Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit 30 vuotta Kallefaarao-projektia

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128063

    Havahduin kauhukseni tosiasiaan, että 30 vuotta sitten aloitin Kallefaarao-projektin eikä vieläkään ole valmista…

    Tosin 1988 kuljin tuli hyväksyttyä kolarin jälkeen takaisin tieliikenteeseen, mutta siitä eteenpäinkin on näpertely jatkunut tähän päivään saakka… useat “kuolemattomat ideat” odottavat yhä toteuttamistaan.

    Vanha hieman tuhruinen Nyytisartikkeli on luettavissa täältä:
    > https://dl.dropbox.com/u/24577840/KalleFaarao-web.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Voisi itsekin lukaista sen läpi ja kertoilla mikä on toiminut ja mikä ollut haihattelua. Tietysti keltamustien lasien läpi katsoen.


    Kuvassa n. 200.000 km välihuolto vuodelta 2004.

    #168225

    Tässä prototyyppi kallefaaraon uusimmasta lisävarusteesta “pistelämmittimestä” 😉

    Jossain -20C tuolla puolen ongelmaksi 2CV:ssä muodostuvat pitkät imukanavat, joissa bensiini ei enää höyrysty riittävästi. Pieni lämmitys kuitenkin muuttaa tilanteen, jos esim. tunget tämän H4-polttimosta kyhätyn kuuman perunan kaasuttimen takapuolelle imusarjaan kiinni. Varo kuitenkin bensähöyryjä, joita voi tulla kaasarin alta ylivuotoreiästä. Akussa tietysti pitää olla henkeä jäljellä. Testasin ja hyvin alkoi yskimään ja käynnistyikin 5 min lämmityksen jälkeen -20:ssä. Ennenvanhaa KF tapasi startata ongelmitta tuonne -25 asti, mutta joko kone on vain väljistynyt tai nykybensa huonompaa syttymään.

    Tällä vipstaakilla saadaan siis bensiini pikaisesti höyrystymään, imuilmaa se ei lämmitä. Periaate toimii, viisaampaa olisi tehdä sopivasta vastuslangasta kieppi imusarjan ympäri ja eristettä päälle. Tuollainen 50 w tehokin jo varmaan riittäisi.

    #168226

    Jossain GS-dokumentissä olen nähnyt maininnan ilmanputsariin asennettavasta H4:sta juurikin kylmäkäynnistystä auttamaan. Samalla kinkeripiirillä siis liikutaan tässäkin.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168227

    Geesun ohjeessa lamppu asennetaan Citroen-huollossa ilmanputsarin kanteen, jolloin se tulee ilmanpuhdistushylsyn sisäpuolelle…

    Mulla on jossain tallessa noi viralliset huollon ohjeet, kun vaan muistaisi, että missä… jos vastaan tulee, niin laitan näkyville.

    KalleFaaraota jos 20 vuotta takaperin matkineena, voin todeta yhden “ei-toimivan” muutoksen > etuaisojen sisään tulleet huonekaluputket (ns. vahvistus) > nykyään kadonneet ja muuttuneet “mullaksi”, osin tukkien aisat > syy on tietenkin täällä näppiksen läheisyydessä, miksi ei ole tullut tasaisin välein ruostesuojattua kyseisiä kohti – miksi?

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #168228

    Kallefaaraossa ei ole ollut noita lisävahvistusputkia, vaan Valko-pakussa ja ovat siellä vieläkin parinkymmenen vuoden jälkeen (ruostesuojattuina).

    Tätä H4-polttimovipstaakiani voi kokeilla ilmanputsarissakin. Olen kyllä joskus yrittänyt syöttää ilmaputsariin kuumailmapistoolillakin lämpöä eikä vaikutus ole ollut kummoinen. Tilanne muuttuu jos pistoolilla lämmittää imusarjaa kaasarin seudulta. Kun ryyppyläppä on käynnistäessä täysin kiinni, ei mielestäni lämpö ilmanputsarista pääse perille tai muuten vain jäähtyy matkalla.

    Lamppu ilmanputsarissa voisi kenties auttaa ensimmäisten kilometrien nykimisen vähentämiseen. Joissakin meidänkin sätkistä se on todella kiusallista, kun taas toisissa sellaista ei esiinny juuri lainkaan.

    Tekisi myös mieli kokeilla ennen kylmäkäynnistystä syöttää annokset bensaa suoraan imusarjojen sisään läheltä sylinterikansia. Tietysti voisi irroittaa tulpat hetkeksi ja antaa tujaus suoraan tulpanrei’istä. Tuntuu, että sitä bensaa ei vain yksinkertaisesti imeydy hyvin kylmässä sylintereille asti riittävän rikkaana seoksena. Valitettavasti sopivia laboratorio-olosuhteita on ainakin täällä länsirannikolta harvakseltaan.

    Sellaistakin on nähty, että pitkällisen sahaamisen seurauksena tulppien kärkiin muodostuu huurretta ja jäätä käynnistystä estämään. Bensan kastelemista tulpista ei juuri talvella ole pelkoa.

    #168229

    Paljonko on muuten Kalle niellyt kilon metrejä näiden vuosien juostessa?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168230

    Lienee vain vähän yli 200.000 rempan jälkeen, kun muutkin kulkimet ovat saaneet osansa. Pari lepovuottakin on ollut välissä. Ulkomaillakaan tällä ei ole käyty muulloin kuin Raideilla. Suurin osa kilometreistä on ajettu talvella.

