Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Uimurikammion kohon tarkistustyökalu.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128716

    Tällainen työkalukin on ollut Citroenin valikoimissa 2-kurkkuisen kaasarin kohon mittojen (bensapinnan) tarkastamiseen. Näillä mitoilla kenties joku pystyisi sellaisia vaikka jostain materiaalista leikkaaamaan esim. laserilla?

    #171967

    Näppärä mtta, mutta eikös noita tarvittaisi kaksi – vanhempaan ja uudempaan kaks´kurkkuiseen?

    Muistanko oikein eron > 18 mm ja 21mm kohon keskikohdasta?

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #171968

    Tuo kattanee ainakin ne mallit, jotka on printattu itse kaluun.

    #171969

    Kyllä kyllä – tuli vaan mieleen.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #171970

    Ensimmäisessä kuvassa on virhe, joka tulee huomioida varsinkin käytettyjen kaasarien kohdalla: Mittaa kannesta kohon keskipisteeseen ei mitata tiivisteestä, sillä tiivisteen paksuus riippuu käyttöiästä ja kaasarin kannen kiristysmomentista. Joku vääräleuka voi lohkaista, että “ei tuolla nyt niin paljon merkitystä ole” , mutta onpa sillä kovasti merkitystä, onko se pinta 18 vai 21mm, joten kaikki arvot tuolta väliltäkään eivät mielestäni kuulu joukkoon 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #171971

    Se on kyllä ihan tehtaan kuva 🙂 Eihän sen paperitiivisteen paksuus millejä ole vaan ehkä jotain mllin kymmenysten hajontaa voisi kuvtella olevan. Usein tiiviste on jämähtänyt niin pintaan kiinni, että se irrottaminen ehjänä on hankalaa.

    #171972

    Tiedän, että se on tehtaan kuva. Asentaessa tuossa tiivisteessä ei ole vuosien paikallaolosta tullutta painumaa, joten yksi mittatyökalu antaa saman tuloksen kaikille ensiasennetuille kaasareille. Vuosien vieriessä eteenpäin hajontaa tuleekin melko runsaasti, jos otetaan kaasareita auki ja mitataan kohon korkeus kohdalleen tuolla menetelmällä.

    Varmasti toimii juu tuollaisenaan, mutta halusin vain tuoda esille tämän seikan, sillä tönärilläkään mitatessa tiivistettä ei jätetä tönärin kynnen alle mittaustilanteessa.

    Eikös siitä ollut aiemmin puhe, että esimerkiksi se 21mm pinnalla tarkoitettu kaasari on tarkka siitä, että se on juurikin 21mm?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #171973

    Moro !!
    Minä kyllä mittaisin sen tiivisteen kera, joka kannen ja rungon väliin tulee, kuten tehtaan kuvassa on. Ymmärtääkseni on tarkoitus säätää bensan pinta uimurikammiossa oikeaksi suhteessa suuttimiin jne. ja silloin tiivisteellä on merkitystä juuri Akailen mainitseman verran.
    Jos tiivisteen jättää pois on bensanpinta tiivisteen verran alempana uimurikammiossa. Sitä en osaa sanoa paljonko tällä asialla merkitystä on, varsinkin kun toleranssiksi annetaan +- 1 mm joka on ilmanmuuta vähemmän kuin tiiviste tai siinä tapahtunut vanhenemisen aiheuttama muutos.
    Lasse

    #171974

    Minäkin olen mittaillut useampia kaasareita Solexin tulkin kanssa tiivisteen päältä enkä ole huomannut siinä olevan ongelmaa. Kohoja vääntäessä täytyy vain katsoa, ettei väännä niitä vinoon, sillä muutoin ne saattavat hangata kohokammion seinämään.

    #171975

    Minusta tuossa Jukan kuvassa nro. 2 ei ole tiivistettä paikallaan ja siinä on juurikin tuo 18mm +-1mm. Tiiviste kun ei painu kauttaaltaan littanaksi, vaan reuna-alueet saattavat jäädä koholleen. Tällöin kun sitä vasten lähdetään tälläämään tasopintaa mittatyökalusta niin heittoa saattaa tulla helposti 2mm, mikä ylittää tuon toleranssin. Enkä nyt väitä, että tällä aivan apsoluuttisen varmasti mitään käytännön vaikutusta olisi, mutta esiintoin tuon näkemykseni asiasta juurikin siitä syystä, että tehtaalla tehdessä “kalibrointeja” on täysin eri asia kuin vuosien päästä ajan patinan syötyä kulkimeen koloja paikkaan jos toiseen. Ei varmasti hassumpi mukana kulkeva työkalu, mutta itse suosin tönäriä, kun se kuitenkin on aina pakissa mukana.

    Mitä matalammaksi saa bensan pinnan säädettyä niin sen pienemmällä ruoalla 2.k kaasari kulkee. Raja tulee vastaan siinä, kun mutkaan mentäessä kaasari höräisee tyhjää. Yksi tapa säätää pinta kohdalleen on pumpata veneen käsipumpulla kanisterista bensaa neulaventtiilin kautta kansi paikallaan uimurikammioon ja sitten avata ja katsoa missä korkeudessa pinta vaeltaa. Tämä vie aikaa enemmän, mutta samalla tulee varmistettua neulaventtiilin toiminta paremmin kuin puhallustestillä. Tämä testaus on helppo suorittaa esimerkiksi viilapenkissä samalla, kun on oikaissut kaasarin jalan kierouden viilaamalla 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #171976

    Mikä on alkuperäisen tiivistepaperin paksuus ??

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #171977

    Hyvä Akaile !!
    Terävä huomio, 18mm kuvassa ei todellakaan ole tiivistettä. Olisi mielenkiitoista tietää mikä on mittatyökalun mitta, voihan olla, että tiiviste on otettu huomioon sen mitoituksessa (Eli 18mm – tiivisteen paksuus). Myönnän tämän olevan teroreettista pohdiskelua, jolla ei välttämättä ole käytännön merkitystä 8)
    Lasse

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.