Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kaasariongelma 4/6

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128208

    Vaihdoin 2CV4:een 2CV6:n tarvikekkaasarin, joka aluksi pelasi hyvin, mutta talven mittaan
    alkoi puolella kaasulla nykiminen, samoin kun jalan nostaa kaasulta.
    Vaihdon jälkeen 20 € tankkauksella pääsee entistä lyhyemmän matkan, mutta se ei niinkään
    paljon häiritse, kuin lievästi nykivä kulku.

    Kun tulpatkin on aivan mustat, kokeilin “valotulppaa”, joka sekin antaa syttymisprosessin väriksi keltaisen,
    eli aivan liian rikkaalla kone käy. Vaan kun seoksen säätöruuvia kääntämällä ei tunnu olevan
    juuri minkäänlaista vaikutusta. Ei vaihdu valotulpan antama väri keltaisesta valkoiseen, eikä ajotuntuma parane.

    Luin sitten korjausoppaasta, että esim. tyhjäkäynnin säätöruuviin, ( siihen, joka on kaasuvivun jatkeena) ei pidä
    koskea, koska se on tehtaalla valmiiksi säädetty. Ei kai se oikeasti voi olla ongelmien syy, että olen sitä
    tottakai näpelöinyt.

    Ei myöskään ilmaputsarin alapuolella vasemmalla puolella olevalla säätöruuvilla tunnu olevan mitään vaikutusta.

    Nyt kun omat eväät on loppu, kysymys kuuluu, miten kannattaisi edetä vai onko niin, että tarvikekaasari ei vain sovi
    neloseen. Auttaisiko pienemmät suuttimet vaiko vain Kaasutinexpertti.

    #168836

    Tarkista nyt aluksi minkä kokoiset suuttimet siinä uudessa kaasarissa on paikoillaa ja vertaa niiden kokoa entisen kaasarin suuttimien kokoon.. 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168837

    Nelkun kaasari kutoseen tällättynä ei anna haluttua tulosta, joten aika suoraviivaisesti voi todeta, ettei se toimi toisinkaan päin. Siispä suuttimet käteen, muuta rakenteellista eroa ei 2cv4/2cv6 yksikurkkuisissa kaasareissa ole.

    Kulutuksen saat mitattua, kun tankkaat tankin täyteen aivan piripintaan asti, merkkaat kilometrit ylös, ajat vaikka puoli tankkia ja menet uudestaan tankkaamaan piripintaan. Sitten vähennät nykyisistä kilometreistä ne ylös merkatut kilometrit, tämän jälkeen viimeisimmällä tankilla tankatut litrat jaettuna ajetuilla kilometreillä x 100. Nyt sinulla on kulutuslukema litraa per 100km . Nelkku ei vinguttamallakaan vie yli 7.5 litraa, jos kaikki on kunnossa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168838

    Jorri jos sulla on siellä kutosen suuttimet ja vaihdat nelkun suuttimiin, älä heitä kutosen suuttimia menemään vaan myy ne mulle, täällä on päinvastainen ongelma käsissä.

    #168839

    Varmistin, että kaikki suuttimet on kutosen suuttimet, putsasin kaasarin ilmalla ja kas nyt väritulpan mukaan säädöt näyttäisi löytyneen.
    (Ainakin vanhan kaasarin nelkun pääsuutin näyttää isommalta. Numeroista ei saa selvää)

    Ajelen nyt hetken aikaa ja mittailen tuon bensan kulutuksen ja onko käytös muuten riittävän höveliä.
    Jos ongelmia ilmenee, teen vielä sen täyden suutinvaihdon operaattion.

    Hukkaan ei heitetä mitään, mistä vähänkin saa käyttökelpoista.

    #168840

    Olen nyt ajellut lähinnä kaupungissa kutosen suuttimilla.
    Nykiminen on lähes olematonta. Vain matalammalla kierrosalueella nykii jossain kohtaa aivan aavistuksen.

    Mutta. Joka kerta, kun auton sammuttaa, kaasarin alapuolelta imuputken huohotinreiästä lirauttaa pari tippaa
    bensaa. Ei vaikuta, onko säätöruuvi laihalla tai rikkaalla.

