Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka huomiovalojen kytkentäkaaviota kysellään

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127704

    Minkälaisella systeemillä olette kytkennät tehneet “entisten nuorten” Talmun keltaisille huomiovaloille kulkimiinne?
    Releen ohjausvirta valokytkimen parkkinavasta? Mitä sanoo katsastaja -74 malliselle? Pitääkö olla kytkin jossain välissä – eli joko parkit tai huomiovalot tai molemmat yhdessä?

    #166586

    Tuossa kuvassa kaksi johtoa vihreällä eristesukkalla samassa ruuvissa on parkkivalot..
    Johtojen alla tyhjä ruuvin paikka josta huomio valot on hyvä kytkeä,,
    väliin vain kytkin jolla huomiovalot voi kytkeä pois jos tarvii vain parkkivalot.
    💡

    Toisin sanottuna tuon kytkennän jälkeen kun valokytkimen vipu on vedetty kuljettajaan päin eli ylhäällä niin kun pyöräyttää kerran niin että V on nupissa näkyvissä syttyvät parkkivalot ja huomiovalot..
    Kun pyöräytät vielä kerran että R on nupissa näkyvissä niin huomiovalot sammuu.. Mutta lyhyet ja pitkät valot toimivat normaalisti vipua ylös alas vetämällä.
    Eli valot toimii kuten säännöt sanoo..
    Pelkät seisontavalot saadaan kun käännetään se huomiovalojen ylimääräinen kytkin nollille…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #166587

    kiitos vastauksesta ja selkeästä kuvasta – sateen lakattua puuhastelemaan : )

    #166588

    mitenkähän nuo mahtavat näyttää dyanessa nuo kytkennät? Tiinassa on erilainen, ´suljetumpi´ valokytkin? Tiinan ratin alla on se vaihtokytkin myös parkkien toispuoleiselle käyttömahdollisuudelle. 😯

    #166589

    Empä tiedä nyt tuota Dyanen valokytkintä,, se täytyis tutkia onko siellä mahdollisesti vastaavaa kytkentä mahdollisuutta valmiina niinkuin 2cv:ssä on..
    Jos ei niin täytyy tehdä rele ohjattu huomiovalo piiri sitten..
    Se ohjehan löytyy sieltä Talmun huomiovalo paketista,, ja helppo se on tehdä ulkomuististakin..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #166590

    oliskohan kellään näistä dyanen valoviiksen johdoista tietoa? tahi dyane -1974 sähköpiirrosta. olen noita kirjoja katsellut mutta ihan täyttä selkoa ei ole saatu näistä kaikista piirroksista vaikka on yritetty kovasti.
    pöydällä on haynesin ja autobooksin kirjat mutta kun niine diagrammeissa ja circuiteissa johdot ovat niin mukavasti piilossa tai jopa häviävät tykkänään ( muuttavat väriä ). Ota niistä sitten selkoa?

    #166591

    torniosta sain dyanen valokytkimen jonka mielenkiinnolla avasin. Kuvasin sen sisuskalut ilman varsinaista valoviiksen “mutkikkaa” saadakseni selville johdotusten kulkua. Vahinko että toisen puoliskon johdotus jäi kuvassa pahasti peittoon, mutta jos ehkäpä tästä valo-sähköjakelukeskukseen perehtynyt pystyy silti jotain päättelemäänkin? Itselle ei mysteeri sen enempää tuonut valaistusta ulostulevien johtojen suunnista, minne menevätkin saanee kokeilemalla selkoa, tietty niinkin.
    Mutta jos on antaa vinkkejä – otan nöyrästi vastaan ja laitan tuonne omaan wikiin johdotuskuvan selkopiirroksin ikäänkuin palkaksi : )
    kuvat blogissa:
    http://tikosail.blogspot.fi/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #166592

    Edelleen yritän neuvoa ihmisiä hankkimaan yleismittarin, jossa on vastusmittaus tai jopa äänimerkillinen koetin. Ovat niin halpoja ja käteviä vempeleitä nykyään, ettei juuri kahdesti kannata miettiä tuota pakin säästökohteena.

    Esimerkiksi tässä tapauksessa:
    Vaihe 1. Etsi johto, josta valokytkimeen syötetään virta
    Vaihe 2. Laita yleismittarin toinen koetinpiuha kontaktiin tämän syöttöjohdon kanssa.
    Vaihe 3. Vääntele kytkintä eri asentoihin systemaattisesti ja kokeile toisella koetinpiuhalla muita liittimiä, milloin mihinkin johtoon tulee virta läpi. Vastusmittarissa numerot lähtevät juoksemaan, tai äänimerkillisessä piippari alkaa huutamaan. Nyt voit kirjoittaa paperille mikä väri vastaa mitäkin kytkimen asentoa.

    Täten ei tarvitse avata tai edes purkaa koko katkaisijaa pois paikoiltaan ja johtojärjestyksen saa selvitettyä oikeaksi, vaikka joku poppamies olisi muuttanut värimerkintöjä tahi tehdas asentanut kytkentäkaavion vastaisesti maanantaikappaleen. Voila.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166593

    Ja noiden laitettujen kuvien perusteella veikkaisin, että 4 on syöttövirta, 5 parkit, 1 lyhyet tai pitkät, 2 pilli, 3 lyhyet tai pitkät. Viisaammat korjatkoon.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166594


    Dyanen valoviiksen johdotus mitattuna yleismittarilla. Mitattavana oli irrallinen varaosa-viiksi, joten en osaa sanoa millalailla nuo eroavat johto- ja suojasukkaväreineen toisistaan.
    Kuvaa katselemalla voi kuitenkin päätellä että 2 = +12 Volttia sisään, on uros-liitin, samasta kohdasta tulee ulos parkkivalojen naaras-liitin .

    Keskellä on äänimerkin naaras-liitin.

    “Kolosta” pistävät ulos pitkien ja lyhyiden valojen naaras-liittimet.

    #166595

    @Akaile wrote:

    Ja noiden laitettujen kuvien perusteella veikkaisin, että 4 on syöttövirta, 5 parkit, 1 lyhyet tai pitkät, 2 pilli, 3 lyhyet tai pitkät. Viisaammat korjatkoon.

    Lukijoille sen verran selvennykseksi ettei Akailen ylläolevaa selvitystä lueskellessa joudu hunningolle saati sitten että kävisi Akailen kunnian päälle.
    . Vaihdoin kuvan valokytkimestä ( katso joko sivulleni: http://rattisitikka.blogspot.fi/” onclick=”window.open(this.href);return false; tai tähän alle: Kuvasin dyanen valoviiksen kokonaisena ja samalla muuttaen liitinten numeroinnin kuvassa.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.