Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Maahantuontihistoria vuoden 1982 jälkeen
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
12.3.2014, 08:31 #128706
Moro !!
Olen tässä miettinyt miten saisimme talteen jälkipolville omatoimisen maahantuontihistorian virallisen maahantuonnin loppumisen 1982 jälkeen. Vielä on muistavia ihmisiä jäljellä, mutta jotenkin se historia pitäisi kerätä talteen. Itse muistaisin omatoimisen maahantuontitoiminnan vaiheet seuraavanlaisiksi:
1982 – 1985 erikoislupien keskitetty haku AKE:sta ja hakumatkoja Tanskaan (Herleviin) ja Belgiaan
1985 – 1990 erikoislupien yksilöllinen haku ja käyttö/myyntirajoitukset luvissa, hakumatkat pääosin yksittäin. Varaosakokonaisuuksien tuontia ja kanta-autojen kunnostuksia ns. 50% säännön puitteissa.
1990 – 2000 ilmeisen vähän maahantuonteja, vielä jonkinverran kanta-autojen kunnostuksia
2000 – autoveromuuteosten jälkeen yksittäisiä maahantuonteja
Muistini on hatara ja korjatkaa, jotka muistaa tarkemmin ja paremmin.
Mielestäni olisi mielenkiintoista tallentaa tämä lähes 30 vuoden jakso kiltahistoriaa ja maahantuontia.
Lasse12.3.2014, 09:17 #171841Autoveromuutosten jälkeen 2000-luvulla arvelen tulleen aika merkittävän määrän käytettyjä kulkimia Suomeen, ehkä toistasataa tai enemmänkin (täysin oma mutu-tuntuma).
12.3.2014, 14:41 #171842Moro !!
Joskus laskin tullin tilastoista tuodut sätkät vuosittain:
2005: 4kpl 2CV
2006: 5 kpl 2CV 1 kpl Ami Break
2007: 5 kpl 2CV 1 kpl Dyane 1 kpl Ami6 Break
2008: 15 kpl 2CV 1 kpl Dyane 1 kpl Ami8 1 kpl Ami Super 1 kpl Aca 1 kpl Mehari
2009: 7 kpl 2CV 3 kpl Ami 3 kpl Ami Break 2 kpl Aca
2010: 4 kpl 2CV 1 kpl AK350 2 kpl AK400
2011: 4 kpl 2CV 2 kpl AK 1 kpl Aca
2012: 4 kpl 2CV 1 kpl Aca 1 kpl Mehari
2013: 2 kpl 2CV 1 kpl Aca
Eli noina vuosina yhteensä 75 kpl: 50 kpl 2CV, 2 kpl Dyane, 9 kpl Ami, 1 kpl Ami Super, 6 kpl Aca, 1 kpl AK350, 4 kpl AK400, 2 kpl Mehari.
Lasse13.3.2014, 06:23 #171843Tuo on varmaan lähellä totuutta muttei koko totuus. Käytännössä nuo mallit ovat tullin tilastoissa kauniisti sekaisin. Hieman tarkemman mielikuvan mallien kirjosta saa ottoauto.de sivulta ja samalla löytyy veropäätökset helposti, paljon helpommin kuin tullin tilastoista. Tosin tämä tietokanta kantaa vain vuoteen 2011 saakka.
Tilastoissa esiintyviä malleja ovat siis ainakin 2cv, 2cv6, charleston, 3cv, akak, acadiane, dyane, mehari. Lisäksi Ami6, ami, ami8, am sie jne.
Siinäpä sitä on mallien kirjoa, osa sellaisia mitä citroën ei tiedä edes valmistaneensa:)
13.3.2014, 08:13 #171844Näköjään tuossa lassen listassa on muutama minunkin tullaama yksilö.
13.3.2014, 11:36 #171845Olikos jollakin jokin lista, noista virallisesti maahantuoduista?
-nimimerkki, oman kulkimen historiaa selvittelevä –
13.3.2014, 12:58 #171846Killan arkistossa on maahantuontitietoja. 1975 ikäisistä löytynee runkonumero, alkuperäinen väri, tullauspäivä ja toimituspäivä+kunta – ei muita tietoja.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com13.3.2014, 17:54 #171847Kiitos, Jimmi.
Käydään tutkimassa, kun jäsenanelu aikanaan ehkä tulee hyväksytyksi. 😉27.3.2014, 13:32 #171848Moro !!
Palaan vielä tähän aloittamaani keskusteluun.
Löytyykö joukosta ko. historian vielä muistavia henkilöitä, voisin olla vapaaehtoinen kirjaamaan asoita/muistikuvia/faktoja omatoimisesta maahantuontihistoriasta ylös, jos muitakin muistajia löytyisi. 8)
Joka vanhoja muistaa, sitä tikulla silmään 😆 , mutta kuitenkin !!
Lasse, itse vain yhden rakennussarjan 1980-luvulla ja 3 kpl kokonaisia 2000-luvulla tuoneena27.3.2014, 18:20 #171849Moikka !
Löytyy,ainakin jotain muistava.Mulla on kaikki paperit tallella Reppanan tuonnista 1983.
Mulla on mm.verotuspaperit,muutoksenhaku paperit,niin ja tanskan vientikilvet tiätty.
Muistikuviakin aikalailla ja jokunen valokuva.
Mukana ollaan kun keräilemään tietoa alat.Terveisin Tuija
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.