Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka kierrepakka etulokasuojan pulttia varten

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127752

    Hei!

    Olisiko jollakin lainata kierrepakkaa, jolla saisi avattua etulokasuojan kynnyskotelossa olevan pultin kierteen auki tai tietoa mistä sellaisen saisi (ja minkä kokoinen se on?). Jos pakkaa löytyy pääkaupunkiseudulta tai lähimaastosta, niin voisin tulla kulkimella paikalle, niin ei tarvitsisi miettiä postituksia jne. Nyt menee mutteri uusiksi kun irrottaa.

    #166759

    Eikös se pultti/vaarna ole kuitenkin ihan stanu millikierteinen?
    Omaan kulkimeen ne on vaihdettu vuosia sitten, joten en ala arvailemaan mittoja.

    Kotoa Espoosta ei sopivaa kierrepakkaa valitettavasti minulta löydy,
    mutta noin suuren kierteen saa ainakin välttävään kuntoon
    sopivalla neulaviilalla ja huolellisuudella.
    Ainakin, jos kierteet eivät ole täysin piloilla.
    Työskentelyasento saattaa olla aika ikävä ilman nosturia 🙁

    Eivätkä nuo kierrepakat hunajaa maksa.
    http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Leikkaustyokalut/Kierretyokalusarja/Kierreleuka-18169/” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Jos on epävarma koosta, kierteen voi mitata tulkilla ja tönärillä.
    http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Leikkaustyokalut/Kierretyokalusarja/Kierretulkki-2-kpl-18143/” onclick=”window.open(this.href);return false;
    http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Mittausvalineet/Tyontomitta-ja-mikrometri/Tyontomitta-2-kpl-16114/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #166760

    Noi Bilteman kamat ovat vaan liian pientä tuohon pulttiin. Jostakin syystä mun sätkässä on nuo kierteet kovin lyhyet ja viila saattaa viedä liikaa materiaalia ainakin näillä taidoilla. ei se pakan ostaminen mikään paha ajatus ole, kunhan vain tietäisi mistä ja minkä kokoinen. Kierrekampija olen joskus koettanut ymmärtää, mutta ei aina ole ihan onnistunut.

    #166761

    Onko se orkkispultti todella erisuuri kuin M12 x 1,75 ?
    Senhän voi testata normilla M12 mutterilla.
    Tai vastaavasti M12 pultilla mutteriin.
    Meillä taitaa olla nykyään tuon kokoiset orkkisten tilalla.

    Viilallahan materiaa irtoaa juuri sen verran kuin viilan käyttäjä komentaa 😉
    Ei neulaviilan kantilla tuhoa saa, jos vähän on malttia.

    Jos löytyy ylimääräinen mutteri, siitä voi tehdä kierteen avaajan sahaamalla
    nätti viisto ura kierteisiin. Ei tosin taida normi rautasahanterä mahtua reikään
    eikä tuolla suuria vaurioita kannata oikoa.

    Oli menetelmä sitten sitten mikä tahansa (poislukien viila), muista öljyn käyttö ja
    etene hitaasti edes-takaisin liikkein.

    ps. Kierretulkin käyttöä voipi opetella vaikka ottamalla käteen pultin, jonka kierteet ovat tiedossa.
    Esim. perus 6mm pultti on M6 x 1,0
    Sitten vain koittaa saada mittaamalla saman nousun. Siitä se valkenee…

    pps. Nousu mitataan harjalta harjalle (tai laaksosta laaksoon). Ohessa havainnekuva
    http://www.ferrometal.fi/docs/teknisetsivut/teknisetsivut_kierteet.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Harjakulmahan taitaa olla vakio 60 astetta kaikissa karkeissa M-kierteissä eli sen ei pitäisi olla vaihtuva suure.

    #166762

    Pitää mitata illalla, nyt kun pistit miettimään. Mä olen aina vaan ajatellut mutterin kokoa, enkä todellakaan mitannut tota kierreosaa, kunhan kuvittelin sen olevan isompi. Jos on tosiaan 12, niin ei olekaan mikään ongelma.

