Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Acadianen sisävalo

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127617

    Olisi kiva saada sisäkattovalo toimimaan. Valorasia toimii, polttimo toimii, maakosketus on, mutta mistähän ko. valon johto saa alkunsa? Jos lähtö löytyisi voisin tarkistaa liitoksen tai vetää uuden johdon. Alkuperäinen johto menee kuskin oven yläreunan päällä putken sisällä ja siitä tuulilasin reunuspalkin sisällä jonnekin. Lisäksi alkuperäinen johto on vedetty sähkömiehen teipillä muiden johtojen kanssa nippuun. Entäpä jos vetäisi jos vetäisi vain uuden lähdön, mutta mistä? Tähänhän pitäisi saada virtaa koko ajan…

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #166123

    Nelkkutiinoissa oli vilkku/valokatkaisijapaneelissa pyöreät “nänninappulat”, joista sai mukavasti taiteiltua sisävalolle virtaa. Muistelen pitäneeni kädessäni uudempaa tiinan valokatkaisijapaneelia ja sisäpuolella oli valussa noille kytkimille kohdat osoitettu, mutta läpireikiä ei ollut. Ts. tarvitset yhden nelkun/tiinan vuoroparkkikytkimen ja siinä sitä onkin kätevässä kohtaa valokatkaisija, eikä tarvitse silmiinpistävästi muuttaa Acciksen kabiinin habitusta.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166124

    Hei ja kiitos vastauksesta!

    Käsitinköhän oikein vai väärin, kun en käsittänyt. Mulla on acadianessa katossa valmis valaisin, jossa on keinukytkin kyljessä. Tarvitsisin vain jatkuvaa virtaa. Valokatkaisijapaneeli? Vuoroparkkikytkin? Vuoroparkki?

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #166125

    Minullakin on sisävalossa kytkin, mutta olen silti kytkenyt valolle erillisen katkaisijan siitä syystä, että ratin ympäristöstä katkaisijan löytää pimeässä melkoisen helposti verrattuna kattokaareen hapuiluun. Toisekseen vanhemmassa tiinassani ei ole mittarivalaistusta, joten nopeutta on helppo tarkistaa ajoittain 😆

    Vuoroparkkikytkin on nimensä mukaan parkkivalojen vaihtokytkin, eli parkkivalon sai palamaan puolelta toiselle parkkeerauspaikasta riippuen. Katkaisija ohitettiin jossain vaiheessa maahantuojan toimesta.

    Mutta mitä virransaantiin tulee niin sinun tulee etsiä johtimen toinen pää tai kohta, josta johto on poikki. Ei mittaristossa nyt niin paljon purettavaa ole, etteikö vikapaikkaa löytäisi. Jos et halua purkaa niin uusi johto akulta yms. mutta sulakkeen kera.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166126

    Jeps, se johtimen toinen pää kiinnostaisi, mutta kun se menee ensin sen putken sisällä ja sitten tuulilasin reunapalkin sisällä jonnekin ja on koko matkalta teipattuna lujasti yhteen muiden johtojen kanssa. Aikamoinen savotta alkaa purkamaan. Jos tietäisi lähdön niin tarkistaisi sen liitännän.

    Siis, voisiko se johto alkaa jostain mittaristolta? Joten sen täytyy olla joku paikka johon tulee jatkuva virta akulta?

    Tässä tapauksessa taidan suosiolla vetää sen uuden johdon. Kiitoksia asiaan paneutumisesta. 🙂

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #166127

    Olen huono vastaamaan alkuperäisten sähköjen lähtöjen sijainneista, sillä molempien tiinojeni sähköt on omaa käsialaa…

    Mutta 2cv/Dyane sähkökaavioita tuijottaen asian pitäisi selvitä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166128

    Tuskinpa tässäkään alkuperäiset… On mulla kaavioitakin, mutta kun minä en osaa lukea insinööriä 🙁
    Sen verran olin huomaavinani, että sisävaloa ei näkynyt missään kaaviossa. Taitaa olla niitä vähemmän tärkeitä asioita.

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #166129

    Dyanesta en tiedä, mutta 2CV:n sisävalolle tulee johto samassa johtonipussa kuin takavaloille menee. Tämä johtosarja “katkeaa” rintapellin kohdalla, eli kuskin paikalta katsoen vasemmassa ylä kulmassa rintapeltiä tulee johtonippu läpi, ja siellä on nippu liittimiä (Siis konehuoneen puolella). Luulisi että Dyanessa on samalla tavalla. Tarkistelpas nuo liittimet onko joku irti, tuleeko johonkin jatkuva virta jne.

    #166130

    Tässä lähtee sulakkeilta ja ympäri konehuonetta sekava määrä johtoja teipattuna yhdeksi nipuiksi. Nämä niput on taas teipattu isommaksi nipuksi, joka menee sitten pellin läpi mittariston suuntaan. Mitään liittimiä ei konehuoneen puolella ole näkyvissä, liekö toisella puolella. Jollakin on varmaan ollut joku erkkarifirma sponsorina. Ja akkuhan tässä on pelkääjän puolella…
    Vois kyllä avata kojelautaa ja vähän tuikkia yleismittaria sinne tänne.

    edit:typo

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #166131

    Eipä ollut kummoinenkaan homma. Rattimittaristohässäkän vasen kylki auki (sormin pyöritettävä muoviruuvi) ja siellähän ne liitokset olivatkin, nopeusmittarin takana. Yksi johto oli hapettunut irtipoikki. Vaihdoin uuden liittimen ja siinä kaikki. Nyt toimii!

    Kiitoksia kaikille mukanaeläjille!

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.