Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Massavaimentimien saatavuus ja laillisuus

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128169

    Tuossa uudessa ihastuksessani, Dyane6 -74, on etuakselilla massavaimentimet ja takana putki-iskarit. Keula toimii kivasti, mutta perähän on kyllä suorastaan jäykkä.

    Kysymys1: Takana näyttäisi olevan paikat massavaimentimille. Saako sinne sellaiset (+kitkat) ruuvata ilman muutoskatsatusta?

    Kysymys2: Jos vastaus kysymykseen 1 on kyllä, niin saako noita massavaimentimia enää mistään? Uusituotantoa ei ilmeisesti ole?

    #168688

    Taakse ei valitettavasti kitkavaimentimia voi ruuvata. Ei ole taka-akselissa paikkoja. Täytyisi koko akselisto vaihtaa ja jarruputket muuttaa vanhusmalliin, eli letkuille. Laillisuus ?? Käytännössä tuskin katsastuksessa noihin mitenkään puututaan.

    #168689

    Kyllä niitä massaiskunvaimentimia on ihan kutosiinkin laitettu.Vanhoja pystyy kunnostamaan,ja nelkun takatukivarsissa on paikat moisille.

    #168690

    Harvoin normaalijousituksista rättäriä jäykäksi valitetaan, edes putki-iskareilla. Ehkäpä sinulla on vain harvinaisen tiukat vaimentimet. Tulet vielä kiittelemään niitä, kun lastaat kulkimesi äärirajoille. Tai sitten jotain on jopa taka-akselistossa vialla 😉

    #168691

    Asiahan selviää sillä, että nykäiset takaiskarit irti. Perästä tulee niin hervoton, että tiukkapipoisempikin nauraaröhöttää. Jos näin ei käy niin sinulla on taka-akselin laakerit jumissa tai jouset jumissa/osittain poikki jousipöntön sisällä.

    Takaiskareita takaisin kasatessa runsaasti rasvaa(=vaseliinia tms, ei spraypullokamaa) iskarin kiinnitystappeihin ja muttereiden kierteille. Taputat itseäsi selkään hyvästä työstä seuraavan kerran, kun säädät takapään jousitusta ja haluat helpottaa työtäsi ottamalla iskarit irti.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168692

    Moro !!
    Vastaampa kysymykseesi.
    Jos takana kerran on paikat massavaimentimille, niin kyllä ne sinne voi laittaa. Kannattaa kunnostaa ennen asennusta, niin saat tavoittelemasi hyödyn. Käytettyjä löytyy kyllä riittävästi, jos ei sinulla ole niin laita ostoilmoitus tuonne ostetaan palstalle.
    Kitkojen paikkoja siellä ei liene, siis niitä nystyjä putkiakselin päässä, joten kitkojen asentaminen voi olla vaikeaa. Massaiskarit toimii oikein hyvin myös putki-iskarin kanssa yhdessä, kokemusta on noin 140 tkm.

    Lasse

    #168693

    Juupajuu. Nyt ymmärtäisin että siis Dyanea julkaistaessa oli massat edessä ja takana. Takamassat poistui -71 ja etumassat -75. Omassa on takana paikat massoille, mutta ei kitkoille.

    Oliko silloin ennen vuotta -71 taka-akselilla massat ja putket, vai massat ja kitkat? Ja tuokos Lasse1 massavaimentimien laitto taakse putkien lisäksi minkämoista muutosta?

    Ja tuosta perän kovuudesta, niin pitänee laittaa ensi kerralla hymiöitä tekstin perään. 😉 Varmaan se ihan oikeanlainen ja kurantti on. Mää vaan haikailen comfortpallotetun CX:n perän perään. Tosin Dyanella ei kyllä tarvitse jokaisessa kylätien alanteessa kuunnella pakoputken helinää soraa vasten…

    #168694

    Mummiälestä takamassoja oli kyllä pidempään kuin -71? Tai ainakin paikat niille. Jos en ihan väärin muista niin mun seitkyytkolomosessakin on vielä paikat.

    Putki-iskarit tuli -66-67 tienoolla taakse, vaiko peräti vielä aiemmin?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168695

    Itselleni tuli vielä sellainen mieleen, että voisiko ne putki-iskarit olla vain jumissa? Sehän kyllä jäykistäisi jousitusta kummasti… No, kyllä sen toisaalta huomaa, kun kipuaa kyytiin, jos peräpää ei liiemmin reagoi, niin sitten siellä on jotain pielessä.

    Tämä perusteellinen diagnoosi tuli pitkällisen harrastuneisuuden syvällä rintaäänellä. :mrgreen: (Olen omistanut wanhusosakasan nyt muutaman kuukauden…)

    #168696

    Kyllä ne yleensä löysempään suuntaan kypsyvät, ellei nyt sitten ihan jotain lommoa olisi kyljessä, joka estäisi liikkeen sisällä.

    Boge ainakin valmisti ennenvanhaa iskareita jopa kolmella jäykkyydellä.

    #168697

    @Isoo-Jukka wrote:

    Kyllä ne yleensä löysempään suuntaan kypsyvät, ellei nyt sitten ihan jotain lommoa olisi kyljessä, joka estäisi liikkeen sisällä.

    Hilman ehjän näköiset takaiskarit oli toinen ihan jumissa ja toinen huomattavan löysä uusiin verrattuna. Etuiskarit oli ruosteiset ja muutenkin hurjan näköiset mutta takaiskarit sököt. Etuiskaritkin vaihdoin toki heti kun sellaiset sain haalittua, takaiskarit sentään löytyi paikallisesta varaosaliikkeestä hyllystä.

    #168698

    Moro !!
    Kunnolla toimiva massaiskari estää nimismiehenkiharassa ja kaivonkannen yli ajaessa pyörän pompahtamisen ylös, joten eroa toki on. Toimivat hyvin yhteen kunnossaolevien putki-iskareitten kanssa.
    Lasse

    #168699

    Ihan sellaisen peruskarhean asfaltinkin eron huomaa ratissa massaiskareilla ja ilman. Samasta syystä olen lisännyt myös takamassat jälkikäteen. Parhaimmillaan massaiskaroitu sätkä on mukulakivikadulla.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168700

    @Savitaipale wrote:

    Oliko silloin ennen vuotta -71 taka-akselilla massat ja putket, vai massat ja kitkat? Ja tuokos massavaimentimien laitto taakse putkien lisäksi minkämoista muutosta?

    Massavaimentimet voi lisätä, jos vaan tukivarsista kiinnityspisteet löytyvät. Ei aiheuta mitään muita muutostarpeita…

    Tuota haltuun kulkeutunutta Tiinaa (vissiin -68 väsätty yksilö) kun on nyt ihmetellyt, niin siitä löytyy tällä hetkellä 12 iskaria. Joka kulmassa kitkat, massat ja putkimallit. Etummaiset putki-iskarit on tosin jälkiasennetut, mutta takana on alkujaan ollut kaikki kolme vaihtoehtoa paikallaan..!

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.