    #166763

    Kannattaa mitata.
    Stanun M12 pultin/mutterin avainkoko taitaa olla 19mm.

    #166764

    Huonot kynnyskotelon kierreosat pystyy vetämään rälläkällä kynnyskotelon tasalle, poraamaan keskelle vanhaa pulttia pienen ohjurireiän, jatkaamaan siitä isommalla poralla ja sitten vaikka happonen M12 pultti kynnyskotelosta läpi. Sisäpuolelle muutamasta kohtaa knööli kantaan hitsaten ja johan pysyy.. Ja aukeaa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166765

    Ihan stantartti m12 kierre/pultti/mutteri se on, käynnistyskampi/tunkinveivi käy lokasuojan irroitukseen, kuten niin moneen muuhunkin paikkaan.

    Biilteemasta saa muuten isoa happoteräs-prikkaa (A4) sekä mutteria jossa on se mutterin toinen pää puolipyöreä, jotain tollasta:

    https://picasaweb.google.com/valimaa.mika/PUNKKU#5379971493283032786″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Ei ruostu heti 🙂

    #166766

    Älkää hyvät ihmiset sotkeko noita ruostumattomia osia mustarautaisten korinosien sekaan. Se kun ei ole mitään ihmeainetta joka estää ruostumista vaan se on ainetta joka ei ruostu vaan tyrkkää happimokkulan vieruskaverille eli sille lokasuojalle tai vastaavalle. Jos ruostumattomia osia joudutaan kiinnittämään mustarautaiseen autoon pitää galvaaninen yhteys pyrkiä estämään eli käyttää muovisia aluslevyjä välissä.

    #166767

    Tuohon isoon mutteriin riittää kun laittaa vaseliinia orkkis-pulttiin ja missään nimessä musta-happosta ei tosiaan saa hitsaten tms liittää toisiinsa. Tavallinen pelti ruostuu hapokkaan ympäriltä nopeammin kun ehdit sanomaan Ranskan Ympäriajo.

    Muualle voi laittaa jotakin tollaisia.

    https://picasaweb.google.com/valimaa.mika/NeverRusting_story#5356348735327329970″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    #166768

    Nämä RPekan ja Mikan lausunnot ovat totta, mutta käytännössä myös hieman epätotta. Mustanraudan ja rosterin/hapokkaan sähkökemiallinen keskenäinen kanssakäyminen on totta, mutta tilanteissa, joita kohtaamme sätkän kohdalla, ajoittain jopa epäoleellisen tärkeitä. Purin joitakin vuosia sitten Tiinan, jossa oli haponkestävät kynnyskotelot, ovien alareunat yms. yms. Pohjapellit olivat mustaa 0.7mm suoraa peltiä ja kaikki tukikehikot mustaa 20x20mm RHS palkkia. Kyseinen kuljin oli 16 vuotta putkeen ympärivuotisessa ajossa, pitkiä kausia taivasalla ulkosäilytyksessä ja lähestulkoon “tehtaasta” lähtien siinä asussaan, johon se oli rakennettu. Ts. mittavia maalaus/ruostesuojauskorjauksia kyseiseen kulkimeen ei sittemmin tehty. Tuo kuljin lahosi pahiten normaaleista Tiinan ongelmakohdista, eli etujalkatilan lattioista, takalokasuojista, takakontin pohjasta yms. ja mustaa peltiä tuntui säästyvän vähäisiä määriä hapokkaan läsnäolosta riippumatta. Eli lahoamisnopeus oli täysin vakio myös sellaisissa kohdissa, joista se oli yhteenhitsattu mustan pellin kanssa.

    Oleellista on suolaveden vaikutus tähän sähkökemialliseen reaktioon. Kuivissa oloissa se hapokas ei sitä mustaa rautaa lähde syömällä syömään, mutta ollessaan paljaana (molemmat pinnat siis, hapokas/rosteri ja musta) sähkökemiallinen vaikutus on varmastikkin nopeampaa. Tässä tapauksessa kuitenkin kaikki pinnat olivat moneen kertaan huolella maalattuja ja öljymassaseoksella suojattuja. Suojakerroksen kestäessä ei siis tuota nopeaa hajoamista tapahdu.

