Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Ajokauden avajaiset

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128178

    Otin hemmetin pitkänä perjantaina tuon allekirjoitukseni vanhemman osapuolen ajoon ja laitoin talviajokin telakalle. Kovasti olen taas naatiskellut tästä virallisesta kevään merkistä ja pyöritellyt nurkka-ajoa parisen päivää tässä talvisäilytyspaikan nurkissa. Tänään lähdin ilta-ajelulle ihan jo tavaksi muodostuneella tyylillä ja yllätin itseni keskellä ei mitään ja vieläpä varsin yllättävällä tavalla:

    Näkymä välittömästi jyrkän mäennyppylän jälkeen:

    Eikö, ei näytä pahalta? Keväinen hiekkatie ja jotain sulaa länttiä?

    Katsotaanpa lähempää sitä tummaa länttiä:

    Jep, ihanaa leijonat ihanaa, joku nuppi rivuuttanut ylämäessä. Ei vieläkään näytä sinänsä pahalta, mutta laitetaanpa kenkää koloon antamaan mittasuhteita:

    Strategisesti syvyyttä kengän verran ja sopivaa pystyseinää juuri menosuunnassa. Renkaan kun asettaa juuri tuohon kohtaan niin siitä kuuluu iso TUMPS!!

    Vauhtia oli valehtelematta alle 40km/h, koska köröttelin lumista tietä kesänakeilla. Matka jatkui nippa nappa ensimmäisen kuvan mäenpäälle aukeampaan kohtaan, mutta ratti tuntui niin hullulta, että oli pakko pysähtyä tarkastamaan tilannetta.

    Ensimmäinen reaktio oli, että “noni, nyt on ollut kunnon kolaus, kun geesumallinen pölykapselikin on lentänyt tangentin suuntaan”. Katsoin vannetta; “joo pienehkö lommo on muodostunut”. Rengas kuitenkin osoittaa oikeaan suuntaan. Takaisin kabiiniin ja pieni liikautus eteenpäin samalla kääntäen; “ei helvetti, eihän tämä mene yhtään sinne minne pitäisi!”. Uudestaan ulos ja sitten olikin jo rengas erikoisessa kulmassa. Kovin löysästi kääntyili käsin. Raidetanko oli revennyt tukivarresta irti!

    Okei, kännykässä nippanappa kenttää ja akkuakin vähänlaisesti. Soitto lähimmälle Kiltalaiselle, eli tässä tapauksessa faijalle. Ei vastausta. Sitten viestiä broidille, että olen siellä ja siellä, raidetanko repesi tukivarresta, ilmoita faijalle tiedot, jos multa loppuu akku, ettekä saa enää yhteyttä. Aurinkokin oli kovasti ehtoopuolella, juuri ja juuri näkyi metsän rajan takaa. Ei taskulamppua, eikä kännykän laturia. Muutama auto meni ohi, mutta niistä ei ollut juuri henkistä tukea enempää apua. Mainittakoon nyt vielä, että lähin kylä oli 5km päässä.

    Tässä vaiheessa ajattelin, etten selviä pois ilman traileria tai dollya… Ei vastausta viesteihin… Laskeva aurinko motivoi nopeisiin liikkeisiin ja nappasin pyörän irti. Hämmästys oli suuri, koska olin aivan varma, että raidetangon pultit ovat katkenneet ja tyngät ovat tukivarren sisässä. Näin ei kuitenkaan ollut, vaan pulttien kierteet olivat pettäneet ja pultit nousseet raidetangon mukana ylös. Päissä Citikan logot, eli ei mitään omaa tuotantoa. Nyt heräsi jo lintumainen toivo, eli kenties tulen toimeen omin nokkineen. Peräkontissa on nimittäin aina ollut mukana sekalainen satsi pultteja ja tietysti työkalut. Ja kas, kolme kpl:ta M7 pultteja ja pari mutteria.

    Ei muuta kuin kokeilemaan onnea, josko jonkinlaiset kierteet saisi vielä pitämään:

    Ja sinnehän ne vaivoin upposivat! Kaksi M7 olivat niin pitkiä, että jätin niihin mutterit pultinkannan lähistölle. Tämä kannatti, sillä pultit pohjasivat ja sen jälkeen muttereilla kiristin raidetangon pään haluttuun kireyteen. Kamat kasaan ja rengas paikoilleen, valaistuksen puolesta se olikin kultainen hetki. Juuri kun lähdin ajamaan, faija soitti ja kertoi olleensa saunassa 😆

    Tässä vielä tiivistettynä kertomus lähetettyjen tekstiviestien muodossa:

    19:45
    *Sijainti*, hiekkatie, raidetanko repesi tukivarresta!
    19:46
    Akku voi loppua, tarvii peräkärryä tai dollya.
    20:10
    M7 tai M8 kierretapit ja pitkät pultit voi auttaa myös!!
    20:20
    Taidan selvitä tiinan pulttivarantojen avuin.
    20:36
    Ja matka jatkuu

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168741

    Ja jos nyt joku ihmettelee miksi minulla on noinkin yksityiskohtaiset kuvat tuosta kuopasta niin se johtuu siitä, että kävelin etsimään sen lentäneen pölykapselin ja samalla merkkasin aurauskepillä muita autoilijoita varoittamaan tuon sudenkuopan. Tuli sitten muistoksi otettua todistusaineisto 😆 ja samalla näpytin avunpyyntöviestejä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168742

    Sissiainesta… 😀

    [size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
    [b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
    kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]

    #168743

    Tänään otin molemmat raidetangot irti ja totesin vuosi sitten vaihdettujen pulttien jääneen liian lyhyiksi. Se miksi vaihdoin ne silloin, johtui siitä, että edelliset pultit venyivät ja niitä sai kiristää vuosittain…Kaikki eivät olleet liian lyhyitä, vaan ne etummaiset. Eilinen onnettomuus johtui siis siitä, että lyhyt etummainen pultti ei kestänyt kuopan aiheuttamaa rasitusta ja jälkimmäinen pitkä pultti ei yksistään jaksanut kantaa koko kuormaa (iskun aikana). Tämän näki pulttien kierrevaurioista, etummainen täysin tuusannuuskana ja takimmainen osittain.

    Suhtaudun siis tähän tapahtumaan täysin positiivisin mielin, sillä kyseinen pettäminen olisi voinut tapahtua huomattavasti kovemmassa nopeudessa ja sen seurauksena aiheuttaa suurkatastroofin itselle ja kanssa-autoilijoille. Toisekseen, nyt tiedän käytännön kautta, että vaikka toisen puolen raidetanko pettää niin sätkä on silti osittain vielä ajettavissa. Pyörän pyöriessä normaalisti se pyrkii jatkamaan tangentin suuntaan, joten painamatta kaasua pientä ohjailua pystyi tekemään toisen pyörän avulla. Ts. irronnut raidetanko ei aiheuta välittömästi pyörän linkkuun kääntymistä ja sen myötä kulkimen voltteja…

    Tukivarsi vaikutti lommottomalta, eikä raidetankokaan vääntynyt alkuiskun voimasta. Vanne otti osumaa ulkoreunaan ja sen joudun painottamaan vielä toistamiseen. Öljynvaihto ja venttiilien säätö oli ajoitettu muutenkin tälle päivälle, joten mitään suurta ylimääräistä korjailupäivääkään tästä ei koitunut 😆

    Turvallisia kilometrejä muille sätkäkuskeille routakuoppaisille teille! 8)

    PS: Perustyökalut ja pultteja kyytiin!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.