Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka LATAUS

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 24)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127835

    latausmittari on viime päivinä ollut villillä tuulella; välillä ei nouse punaselta, välillä menee yli punaselle ja toisinaan näyttää normilatausta. viittaako tällainen meno latauksen säätimeen vai mittäriin ? Mikko

    #167170

    Säätimeen tuntuisi viittaavan. Huono akku pudottaa viisarin helposti miinukselle tyhjäkäynnillä varsinkin valojen päällä ollessa. Sille ei säädinkään mitään mahda.

    Yleismittarilla pääsee tarkastelemaan lukemia. Yleensä jännitteen pitäisi vaihdella auton käydessä 14 voltin hujakoilla kierroksista ja kuormituksesta hieman riippuen.

    Jatkuva ylijännite pilaa akun.

    #167171

    Kyseinen latausmittari on sätkässä volttimittari eli mittaa tasajännitettä plussan ja miinuksen välillä. Samoihin johtoihin voisi asentaa vaikka tavallisen volttimittarin tai nykydigimittarin, jolla tuon latausjännitteen seuraaminen käy kuin lasten leikki ilman vanhempia.

    Isoo-Jukkaa peesaten > ylijännite niin autossa kuin esim. kotitaloudessa vähentää esim. lamppujen elinikää…

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #167172

    Vaihdoin toisen säätimen ja ainakin pienen koelenkin aikana toimi hyvin. Säätäminen on aika tarkkaa puuhaa missä millin kääntö vaikuttaa aika paljon lataukseen mutta aikani väänneltyäni sain lataustason luullakseni oikeaksi. Mikko

    #167173

    Käytän törkeästi Mikon aloittamaa osiota, kun kysymys kuuluu samaan aiheeseen:

    Mitä tapahtuu lataukselle, jos asennan kutoseen visan koneen jäähdytysvipperän (kutosen siivillä), jossa on isompikehäinen hihnapyörä ja GS:n 30 ampeerin laturin? Laturiin tulee kierroksia lisää, mutta mitä muuta tapahtuu, vai tapahtuuko mitään?

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #167174

    Laturin kierrosten noustessa vain sähkön taajuus muuttuu (hertsi),, siis laturin sisällä vaihtojännite puolella..
    Tämä taajuus vaihtelu kierrosluvun mukaan on jo olemassa muutenkin hihnapyörästä / kierroksista riippumatta..
    Tasasuuntauksen (diodisillan) jälkeen sähkö on tasavirtaa jota jännitteensäätäjä säätää laturin kierroksista riippumatta..
    Ainoa asia mikä tulee laturin kierrosten nousemisesta jos pyörittävää hihnapyörää suurennetaan on ehkä se että laturin kuulalaakereiden kestoikä hiukan lyhenee..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #167175

    Ja tyhjäkäynnillä lataa paremmin?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #167176

    @Akaile wrote:

    Ja tyhjäkäynnillä lataa paremmin?

    Jep. Laturi siis “herää” aiemmin, muuta etua ei tuolla saa.

    #167177

    Eli asennus tehdään – talvisätkäily rules.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #167178

    Onhan siinä sitten sekin ero että Visan osassa ei ole käynnistyskammelle paikkaa, ja tämä sitten vaikeuttaa irroitusta kun ei saa enää putkea tms. millä kopsauttaa irti…

    #167179

    Aijai – paha ajatus… nyt meni harkintaan.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #167180

    Se tarvitsee vain oman pienen työkalunsa. Ei ole vaikea valmistaa. Laittaisin mittapiirroksen, jos se vain olisi tässä koneella 😥

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #167181

    Mistähän tuon mittapiirustuksen löytäin? Voisin laittaa sen 2cv-wikiin..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #167182

    Ulkoisella kovalevyllä oli tallessa, tosin vain räkäisenä printscreeninä, kun on yksi ensimmäisistä mittapiirrustuksistani..

    Yksi tällainen on jo olemassa ja toimii. Huonosti näkyvät mitat tarkennettuina:
    Kierre M14x1.25
    Kierteen pituus 15mm
    Tangon pituus ennen avainosaa 85mm
    Avainkoko 17mm, (Mutteriosuuden mitta ja kokonaispituus näköjään puuttuu)
    Tangon halkaisija 15mm
    Päässä oleva “tappi” ennen mutteria 15mm pitkä, tämän tarkoitus on helpottaa työkalun paikalleenpyöritys, ettei mene väärille kierteille.

    Tuon kun rullaa paikoilleen ja antaa hieman hylsyä tai kiintoavainta niin akseli vetää propellin irti kampiakselin päästä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #167183

    Tuossahan on sama kierre kuin sytytystulpassa. Mitäpä jos laittaisi vanhaan tulppaan vähän jatkovartta?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 24)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.