Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Pakosarjan ruuvit

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127856

    Minkähän logiikan mukaan pakosarjassa on vaarnaruuvit ja imusarjassa tavalliset kannalliset. Minulla korkkasi kansiremontin yhteydessä yhden vaarnaruuvin kierteet (sen joka näkyy myös alapuolelta, ilmeisesti ruostunut alapää veti kierteet tullessaan tasaiseksi). Teinköhän suuren rikoksen, kun tyrkkäsin reikään M8 tapilla kierteet ja laitoin tavallisen ruuvin?

    #167256

    Todennäköisesti asennuslogiikan pohjalta. Etummaiset pakopinnapultit ohjaavat asentaessa imupakosarjaa kohdilleen. Jos kaikissa olisi pinnapultti niin asennus voisi olla tiukkaa varsinkin tilanteissa, joissa kaikki osat eivät ole ihan kohdallaan mm. kuuluisassa kansien kiristysjärjestys-tapauksessa yms.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #167257

    M8-kierteytys on tavanomaisin ja helpoin korjaustapa. Joskus muistaakseni on auttanut pidempikierteisen vaarnavuuvin käyttö korkanneen tilalla.

    Ennen ruosteisten pakosarjan mutterien avausta kannattaa niitä jonkin aikaa kevyesti koputella meisselin välityksellä vasaralla. Näin vaarnaruuvit eivät niin helposti nouse ylös vaan itse mutteri mieluumminkin aukeaa. Kaikenlainen voimankäyttö on kiellettyä. Lisää kärsivällistä kopistelua, jos ei ala aukeamaan.

    Wanhuksen koneissa oli vaarnaruuvit joka kohdassa.

    #167258

    Vanhuksen koneissa imupakosarja kiinnittyy vaakatason pintoihin, nelkussa ja kutosissa imupuoli on kallellaan. (Tämä huomiona vanhuksen ja uudemman kaluston pinnapulttien määrään)

    WD-40 myös varsin hyvä esikäsittelyaine ruostuneille pinnapulteille.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #167259

    @Isoo-Jukka wrote:

    M8-kierteytys on tavanomaisin ja helpoin korjaustapa.

    Metalliverstaassa voi sorvauttaa ylikokovaarnaruuvin, jossa toisessa päässä on M7-kierre ja toisessa M8 tai M9. Keskiosan kaula tehdään myös alkuperäisen kokoiseksi, niin ei tarvitse suurentaa imupakosarjan reikää.
    Onkohan muuten sylinterinkannessa (3CV Ami 6) öljykanava lähellä jotakin imupakosarjan vaarnaruuvin kierrettä? Näyttää että kansi olisi alkanut vuotaa öljyä sen jälkeen kun suurensin vaarnaruuvin reiän isommalle kierteelle.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.