Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2cv:n korvia raastava meteli, mikä vikana?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127757

    Mikähän mahtaa olla vikana, kun konehuoneesta kuuluu kova, hankaava, rahiseva, koliseva ääni? Ääni kuuluu ajossa, ja kovenee kierroksia nostettaessa, mutta katoaa, kun kytkin painetaan pohjaan. Autoa hinatessa taas ääni kuuluu, oli kytkin pohjassa tai ei. Kytkimen ollessa ylhäällä kuitenkin hieman kovempana.

    Aluksi epäilykset heräsi startin kunnosta, jos se jäisi käynnistyksen jälkeen päälle jotenkin, mutta vaihtoehto poissuljettiin kun startti irrotettiin. Jos joku tietää millainen ääni siitä lähtee, niin ehkä se vähän selventää vaikeasti kuvailtavan äänen laatua.

    Aikaisemmin viime viikolla kone myös tuuppasi öljyt konehuoneeseen ilmeisesti mittatikun putken kautta, sittemmin lisätyt öljyt ovat pysyneet sisällä vaikka ajoa on ollut. Voiko tällä olla jotain yhteyttä ääneen? Ääni alkoi kuulua, kun bensa pääsi loppumaan ja auto oli sammuksissa hetken aikaa.

    Saa esittää lisäkysymyksiä, jos jokin jäi arveluttamaan. Vastaan mihin pystyn.

    #166789

    @rumpalipoja wrote:

    Ääni … katoaa, kun kytkin painetaan pohjaan. Autoa hinatessa taas ääni kuuluu, oli kytkin pohjassa tai ei. Kytkimen ollessa ylhäällä kuitenkin hieman kovempana.

    Kyllähän tuo nyt on selvä(?) juttu että tuossa tapauksessa vika on jossain renkaan ja vauhtipyörän välissä, todennäköisesti vaihdelaatikossa jos kerran paikallaan käyttämälläkin ääni kuuluu. Itse lähtisin seuraavaksi sille linjalle että laskisisin vaihteistoöljyt puhtaaseen astiaan. Uutta Total BV:tä menee 0,9 litraa eikä vaihto ole koskaan pahaksi.

    Jos vaihteistoöljy on puhdasta eikä tartu magneettiin (propussakin pitäisi sellainen olla) niin vika löytynee kytkinkopan sisältä.

    #166790

    Ensin tuli mieleen kytkinakselin tukilaakeri vauhtipyörän keskellä. Hajosi itseltäni viimne kesänä, mutta ääni oli pahimmillaan silloin kun kone kävi, mutta auto ei ollut liikkeellä. Laakeri hirtti kiinni ja yritti kytkeä vedon, vaikka poljin oli painettuna. Ääni oli kamala ja kuljin pyrki nykimään eteenpäin kytkimen asennosta piittaamatta.

    Vaikuttaa pelkän tekstin perusteella joka tapauksessa jonkinlaiselta kytkimen vialta, esim. painelaakeri tai löystyvä pultti (vauhtipyörässä). Voisiko kytkinvipu olla taipunut ja ottaa kiinni asetelmaan tms. Olisiko levystä alkanut irtoamaan kitkapinnasta paloja? Täristääkö?

    Jos vaihteiston öljyssä ei ole mitään ylimääräistä ainetta, ei auta kuin ottaa kone irti nokalta ennenkuin syntyy enemmän vaurioita. Jos kytkimestä ei löydy vikaa. täytynee epäillä vaihteiston laakereita.

    Koneen alta saa jonkinlaisen rajoitetun näköyhteyden kytkimeen taskulampun avustuksella.

    Aikamoista arvailua tuo edellä kirjoittamani…

    #166791

    Ei täristä, ja kulki ainankin sen kilometrin verran kotipihaan ajettaessa niinkun pitikin, ainankin melkein. Eipä auta varmaan muu kun irroitella koko paketin keulilta ja tutkia mikä siellä on vikana, jospa vielä tämän kesän ajoihin ehtisi saada takaisin. Kiitokset arvailuista itse kullekkin!

    #166792

    @rumpalipoja wrote:

    Eipä auta varmaan muu kun irroitella koko paketin keulilta ja tutkia mikä siellä on vikana, jospa vielä tämän kesän ajoihin ehtisi saada takaisin.

