Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2cv6 sytytyskäyrä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128190

    Onko kenelläkään kuvaa 2cv6 syttykäyrästä? Ts. paljonko on ennakkoa milläkin kierrosalueella ja missä kohtaa keskipakosäädön toiminta lakkaa?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168749

    1500 kierroksessa lakkaa kutosella. Visalla (652cc) on vielä omat käyränsä.

    Koko PDF täällä: https://dl.dropbox.com/u/24577840/foorumiin/8161CH04Ignition.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #168750

    Eli 3000 rp/m moottorilla.

    #168751

    Jukka sieltä haistelikin jo tarkoitusperiäni, eli tätä katselin sillä silmällä:
    http://www.citroentuning.de/images/VISAZ1a.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Kyseessä vanhemman mallin visan syttykäyrä. Mietin tässä sellaista vaihtoehtoa, että pyöräyttäisin 123 Evon potikasta syttykäyrän Visan puolelle ja kuuntelisin mitä kone sanoo. Perustan ajatukseni sille, että rakenteellisesti Visa V06/630 on vääntävän tyyppinen kone ja yksi avaintekijä tuohon vääntöön on nokka-akselin asteet ja nosto. Jos nyt kävisi niin onnellisesti, että alakierrosalue toimisi paremmin ja yläpäähän ilmestyisi kilinää (varovasti kokeilemalla) niin tätähän saattaisin onnistua kompensoimaan pyöräyttämällä yykaakoota myöhäisemmälle. Kyseistä konetta on jatkettu sen verran pitkällä lootalla, että 3-4 vaihteen vaihtokohta vaatisi aavistuksen enemmän alavääntöä, jotta mäet menisivät entistä paremmin ylös.

    Ja nyt kaikille lukijoille tiedoksi, että tämä on nyt sellaista täysin omalla vastuulla kokeilua, etten suosittele tätä kenellekään. Koneen sisältö pitää tuntea ja käyntiääntä pitää osata kuunnella muutoksia tehdessä, muuten voi saavuttaa täystuhon väärällä ajoituksella.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168752

    Mulla on KF:ssä vähän jyrkempi nokka ja visan männät ja 123:ssa käytössä jompi kumpi visa-käyrä. Kohtuullisen vääntävästi kulkee, mutta ei mikään tykki kiihtymään. Kone ajettu paljon ja ohivuotoa on. Ei kilaja. Hyvinkin taloudellinen, 90 km/h kesällä maantiellä = n. 5/100.

    #168753

    Mä en niinkään sitä kiihtyvyyttä hae, koska tuon loota ei anna sen puolesta periks. 80km/h on aikalailla sen vakiokohta, jossa vaihdetaan neloselle, vinguttamalla menis ehkä 95 ennen vaihtoa…Normikutosen lootaan kun tämän koneen lykkäisi niin johan mentäisiin ja välitykset loppuisivat aika nopiaan…

    Mutta hyvä tietää, että visan käyrää on jo käytetty kutosen lohkossa, täytyy huomenna hipaista potentiometriä askel eteenpäin…!

    Niin ja nyt kun puhun nopeuksista niin tarkoitan ihan todellisia nopeuksia GPS:n mukaan, moni sätkän mittari huijaa kympin suuntaan jos toiseen…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168754

    Käänsin ensin V06/630 asetukselle ja katsoin strobon näyttämää. Huomattavasti hitaammat liikkeet ennakon suhteen kuin kutosen käyrällä. Käynti ja kaasuttelu ei kuitenkaan äkkiseltään tuntunut täysin aukottomalta, joten käänsin vielä pykälän V06/644 asentoon ja samat proseduurit. Jotenkin tuntuu, että tällä käyrällä löytyi tasaisempi käynti. Alavääntö ja keskikaasun tapahtumat paranivat ihan selvästi, enkä havainnut vielä kertaakaan kilistelyä missään kaasun asennossa. Suurempi ihmetys oli ajaessa “mitenkäs tämä näin menee tällä polkimen asennolla?”. Yläpään kierroksien tapahtumat eivät juuri muuttuneet entisestä, mutta tuo em. kyllä muuttui. Saatan vielä kokeilla sitä 630 asetustakin, nyt en siis koeajolla sillä käynyt.

    Kun vertaan tämän linkin kuvaa: http://www.citroentuning.de/images/VISAZ1a.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false; tuohon 123 Evon ohjeessa mainittuihin asteisiin @ 5000rpm ja 5200rpm niin vaikuttaa siltä, että hollantilainen on jättänyt softaansa asteen verran varmuusvaraa. Tämä ei ole ennenkuulumatonta, sillä perusmallissakin on merkkivalon ilmoittamassa “oikeassa kohdassa” varmuusvaraa. Paha paha, taitaa vielä joutua kokeilemaan hampaan pari aikaisemmalle kääntöä 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.