    Nyt on ollut työpaikka jo muutamia vuosia kävelyetäisyydellä ja alkaa ihmettelemään mihin näin monia kulkimia tarvitaan 😉


    Olen merta monta nähnyt, ainakin Jäämerta…

    #168231

    Mikä laturi sulla puhkuu virtaa noille valoille?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168232

    40-ampeerinen Valeon GS-laturi, eli käytännössä neljää valoa vain passaa pitää yhtäaikaa pidempään päällä, kun lisäksi virtaa voivat olla pyytämässä takalasin lämmitin ja pari puhallinta. Ampeerimittari kertoo virran riittävyyden tilanteen. Kattovalot ovat paikoillaan vain tarpeen mukaan ja taidankin ne itseäni viihdyttääkseni ottaa käyttöön, kun lähdetään ulkomaalaisten kanssa Syötteelle helmikuun alussa. Kerran poliisi laskeskeli referenssiluvut yhteen ja niitä oli kai aavistus liikaa, mutta ei siitä kummempaa seurannut.


    Kilpasilla Merisillan kanssa Poronkusemalla – päättyi tappioksemme (tästä ehkä lisää toiste…)

    #168233
    Pia

    Hienoja kuvia!

    Tuon viimeisen kuvan tilanteen muistankin. Musta tuntuu että me ollaan tuossa paatissa tuossa kuvassa.

    #168234

    Tuli jääkuutio lumen alta vastaan särkien etu- ja takapyörän, etulokasuojan, jousituksen ripustuksen takaa, takatopparin ja katkaisi vielä jarruputken. Oli -15 astetta ja pieni viimakin… Poronkusema happens on the rocks.

    Kulkimensta tuli hetkessä trendikäs lowrider:

    Syyllinen:

    155×15 Nokialaisen ilmatilat loppuivat ja lasikuitulokasuojakin meni renkaan iskusta pirstaleiksi:

    Mainittakoon, että jäätie ei ollut vielä virallisesti auki tuolloin, joten omalla vastuulla törttöiltiin. Toisaalta milloinkaan aikaisemmain ei ole moista jääkuutiota lumen alta lötynyt, joten pitihän senkin kohdalle osua.

    #168235

    Pahus sentään. 🙁 Ei mielellään, olen pahoillani tapahtuneesta. Mites jatko?

    #168236

    Letkassa mukana seurannut brittien 4×4-tiimi tuntui suorastaan nauttivan tilanteesta ja ryhtyi pyytämättä korjaustoimiin. Itse löysäsimme pyöränmutterit ja puolen tunnin kuluttua kuljin siirtyi jo omin avuin takaisin mantereen suojaan.

    Jousivarvan päästä oli silmukka avautunut, joten se oli suhteellisen helppo korjata mukana olleella varaosalla. Takajarrupiiri poistettiin väliaikaisesti käytöstä. Haastetta lisätäkseni olin kuitenkin täyttänyt konehuoneen erinäisillä lisävarusteilla, jolloin pääjarrusylinteriä oli erityisen hankala päästä käpälöimään kohmeisin sormin 🙂

    Myöhemmin käytin pirstoutuneen lasikuitulokasuojan kohdalla eksperimentaalista korjausmenetelmää. Lasikuidun sijaan leivoin lokasuojan puhdistettuun sisäpintaan polyuretaania, jonka puolikuivuteena puristin tiiviimmäksi massaksi. Hyvin jäykisti kurasuojan takaisin muotoonsa ja on nyt ollut keskeneräisenä korjauksena koekäytössä pari vuotta.

    Toinen jatkoseuraamus aiheutui topparin huolimattomasta korjauksesta. Uusi toppari tuli liian ulos korista ja puhkoi pari rengasta (salakavalasti vasta kun takapäässä oli riittävästi painoa).

    #168237

    Yksi hauskimmista KF:n talvivarusteista on ollut sukset, jolla kuljin muuttuu hervottamaksi pyörijäksi, mutta on kuitenkin pienissä nopeuksissa täysin kontrolloitavissa. 1. versiossa oli sukset hitsattu pystytolpin sätkän vanteeseen, mutta siina suksenkärki pääsi lopulta taipumaan ja koko komeus pyörähti ikävästi lokasuojan sisään. 2. version toteutuksesta kiitos legendaariselle Häjy-Lejolle ja Wärtsilän Vaasan tehtaille.


    KF tässä vielä aiemmassa harmajaisessa kuosissaan vuonna 1998 Naruskassa 2CV:n 50-vuotisjuhlissa, jossa saavutettiin -44C (joidenkin vahvistamattomien lähteiden mukaan yöllä olisi ollut kylmempääkin).

    Video suksitanssista täällä:
    http://www.sitruuna.com/raidlaponie/movie.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #168238

    Muistelen kirjoitustasi näistä suksista, että sivuttaisliikkeessä on mahdollista vääntää tukivarsi mutkalle, jos suksi tökkääkin kesken luisun? Mietin tätä jälkeenpäin, että kyseistä rakennetta olisi mahdollista vahvistaa tekemällä poikittaispalkki suksesta sukseen. Tällöin erillisjousituksen etu hieman häviäisi, mutta rakenne kestäisi sivuttaisliikkeitä paremmin

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.