    Nyt herää sitten kysymys, että mitä hyötyä on hapokasliitoksista, jos ne pitää olla yhtälailla suojattuja kuin mustankin raudan kanssa pelatessa? No ainakin itse mielelläni käytän happosta sellaisissa kohteissa, joissa metallipinta joutuu jatkuvan kivisateen alle (pakoputkistot) ja myös sellaisissa paikoissa, joissa maalaus ei suojaa rakennetta “eläväisyydestä johtuen” (pultit). Eli tuossakin tiinassa ovet olisivat hävinneet iäisyyteen jo aikoja sitten Dyanen typerän ovirakenteen vuoksi, mutta happoset alareunat ottivat vastaan pikkukivet ja suolaveden sen verran tehokkaasti, ettei yläosaatkaan lahonneet alaosien hävitessä. (Ettei nyt taas haukuta Tiinaa aiheetta niin selitettäköön tuo rakenne: ovi jää kynnyskotelon/karmin yli sen verran näkyviin, että eturenkailta lentävät kivet rikkovat ovien alareunojen maalipinnan ja lahoaminen lähtee tuolta liikkeelle..Jos olisivat syvemmällä karmissa niin näin ei kävisi)

    JOTEN jos kyse on ns. “kesäkamppeista” niin aivan hyvällä omatunnolla voi viljellä hapokkaita osia kulkimia koristamaan. 20v menee niin että heilahtaa, eikä tartte ruostumista murehtia. Talvikamppeissa sama homma, mutta rasvan ja maalin kanssa saa olla tarkempana 🙂

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166769

    Sinkkipinta. Sinkitty pinta kestää suolavettä. Katselkaa vaikka liikennemerkkejä, liikennevalojen tolppia jne. Kuumasinkitys, missä kappale upotetaan n. 450-asteiseen sinkkiin, kestää helposti 100 vuotta. Sen jälkeen sen voi dipata uudestaan. Toivottavasti joku tekee sen sätkäni rungolle 70 vuoden jälkeen.

    Asiasta toiseen;
    Sähkösinkitys kestää myös erinomaisesti maalipinnan alla.

    Eräs loistava tapa on vetää suoraan metallipinnan päälle nestemäistä sinkkiä muutaman kerroksen.

    ***itsesensuuri iskee**

    #166770

    @MikaVeee wrote:

    Ihanaa, ootan että joku jo vetää herneen nenäänsä ja soittaaa suutansa. Antakaa palaa ! Olen käsitellyt satoja autoja, kuulunut erilaisiin ja erimerkkisiin autokerhoihin, mutta missään muualla vittuilu ei ole ollut niin herkässä kuin täällä, rättäreiden seassa. En ymmärrä miksi, mutta näin asiat ovat. “kiltahenkeä”..ehkä se on sitä että kuka vitttuilee toisellle parhaiten ?

    Häh, ny en ymmärrä? Kirjoitin ihan asiallisen vastineen teidän molempien happos/rosteri-keskusteluun. Sätkiä on rosteroitu suomessa jo ainakin 80-luvulta lähtien ja edelleen tuntuu olevan tiukassa käsitykset, ettei ko. muutokset kestä. Sitä ainoastaan halusin selventää. Kuumasinkitys on myöskin erittäin hyvä tapa, mutta kotipajaoloissa käsinkoskettelematon metodi prosessiluontoisuudesta johtuen.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166771

    Moi Akaile !

    Viestini ei liittynyt sinuun. Ehkä minun on parempi soukentaa hieman suutani lisäväärinkäsitysten välttämiseksi.

    #166772

    Tuo A2 ja A4 osien välttäminen tai eristäminen autoilukäytössä on käytännössä turhaa.
    Vene merellä on sitten oma lukunsa.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.