja muistaakseni myös tukivarren nostelu voi auttaa. (Eihän kukaan tuota kuitenkaan maatasossa tee…eihän.. 😯 )

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165466

    Katsokaa muuten asennuksen jälkeen, että hahloihin ei jää pientä välystä “piikkien” kuluneisuudesta johtuen. Pienikin välys siellä kertaantuu isoksi vaimentamattomaksi liikkeeksi pyörän päässä. Joskus olen tunkenut rakoihin tilkkeeksi pieniä peltiruuveja, kun muuta en ole keksinyt.

    On myös tarvikekitkoja, joissa kuvattua erikoistyökalua ei tarvita ja niissä tuo välys voi aiheuttaa vielä merkittävämpää ongelmaa.

    #165467

    Kyllähän sitä kaikenlaisia “leka” hommia väliin joutuu tekemään,,
    mutta kyllä asianmukainen työkalu helpottaa / nopeuttaa ja hermot ja sormet säästyy..
    😯
    Olemattomilla työkaluilla joutui itsekkin 60 luvulla aloittaan.. 🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #165468

    kiitos kaikille tiedoista ja hyvistä nixeistä. Alan rakentamaan työkalua itselleni kitkan säätöä varten, ennen kuin tulen merisairaaksi.
    nopsa

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.