Laiskan siistintämaalauksen voi tehdä koneeseen suurimman osan apulaitteista paikoillaan ollen. Kohteena Visa 652cc-kone, jossa ropellipelti oli masentavan pintaruosteinen kuin myös moni muukin rautametallinen näkyvä kohde.
Ensiksi liuotinpesu painepesurilla ulkoapäin (kaikki reiät tukittuna). Poistin ropellin, laturin ja löysäsin alapeltejä (kumeja) sylinterien ympärillä niin, että sain sieltäkin suurimmat käryävät töhnät pois.
Peltipintojen käsinhionta ja pensselöinti fosforihapolla ). Forsforihapon vaikutettua (valkoinen on reagoinutta ruostetta), muutaman tunnin kuluttua irtoaineksen poisto ja muiden kohteiden suojaus paperilla.
Spray-pohjamaalia alle ja melko pian perään ruskeaa pintamaalia (värin saa itse valita). Vetäisin vielä lakankin puolikuivan maalipintaan.
Hapettuneseen huohottimeen alumiinisilikoniväriä pensselillä. Pakosarjaan mustaa kuumankestosilikoniväriä, pensselöiden niinikään.Lopputulos ilahduttaa silmää ja pian päästään kokeilemaan käykö itse konekin ok vai olisiko sittenkin pitänyt suosiolla purkaa kaikki osiksi…