    Helposti ehtii jos vain varaosahuolto pelaa. Työtähän tuossa ei kauhean montaa tuntia tule, piti sitten mitä tahansa vaihtaa.

    Muista raportoida mikä siellä mekastaa!

    #166793

    Ongelma selvitetty ja korjattu.

    Tällä kertaa päästiin niinkin vähällä vaivalla kun öljyn lisäämisellä vaihdelaatikkoon. Koko litran purkki sinne sujahti, mikä selitti mekkalan 🙂 .
    Mistäs ne mahtaa tulla ulos, ei niille kovin montaa reikää taida kuitenkaan olla, vai olenko väärässä?

    #166794

    Pienenä vinkkinä kannattaa seurailla nyt sen laatikon ääniä. Sitten kannattaa jonkun ajan kuluttua ne öljyt sinne vaihtaa kerran sillä on “kuivana” ajeltu. Tämä siitä syystä, että sinne on mahdollisesti päässyt tulemaan rattaista ym ym ylimääräistä metalli silppua. Sitten Redline öljyt loodaan ja pitäisi toimia. Kun muistaa vaan katsoa et se laatikon öljy on mallia GL4 EIKÄ GL5

    #166795

    @AK-65 wrote:

    Sitten Redline öljyt loodaan ja pitäisi toimia. Kun muistaa vaan katsoa et se laatikon öljy on mallia GL4 EIKÄ GL5

    Miksi Redline kun alkuperäinen Total BV on halvempaa ja parempaa?

    Tuo uusintavaihto on kyllä todella suotavaa ihan lähipäivinä, saa edes silput pois laatikosta eli estetään lisävahingot.

    #166796

    Ei siinä Totalissakaan mitään vikaa ole, mikäli se on GL4 öljyä. Nykyään lootaöljyt tuppaa olemaan tuota GL5 laatua ja sen lisäaineistuksella on tapana syödä punametalleja, kuten sätkän synkronirenkaita. Red Line MT90:stä on monia positiivisia kokemuksia paljonkin ajetuista lootista. Lootaa kannattaa helliä hyvällä öljyllä ja säännöllisellä vaihdolla, sillä hintataso menee kohta moottoreiden ohi..

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166797

    @Akaile wrote:

    Ei siinä Totalissakaan mitään vikaa ole, mikäli se on GL4 öljyä.

    On toki, erona Redlineen näkyisi olevan viskositeetti Totalissa 75W80 kun Redlinessä on 75W90 eli kuumana Total on notkeampaa. Voipi olla jopa että hiljaisempana pelaa Redlinen kanssa laatikko. Tavalliseen autoonhan tuo Redline on oikein hyvää kamaa kun on kylmänä notkeampaa kuin 80W90 mutta PSA:lla on (kai aina) käytetty tuota notkeampaa laatikkoöljyä.

    #166798

    Meillä on vain positiivisia kokemuksia tuosta Redlinestä. Paljon ajettu laatikko joka on jo ääntänyt ja rusahdellut, niin sinne tuollaiset öljyt sisään ja laatikko onkin hiljentynyt. Eikä vaihtaessa enää ole pykälät rusahtanut. Eikä se maksa Motonetissä kuin 20€

    #166799

    Suomessa ei tuo kuumuus ole oikein ongelma ja varsinkaan näiden ilmajäähdytteisten kanssa. Ovat nimittäin mitoitettu “saharan aavikolle” tuon jäähdytyksensä puolesta 😆 Tämä viimeisin kutosen kone, jonka keväällä tein, lopetti kondenssiveden puskemisen öljyntäyttöputken kanteen vasta, kun pistin öljynlauhduttajan alumiinipalalla tukkoon. Kulkukin parani heti. Ehjää öljynlämpömittaria minulla ei ollut siinä kiinni, joten en osaa asteita kertoa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166800

    Kuva esimerkki öljynjäähdyttimen tukkimisesta.
    Tuon pellin ansiosta jäähdytys ilman virtaus sylintereille jopa tehostuu kun ilma ei enää karkaa jäähdyttimen läpi..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.