Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Virtalukko

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 22)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127645

    ilmeisesti virtalukko on ruvennut reistailemaan kun yrittäessä startata ei tapahdu mitään, vuoden vanha startti ei edes naksu. Avain ei myöskään palaudu kun kääntää starttiasentoon. kun kääntelee avainta useasti niin useimmiten startti rupeaa pyörimään. johtopäätökseni on, että virtalukossa on käpytikka kun startti on vain vuoden vanha. onko virtalukon vaihto hankala homma ? mikko

    #166232

    Rattilukko mallisen virtalukon vaihto ei ole kovinkaan vaikea kun omistaa porakoneen..
    Hankkii uuden lukon ja sen kiinnityspannan niin voi porata vanhan pannan poikki kahdenpuolen lukkoa jolloin lukko irtoaa..
    Jos aikoo saada pannan ehyenä irti on taisteltava ne katkaistut mutterit irti sieltä alumiinipalan koloista..
    Helpottaa jos joskus lukko on ollut irti ja mutterit on silloin korvattu tavallisilla muttereilla…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #166233

    Ottaisin kyllä virtalukon pohjan käteen ennen kuin poraisin lukkoa irti. Todennäköisesti startin nasta hapettunut tai muuten loppuunkulunut. Virtalukon pohja on metallisella pannalla kiinni, eli piikillä tai pienellä lattapäämeisselillä siirtelee metallipannan sivuun ja virtalukon pohja on käsissä. Paina mieleen johtojen sijainti ennen irrotusta.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166234

    Vanha kikka on tarttua liitintapeista pideillä kiinni ja pyöräyttää niitä jonkin verran, niin tulee tuorestetut kytkentäpinnat (ehkä) sisäpuolelle.

    Avaimen palauttamattomuus on tietysti hieman harmittavaa, mutta sen kanssa voi elää tai laittaa erikseen starttinapin.

    Virtalukko on melkoisen kallis varaosa uutena.

    #166235

    Älä vaan kääntele niitä tappeja. ..kolmetappisen pohjassa on liitinpinnat sivuilla..kääntämällä vain rikkoo.
    Jos on kontaktihäiriö ota pohja irti ja siellä oleva valkea muoviosa pois..sitten hiot pinnat puhtaaksi.
    Jukan vinkki on kaksitappiselle eli nappistartti…ja Sinulla on kutonen.

    #166236

    Tosiaankin kannattaa tutkia se pohjakytkin,, voi hyvinkin lukko palauttaa ilman sitä pohjaosaa..
    Itse ostin aikoinaan uuden sen pohjan suosiolla enkä alkanut vanhaa korjaamaan,, rikki mikä rikki…
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #166237

    Tääsä ihan käytännön vinkki.

    Voit hyvin yksinkertaisesti tarkistaa onko vika virtalukossa seuraavalla tavalla:

    Katso tuleeko virtalukolle

    – vain kaksi piuhaa = nelkku. Ota piuhat virtalukon pohjasta irti, yhdistä ne (esim rautanaula liitimien väliin) ja paina nappisttarttia. Käynnistyy tai edes yrittää – vika on virtalukossa!

    – kolme piuhaa= näitä uudempia vehkeitä(kuten sinun tapauksessa ilmeisesti on kyse kun ihmettelit sitä ettei avain palaudu “starttiasennosta”)
    No ei muuta kuin tarkistat sähkökynällä mihin piuhaan tulee virta ja sitten yhdistät ne kaksi muuta siihen.
    Pitäis ruveta starttaamaan samantien. (Muista panna vaihde vapaalle ennen virityksiä)
    Taas sama homma, jos käynnistyy tai edes yrittää – vika on vrtalukossa!

    Tämä kaikki ilman teknistä koulutusta.

    Eikö olekin vapauttavaa!

    -Matti-

    #166238

    Jos hienostuneisuuden ja alkuperäisyyden pystyy hylkäämään niin ei kai mikään kieltäisi virtalukon sähkötoimintojen korvaamista kojelaudassa olevalla katkaisijalla, vaikka starttinapin viereen? Virtalukon mekaanisten osien ja avaimen jäädessä edelleen rattilukkoa käyttämään. Sätkän virtalukon takaa on joka tapauksessa vaivatonta yhdistää johdot jos haluaa avaimetta käynnistää.

    #166239

    Ne rattilukon kartiomutterit saa irti siten, että otetaan 12-kulmainen hylsy, joka menee mutterin päälle, mutta ei pohjaan asti. Hiotaan hylsyn päästä pois sen verran, että sisäkulmista tulee terävät. Hylsy naputellaan kiinni mutteriin ja mutteri kierretään auki. Mutterit eivät ole yleensä kovinkaan tiukassa jos eivät ole päässeet ruostumaan.

    #166240

    Sitten kun on saanut ne kartiomutterit auki ja pois, niin olen sahannut ne mutterin kolon reunat pois siitä alumiinipalasta jolloin on helppoa korvata kartiot tavallisella mutterilla ja kiinni laiton voi hoitaa sormilla vaivattomasti ja kiristää sitten lista avaimella lopuksi.. 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #166241

    Olispa järki riittänyt nuorna miesnä päättelemään tuo Masan kertoman vinkin mukainen menetelmä kartiomuttereiden avaukseen niin olis säästyny monelta tuskalta (niin vyysiseltä kuin menttaaliseltakin).. kippis..

    #166242

    Sanos muuta, itsekin olen siis poraillut pantaa poikki ihan turhaan muutaman kerran.

    Ja Karille kiitos oikaisusta tappien käännön suhteen, taas tuli viisautta lisää.

    #166243

    kyvyttömälle ei auennut miten pohjan saa irti puhumattakaan missä ylipäätään on nämä hankalahkosti avattavat mutterit. kun en osannut itse liittää kuvaa niin laitoin Jukalle ja hän lupasi liittää sen niin ehkäpä joku osaa kuvan perusteella neuvoa asiassa. Mikko

    #166244

    Tässä pari kuvaa virtalukoista..
    Ensimmäinen on 2cv4 ja toinen on 2cv6 lukosta..
    2cv6 lukossa on avain startti,, 2cv4 lukossa ei avain starttia vaan startti nappula sijaitsee kojelaudassa..

    Kuvassa osa numero 7 on kiinnityspanta millä lukko on kiinni korissa..
    Osa numero 9 on kiinnityspannan kartiomutteri josta mutteriosa katkeaa irti kun lukko on asennettu paikoilleen..

    Tässä kuvassa osa numero 9 on 2cv6 lukon pohja joka on kiinni lukossa jousirenkaalla osa numero 10..
    Muuten lukon kiinnitys korihin on samanlainen kun 2cv4 lukossa.

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #166245

    Mikko, sulle varmaan selvisi rakenne noista kuvista. En ole ehtinyt kommentoimaan lähettämiäsi valokuvia, sorry.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 22)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.