Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Kytkinhaarukan vaihto
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
3.6.2012, 18:41 #127636
Hommahan on melkoisen ihana, pelkästään kytkinhaarukan akselin irroittamisen vuoksi.. 🙄 Urakasta selviää levyjarrullisen laatikon kanssa helpommalla, sillä ainoastaan jarrusatulaa pitää löysätä ja levyä kääntää (vetari irroitettuna) ja jo mahtuu akseli pujahtamaan välistä. Rumpujarrullisessa joutuu purkamaan toiselta puolen jarrut, vetarin laipan, jarrukilven ja sitten vasta mahtuu akseli tulemaan. Homma tapahtuu näin:
Vetarin laippa irti vaikkapa putkitongein kierreosan avaten (varmista, ettei ole lukituksia) ja muovivasaralla laippaa napauttaen.
Jarrukilven kuusi mutteria irti
Haarukan palautusjousi pois paikoiltaan taiteillen ja sen alta paljastuvat muoviholkit sivuun siirtäen. Keskellä akselia pieni varmistusruuvi, se irti myös.
Jo liukuu akseli kyljestä omasta ulostusaukostaan.Ja kootessa sama homma takaperin, luonnollisesti.
Kuinka oli haarukkani painelaakeriruokaansa kauhonut?
Huonosti:
Vas. uusi korvaava osa. Oikealla fiasko.
Haarukan oikea piikki oli murtunut ja murtumisen jälkeen vasen piikki sorvautui painelaakerissa. Murtumakohdan ympäristöstä materiaalivahvuus oli 0.05-0.10mm ohuempaa kuin korvaavassa osassa, mutta en osaa luetettavasti arvioida johtuiko ohentuma osan venymisestä ennen myötäämistä, vai oliko se ohuempaa jo tehtaalta lähtiessä.Yksi vahva osatekijä tähän katastrofiin löytyi vasta takaisin päin asentaessa, kun akseli ei mahtunutkaan uuteen haarukkaan:
Joku entinen seppä oli täyttöhitsannut akselia ja jättänyt akselin pyöristämättä sorvissa tai kotisorvissa. Kyseisiin kohtiin kuluu ajan saatossa kolot, mutta korjaustyö tulee suorittaa hieman huolellisemmin. Kyseiset hitsaukset jumittelivat haarukassa ja ovat syöneet vaihteiston päästä korvakkeita isommiksi. Kytkinpoljintuntumaa on vaivannut jo vuosia selittämätön ajoittainen jäykistely ja tämän osan vaihtamalla jäykkyys hävisi välittömästi. Tarkistin toki myös vaijerin kunnon.Sinänsä olen onnellinen, että tämä hajosi viime viikolla, eikä 2009 Tsekkireissulla 😀 Omaa huolettomuuttani olen myös harjoittanut laatikkoa kasatessa 2006, sillä en ole haarukkaan ja sen akseliin kiinnittänyt mitään huomiota. Jatkossa huomioin aivan varmasti 😀
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]3.6.2012, 19:24 #166204sorry ku en aiemmin tajunnu sanoo mut ei siit paljoo ois tarvinu purkaa ku ois porannu akselin mentävän reijän jarru kilpeen….
3.6.2012, 19:49 #166205Juu ei hätä oo tämän näköinen, luovuttajana toimi nelkun loota ja en viitsinyt sitä rusikoida, kun siitä jo muutenkin jarrut puuttuivat. Levyä kallistaessa mietinkin, että ollappa tuossa reikä 😆
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.