Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Autohavainnot › Ei rättärihavaintoja
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
11.11.2012, 16:09 #127940
Ajalin 80-luvulla rättärillä,tais olla vm-61, ja parillakin Tiinalla ja kokoajan sai olla 2 sormee pystyssä.
Nyt ajelin taas uuden herätyksen saaneena loppukesän ja alkusyksyn Tiinalla ja ei ensimmäistäkään tarvetta nostaa muita
kuin ehkä keskimmäistä, jota en siis nostaisikaan. Onko Rättisitikat käyttöpeleinä jo kokonaan hävinneet?11.11.2012, 17:42 #167764@Oranssi wrote:
Onko Rättisitikat käyttöpeleinä jo kokonaan hävinneet?
On ja ei. Talvella jo todella harvinainen näky, mutta kesällä keskitetysti näkee rättäreitä. Esim. pääkaupunkiseudulla Käpylässä on oikein rättärikeskittymä ja samaten Espoon puolella näkee useampaakin yksilöä säännöllisesti. Kauppa/työkasseinna monet niitä käyttää, joten Suomen halki matkaavia kulkimia näkee lähinnä kokoontumisviikonloppuina.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]11.11.2012, 20:51 #167765Raahessa näkynyt sininen Dyane
11.11.2012, 21:00 #167766Jep. Tervetuloa vaan tänne sormia heiluttelemaan :D. Minusta tuntuu että nyt on pikkuisen elpynyt talvikäyttökin. Sukupolvi vaihtuu pikku hiljaa, ja asennoituminen kulkimeen on varmasti myös muuttunut. Käyttöesineet on tehty käytettäviksi, ja sen minkä insinööri on suunnitellut, se on myös korjattavissa.
Vaikka sätkää ei millään voi kutsua talvilämpimäksi, niin se lähtee hyvinhuollettuna kovillakin pakkasilla käyntiin, etenee hangessa todella hyvin, ja on helppo pysäköidä vähän korkeampienkin aurausvallien yli. Juuri tuosta ominaisuudesta on erityiseti pari viimeistä tavena saanut nauttia.11.11.2012, 21:15 #167767Aika niukasti näitä näkyy ympärivuotisessa käytössä, vaan sattuneesta syystä Keski-Suomessa liikkuu yksi…
Ns. talviauto päätti antautua, eikä uutta korvaajaa ole vielä ehtinyt ehjäksi asti saattamaan, niin viimeinen kolmisen kuukautta ollaan oltu vain Dyanen varassa… Toissa talvena oli myös tilanne sellainen että pahimman pakkaskauden yli piti Dyanella ajella, kun Xm:n polttoainesysteemiin tuli käyttäjäperäinen toimintahäiriö, asennuksen pöljyyden tehnyt löytyi yllättäen peiliin katsomalla…
Jos ei nyt ihan päivittäiskäytössä normaalisti ole, niin vähintään varakulkimena sekä lyhyemmille/pikaisemmille tarpeille on kuitenkin jatkuvasti käyttövalmiina…
12.11.2012, 06:01 #167768@miki wrote:
Vaikka sätkää ei millään voi kutsua talvilämpimäksi, niin…
Kari80:n ja Mikin pitäisi käydä kiertoajelulla Karin sinisellä…Väitän, että tämä em. lause muuttaisi muotoaan 😆 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]12.11.2012, 09:04 #167769Aikoinaan lopetin rättärin talvikäytön teiden suolauksen ynnä muun “rospuutto” kelien vuoksi..
Viimeksi kun talvet vielä ajoin niin jopa yli 20 asteen pakkasillakin selvisi lippalakilla ja avokäsin..
Ajokilometrejä tuli silloin noin 500 km viikossa ympäri vuoden..
Ei siis ole mikään ongelma saada rättäri lämpimäksi,,
vaan luulen että monenkin motiivi on että säästetään kuljin kesä käyttöön ja harrastus ajoon.. 😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.