Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Ilmanvaihdon parannus
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
13.11.2012, 19:19 #127947
Kuuluu “Lisää lämpöä”-osioon, mutta laitoin kuitenkin omana eli ilmanvaihdon parantaminen on aiheena ja kohteena talvikäyttöön rakentelemani Hissun Kissu (Dyane vm.74)
Muumipappaa mukaillen “Onni on porata reikä omaan dyaneen”
Luukun ulkopuoli:
ja sitten sisäpuoli:
Kaunis siitä ei tullut, mutta koeajolenkillä takalasi pysyi kuivana ja kauppakäynnin aikana huurtunut lasi aukesi kokonaan melko pikaisesti. Tuo veneestä lainattu musta mötti vaan pitää maalata lähemmäs oranssia.
Hyvä tuli. 😀
Jos sen peppurepun tuosta vielä vääntäisi, niin tuo musta mötti olisi silloin oivallisessa asennossa – vaakasuorassa luukun päällä… jos, jos,…
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com13.11.2012, 20:43 #167787Siinä peppurepussa kyllä riittäisi hierottavaa joksikin aikaa. En ole kumpaankaan omaani vielä täysin tyytyväinen, totaalisen nättiä siitä ei saa, mutta tilanahtautta helpottaa kyllä kummasti.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]14.11.2012, 07:23 #167788Varapyörätilan lattiassa on kaksi valmista kumitulpalla varustetua reikää, joita jotkut ovat käyttäneet letkujen viemiseksi takasivuikkunoille eli ilmavirran aikaansaamiseksi (vaihtelevalla menestyksellä).
Tehokkaimmaksi lämmöntunteen lisääjäksi olen havainnut sen, että lämmönpuhalluksen nostaa pois etujalkotilasta enemmän kohti kabiinin ylläosaa.
Tiinassa puolestaan olen havainnut ongelmaksi sen, että kaikki puhallus on ohjattu yhteen reikään rintapellissä. Siitä tulee pullonkaula eikä lämpö jakaannu tasaisesti.
14.11.2012, 13:02 #167789@Isoo-Jukka wrote:
Tiinassa puolestaan olen havainnut ongelmaksi sen, että kaikki puhallus on ohjattu yhteen reikään rintapellissä. Siitä tulee pullonkaula eikä lämpö jakaannu tasaisesti.
Tämä on totta! Erityisen ärsyttäväksi tämä kulminoituu myös siksi, että kaasujalka alkaa pitkällä matkalla vetämään juntturaan, kun kuumaa ilmaa tulee siihen jatkuvasti. Kerran meni myös CD-soitin jumiin, kun se kuumeni liikaa. Siispä tuohon kohtaan putkien vetäminen korin reunoilta ei ole lainkaan huonoa suunnitelmallisuutta. 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]14.11.2012, 13:37 #167790@2cvjimmi wrote:
Jos sen peppurepun tuosta vielä vääntäisi, niin tuo musta mötti olisi silloin oivallisessa asennossa – vaakasuorassa luukun päällä… jos, jos,…
Pitäis katsoa miten se ilma liikkuu, ja mihin suuntaan, reppuvirityksen kanssa. Voi olla että ei välttämättä mihinkään, toisinkuin alkuperäisasennossa..?
Omassani on tullut huomattua että taitetun luukun päälle voi ihan huoletta unohtaa mitä tahansa, eivät poistu mihinkään. Kertaalleen yksi esine lähti hieman “levitoimaan” luukun päällä, hauskasti peilistä kävi kurkistelemassa yli satasen vauhdissa, muuten pysyi hyvin luukun päällä…
Jotsin pitäis itsekin keksiä takalasin kanssa, kun tällaisilla kosteahkoilla keleillä on armotta huurussa, ja pakastuessa jäätyy kahta puolta takalasi… 🙄
14.11.2012, 14:01 #167791Jos tuo viritykseni ei toimi, pistän 12V tietsikkapuhaltimen väliin – vie vain aavistuksen virtaa ja väkisintuulettaa takaosaa… tai sitten ei.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com14.11.2012, 14:03 #167792Yhden asian huomasin tänään – aukottoman tiedon saaminen imutehosta jäi saamatta, kun olisi pitänyt olla takapenkillä samaan aikaan kun ajoi.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com14.11.2012, 16:53 #167793Pistä ohutta hapsuille leikeltyä paperia teipillä takaikkunaan kiinni siihen töttörön yläpuolelle. Sit peilistä kurkkimaan liehuuko hapsut kanavaa kohti.
Mulla on molempien peppurepuissa ne ilmaventtiilit kyljissä ja ne ainakin toimii. Ei ole katto kovilla ja kun takaoven paiskaa kiinni niin sormille tuntee poistuvan ilmavirran. Tämän huomasin kerran vahingossa, kun olin tankkaamassa ja eukko sulki takaoven 😆
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]14.11.2012, 17:25 #167794Sisään tuleva ilma-aukko/aukot, kokoa x…poistoilma täytyy olla samankokoinen ei se muuten kierrä kunnolla…Acalla ajelin kattoluukku auki..nyt olen ajellut sivuikkuna auki..lämpöä tulee aina enemmin kun ikkunan avaa..jos ette usko, tervetuloa kyytiin.
14.11.2012, 17:56 #167795@kari80 wrote:
poistoilma täytyy olla samankokoinen ei se muuten kierrä kunnolla…
Eipä se ihan näinkään ole, sillä sätkä falskaa sen verran pahasti, että sisääntuloilmaa on huomattavasti enemmän kuin lämpöputkien halkaisija päästää läpi. Ts. poistoaukkoa pitäisi olla vähintään lämpöputkien halkaisijan verran, jotta läpivirtaus olisi jouheaa. Taas jos virtausta on liikaa niin sen tuntee jo vetona niskassaan. Acadianessa suuri kattoluukku avitti senkin vuoksi, että se oli korkealla. Lattianrajaan puskeva lämpö nousi tehokkaasti vedon suuntaan, eli kohti kattoa (normaaliin lämmönnoususuuntaan) ja tuolloin lämpö levisi kropan ympäristöön tehokkaasti. Ko. Acadianessa tunsi myös brutaalisti lämmitettävän ilmamassan suuren määrän sillä yli 20 pakkasilla liikennevaloihin tullessa huomasi, kun takaa tuli eteenpäin kylmää ilmaa 😆
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]14.11.2012, 18:23 #167796Hauska lukea tätä keskustelua. Tuli aikoinaan tehtyä paljon ajatustyötä lämmön sisäänsaamiseksi ja sen hyödyntämiseksi. Ajoinhan noin 20 vuotta sätkällä kelissä kuin kelissä. 10 kertaa ajettiin Raid Laponiet erilaisilla virityksillä. Parhaat tulokset sai kun lauhari oli peitetty ja etumaton alta estettiin lämmön siirtyminen jalkatilasta lämmittämään takaluukkua. 42 asteen pakkasessa alkoi olla kylmä vaikka oli mitä virityksiä. Joten talvet ajelen nykyisin Xantialla ja annan nuorten harrastaa. 🙄
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.