Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 26)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128491

    Talviseisonta lähestyy ja on aika öljyjen vaihdon. Vaihteistoöljyn suhteen olisin tiedustellut muiden kokemuksia. Takavuosina tällä palstalla oli puhetta mm. Red Line -öljyn hyvistä ominaisuuksista. Millainen on ollut kokemus Red Linestä nyt vuosien käytön jälkeen? Ovatko laatikot kestäneet?

    Joskus aikoja sitten sain sellaisen käsityksen, että rättärin vaihdelaatikkoon kuuluu hypoidiöljy, kun kerran vetopyörästö on siinä samassa öljyssä. Vaan näin ei kai olekaan, vai onko sittenkin?

    Olen käyttänyt nykyisessä rättärissäni parikymmentä vuotta ja yli 200 tkm synteettistä 75W90 hypoidiöljyä, Mobilia ja Teboilia, ja 270 tkm ajettu vaihteisto tuntuu toimivan edelleenkin kuin uusi. Joskus yli 30v sitten eka rättisitikassani 3-vaihteen synkronointi taas oli kateissa jo auton ostaessani tietääkseni noin 100 tkm ajettuna, mutta ei ole tietoa mitä öljyä tuossa oli käytetty.

    Mitä mieltä ovat pitempään ajaneet, millä öljyllä vaihdeaski pelittää parhaiten ja pisimpään?

    #170069

    Olen nyt ajanut 30-40tkm omallani Red Line MT-90:llä ja äkkiä laskettuna tiedän lähipiirissä 5 muuta sätkää, jotka samaa tuotetta käyttävät. Kilometrejä ja käyttöä noilla muilla 5000km-75000km vuodessa. Vaihdan lootaöljyt 15 000-20000km välein ja se lienee vaihteiston keston kannalta se oleellisin seikka.

    Oma loota tehtiin hajonneesta pakun lootasta ja arviolta 300tkm-500tkm kilometriä oli tuo nähnyt elämää ennen uudelleenlaakerointia, joten se tuntuu jo aavistuksen verran kolmosen synkronissa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #170070

    Jasu kirjoitti taannoin, että “Sätkän laatikossa on ns. normaali kulmavaihde, ei hypoidipyörästö, jolloin öljyssä ei tarvita hypoidilisäaineistusta.”

    Toisaalta Neste Oilin netissä olevalla voiteluainelistalla ensimmäisenä suosituksena rättärin vaihdelaatikkoon on Neste Hypoidi TDL S 75W-90. Mobilin nettisivusto suosittaa rättärin vaihdelaatikkoon öljyksi Mobilube 1 SHC 75W-90, joka sekin on hypoidiöljy. Red linen hypoidiöljy näyttäisi olevan 75W90 NS GL-5. Onkohan tästä kenelläkään kokemuksia?

    Omistajan käsikirjasta ei löydy vastausta hypoidiasiaan. Millaisia kilometrimääriä kiltalaisten vaihdelaatikoille on kertynyt, ja kumpaa öljyä GL-4 vai GL-5 on käytetty?

    #170071

    itse teen tuo nöljyjen vaihdon vasta keväällä, jolloin saa poistettua kondenssoituneen veden sieltä pois. Ja joo Red lineä on tullut jo useampi vuosi käytettyä enkä siitä ihan mielelläni luovu.

    #170072

    Parasta Red Linessä on ollut se, että olen saanut sillä monta lootaa nöyrtymään kummasti verrattuna aiempaan. Nimenomaan vaihteiden päällemeno on sujuvoitunut. Eikä se vajaan litran pullokokokaan pahasta ole 😉

    GL4 ja GL5 suurin ero sätkän kannalta on punametalleja hapettavat lisäaineet, eli juurikin synkroneita syöviä aineita GL5:ssa…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #170073

    Peesaan tässä AK-65:tä, öljyn vaihdot vasta keväällä ajokauden alussa, saadaan todella kondenssivedet pois ja voidaan aloittaa ajo kausi puhtain öljyin. Jos ajat talvellakin on syksy hyvä aika vaihtaa nöyrät öljyt.

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #170074

    Red linen valmistaja taisi kehua, että tuon öljyn kitkakerroin on optimoitu juurikin käsivalintaisille vaihteistoille. GL-5 öljyt on “liian liukkaita” eli synkronointi ei toimi, vaikka olisi kunnossakin.

    Taannoin laitoin tuota Redlineä manuaali XM:n vaihteistoon. Se kun oli ollut ilmeisen huonolla huollolla, eikä kolmosta saanut kylmänä päälle oikein millään.
    Alkoi toimia oikein kauniisti, lisäksi vaihdekepistä ei erottanut lainkaan näyttikö lämpömittari -20 vai +20. . .

    #170075

    Motonetissä on Red Line MTL ja MT-90 öljyä. kumpi ompi sopivampi ? Mikko

    #170076

    @mikko46 wrote:

    Motonetissä on Red Line MTL ja MT-90 öljyä. kumpi ompi sopivampi ? Mikko

    Motonetissä on myös PSA:n uudempiin vaihdelaatikoihin kehitettyä Total BV:tä eikä Hilman laatikko siitä ainakaan huonommaksi mennyt. Toisen vaihdon yhteydessä tosin lisäsin myös RVS:n ihmetököttiä. Oma valintani kääntyi tuohon Totaliin siksi että se on GL4 ja 75W80 eli notkeampaa ilman erikoisempia (herkemmin rikkoontuvia) lisäaineita.