    Eli onko tästä tehtävä se johtopäätös, että suuttimet on vaihdettava. Vai voisiko olla, että ylimääräistä ilmaa
    pääsee jostakin seokseen.
    Montako vaihdettavaa suutinta kaasarista pitäisi löytyä ?

    #168841

    Oletkos tarkistanut kohokammion venttiilin pitävyyden sekä bensan korkeuden kohokammiossa ??
    https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Eri_kaasutin_mallien_bensan_pinnan_korkeus.
    Suuttimien koot eri malleihin..
    https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Eri_kaasutin_mallien_suutin_koko_taulukko.

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168842

    Kiitos vastauksesta. Vaikuttaa siltä, että tämäkään asia ei ratkea itsekseen, vaan siihen on todella perehdyttävä ja paneuduttava.
    Ehkäpä juuri se tekee tästä harrastuksesta ylivoimaisen mielenkiintoisen. Jatkoa siis seuraa.

    #168843

    Lisää kaasareista..
    https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Eri_malleissa_k%C3%A4ytetyt_kaasuttimet.

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168844

    Olen samaa mieltä Manun kanssa, eli neulaventtiilin toiminta ja bensan pinta seuraavaksi tarkastelunalaisiksi.

    Hieman kyllä kiinnostaisi tietää ne sinun kaasuttimien suuttimien koot, stanssatut suutinnumerot pitäisi näkyä, ellei niitä joku ole jo joskus raplannut. Jos ero on esimerkiksi pääsuuttimessa nelkku 145 ja kutonen 150 (nämä vain esimerkkejä, en muista ulkoa alkuperäisiä yksikurkkuisen kokoja) niin sitten menee vielä toimivuus nykyisen laimeamman bensan piikkiin. Jos ero on kymppejä niin väittäisin kyllä seoksen olevan rikkaalla.

    Minulla on useammasta koneesta sellaista kokemusta, että pieni pintakaasunypyttely lisääntyy venttiilinsäätövälin lähestyessä. Se on omistajalle hyvä muistutus huoltovälistä 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168845

    Vanhan kaasarin suuttimien koosta ei saa selvää ennenkuin hankin suutintulkin. Suutimet on varsin kohlittuja, eikä mitään takeita
    ovatko alkuperäisiä. Mietityttää pääsuuttimen silmämääräisesti suurempi koko verrattuna uuden kutosen kaasarin suuttimeen.
    Uusi kaasari on tyyppiä 34 Pics6, vanha Pics5

    Nypytyksen seurauksena säädin venttiilit kohdalleen, uudet katkojan kärjet, kondensaattori ja puola. Uusi bensapumppu.
    Sytytys on vauhtipyörän kolojen mukaan molemmin puolin aivan kohdallaan. Kone vetää ja käy kierroksilla ja tyhjäkäynnillä
    hyvin. Menen nyt tutkimaan bensan pintaa ja neulaventtiilin kuntoa. Täytyyhän tämä kuukautisvuoto jotenkin
    saada loppumaan.

    #168846

    Henkimaailman hommaa

    Bensan pinta on kannen tiivisteen tasosta melko tasan 25 mm. Vanha ventiili, joka säätää kohon, siis bensan pinnan korkeutta,
    päästäisi ilmeisesti kohon hiukan ylemmäksi kuin uusi. (jota en vielä vaihtanut) Käsittääkseni pinta on oikeassa tasossa, eikä siis vaatisi näpelöimistä.

    Vaihdoin kaikki 5 suutinta vanhasta kaasarista uuteen. Uuden kaasarin pääsuutin on kokoa 165. Mutta kuten todettu, vanhojen suuttimien koosta ei saa selvää.

    Eli lirut laskee edelleen alleen, kun koneen sammutaa. Mitähän kannattaisi yrittää seuraavaksi.

    #168847

    No jos tippa tai kaksi allensa tiputtaa niin ei se suuri vika ole..
    Keskittyisin siihen mikä on matka ajon kulutus litraa / 100 km..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168848

    Totta tuokin. Alkaa vain olla periaatteellinen kysymys. Ja kun tavoitteena on täydellisyys,
    98% ei välttämättä riitä. Mutta jollei vika huomenna löydy venttiilin toiminnasta, täytynee hanskat heittää.

    #168849

    Ettei noi tipat olisi ennemminkin ominaisuus kuin vika. 😀

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.