    #170077

    @mikko46 wrote:

    Motonetissä on Red Line MTL ja MT-90 öljyä. kumpi ompi sopivampi ? Mikko

    MT-90

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #170078

    Mobil Agri Universal 10W-30 STOU

    Mutta nyt sitä on hetken aikaa täysi litra kirkasta, eikä reilu desi mustaa, niin kuin ennen vaihtoa…
    Ihan nätisti vaihtaa tuollakin.

    Tuo sätkän laatikko on niin vanhaa suunnittelua, ettei se voi olla kovin ronkeli pintapaineiden ja viskositeettien suhteen. Lisäaineistus on oma juttunsa. Hyökkääkö nykyöljyt pahasti joidenkin vanhojen pronssirenkaiden kimppuun? Uskomuksia on monia, vahvat näytöt suuntaan tai toiseen vähän puuttuu.

    Tiuha vaihtoväli pitää nyt ainakin kosteuden poissa, mikä on varma korroosion aiheuttaja. Tosin umpiohan tuo laatikko on, joten ei sinne nyt mahdottomia vesimääriä pitäisi kulkeutua.

    #170079

    Ainesosa lienee rikki, jota käytetään lisäaineena(-ssa) lisäämään tuota öljykalvon paineenkestoa. Rikki sitten reagoi pronssin sisältämän kuparin kanssa. Tämä myös antaa vaihteistoöjylle se ominaisen hajun.
    Käsittäseni ei ole mitenkään uusi asia, mutta gl-5 öljyissä sitä on ilmeisesti senverran reilusti, että pitemmänpäälle vahinkoa voinee tulla.
    Esim. vanhoista peogeotesta löytyvä ns. ruuviperä, jossa lautaspyörä on kokonaan prossia, tuhoutuu helpostikin väärällä öjyllä.

    2CV:ssä en muista koskaan edes kulleeni, että vaihtestosta olisi vetopyörästö kulunut pilalle. Yleensä ensin loppuu sykronoinnit (ovat sitä pronssia), tai jokin laakeri hajoaa.
    Tai sitten sen siirtorenkaan irtoaminen jumittaa peruuttaessa koko keksinnön kerralla. . .

    #170080

    Pari huomioo

    @Savitaipale wrote:

    Tuo sätkän laatikko on niin vanhaa suunnittelua, ettei se voi olla kovin ronkeli pintapaineiden ja viskositeettien suhteen. Lisäaineistus on oma juttunsa.

    Vanha suunnittelu ei tee tästä laatikosta millään tavalla huonoa. Sitikka on aina osannut tehdä rattaita ja nykymittapuun mukaan sätkän vaihteisto on täysin ylimitoitettu osiltaan. Se miksi viskositeetit ja pintapaineet ovat oleellisia, johtuu tuosta vaihtomekanismista. Ei ole automaista pitkää vipuvartta jolla runnoa vaihteita sisään, vaan niitä heitellään hellästi sisään kahden sormen otteella 😆 Synkroneiden kestosta tulikin jo selitys tuossa yllä.

    @Savitaipale wrote:

    Tiuha vaihtoväli pitää nyt ainakin kosteuden poissa, mikä on varma korroosion aiheuttaja. Tosin umpiohan tuo laatikko on, joten ei sinne nyt mahdottomia vesimääriä pitäisi kulkeutua.

    Totta ja epätotta. Lootaan ei ajaudu vettä ulkoisia reittejä, vaan sinne kertynyt vesi on kondenssivettä. Varsinkin pätkäajoa harrastaessa ja moottoriöljyjen lämmöistä huolehtimatta laatikko ei saa riittävää kuumuutta, jotta vesi kiehuisi pois. Seinät hikoilevat sisäpuolella lämpötilojen vaihdellessa ja tämä on sitä vettä, joka kertyy laatikkoon.

    Toki sitä saa laittaa sätkän laatikkoon mitä öljyä haluaa, mutta Red Line ei todellakaan ole soveltuvuudeltaan huonoimmasta päästä. Tulevaisuudessa sätkän laatikot maksavat enemmän kuin moottorit, joten huolehtimalla laatikon säännöllisestä öljynvaihdosta tekee varmasti palveluksen ainakin lompakolleen. Ajomukavuudesta puhumattakaan 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #170081

    Siis laatikkohan on aikaisekseen erinomainen. Sitä vaan juuri meinasin, että kaikessa vuonna miekka ja kilpi suunnitellussa mekaniikassa on reilut toleranssit. Niitä ei osattu laskea silloin niin tarkasti, eikä kannattanut koska huolto ja käyttö oli mitä oli. Mutta sovitaan että kovin lisäaineistettua tavaraa kannattaa varoa.

    Laatikosta sanoisin että..

    Sätkän laatikko on tilavuudeltaan pieni. Vaihdelaatikot ei käy kovin kuumana. Pienen tilavuuden pieni lämpötilavaihtelu, ei saa aikaan kovin suuria paine-eroja ja sitä kautta kaasunvaihtoa. Kondenssiveden kertyminen vaatii sitä kaasunvaihtoa, ei sitä umpioon ilmesty.

    #170082

    Kyllä vaihteisto kesähelteellä ajettaessa pidempiä matkoja käy aika lämpimänä,,
    jos ei sitä usko niin voi kokeilla sitä kädellä..
    2cv 6 kone on aika hyvä hukkalämmön tuottaja ja vaihteiston ja jarrujen vieressä kulkevat pakoputket ja vaihteiston alla oleva poikittais vaimennin pitävät huolen lämmityksestä..
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 26)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.