Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2CV- kampiakseli

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128733

    2CV4:n kampiakselin toisen kiertokangen alalaakerissa on päittäisväljää, lisäksi toisen runkolaakerin kaulalla ja laakerissa on selvää välissä olleen epäpuhtauden aiheuttamaa kulumista. Onko muuta tehtävissä kuin uusia kampiakseli?

    Mikä on kätevin tapa irrottaa vaihteisto vetoakselista?Llienee helpoin tapa kasata vaihteisto ja moottori paketiksi ja asentaa koko pakettina moottoritilaan. Samalla voi vaihtaa vaihteiston stefat irrallaan olevaan laatikkoon.

    2CV:tä opetteleva

    #172286

    Nelkun kammet ovat herkkiä välyksille. Uusi kampi, jos vain jostain saa. Muutama koneistamo Suomessa saattaa onnistua kunnostuksessa, mutta ehdottomasti on oltava aiempaa kokemusta, koska rakenne poikkeaa valtavirrasta.

    Vaihteiston irrotus vetoakselista, vaiko toisinpäin?… nyt tarvitaan tarkennusta. Mikä toimenpide oikeasti kysymyksessä ja minkä tyyppinen looda? Tavallisimmassa loodamallissa vetarin yläpää on kuudella 14 mm kantaisella pultilla kiinni, mutta on toisenmoisiakin. Ehkäpä haluat irroittaa vetarin juuriaan myöten loodan kyljestä. Se ei ole kuitenkaan normaalisti tarpeen.

    #172287

    Aloittajan tekstistä veikkaan, että kyseessä on -70-72 nelkku niillä vaikeammin irrotettavin vetarein?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #172288

    Helpoin tapa on avata vetarin puolivälissä olevan haitarikumin yläpään side ja laatikkoa pois nostaessaan vetareiden sisäpäät jää kiinni jarrurumpuihin. Muita irroitettavia kohtia on kytkinvaijeri, nopeusmittarin vaijeri, takakannatinkumissa olevat iso pultit, vaihdevivusto irti nivelen kohdalta, starttimoottorista johdot irti, ja jarruputki irti y-palasta laatikon päästä, ja ja…

    Jos vetarit on ns. tuplakuulat, niin sisäpään suojakumi metallikauluksineen on kiinni neljällä mutterilla, nämä auki ja pujottaen suojakumi nivelen päältä, sitten samaa reittiä jarrurumpu ja sitten taitaakin olla vetarin juuressa olevan kehämutterin (iso, sileä, ei avaimelle paikkaa, lukitus auki ja ruuvimeisselillä naputellen tai öljysuodatinavaimella avaten… ja sitten koputtelua vasaralla vetarin juureen, niin irtoaa…. vaan miksi avaisit nämä sisäpäät, kun tuskin ne stefat vuotaa – kytkinakselin stefa on eri asia…

    Sekavaa kirjoittamista, myönnän, ja osin ehkä puutteellistakin (toivottavasti ei harhaanjohtavaa)

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #172289

    Citikka on vuosimalli 1974. Varsinaista syytä ei ole vaihteistoa irroittaa. Ajatuksena oli, että vauhtipyörän silmälaakerin ehjänä pysyminen moottoriasennuksessa onnistuisi helpoimmin moottorin ja vaihteiston ollessa irrallaan.
    Ilmeisesti kuitenkin vaihteistoa voi paikallaan ollessa nostaa niin paljon, että moottorin paikalleen työntö onnistuu kohtuudella.
    Onko tietoa, mikä koneistamo on kunnostanut onnistuneesti:sen kampiakselin? Ainakin toinen laakerikaula on kulunut ja toinen kangen alapää on päittäisväljä.

    #172290

    Älä irroita vaihteistoa…rungon etupalkissa kaksi pulttia jotka tulevat koneen kumityynyihin…irroita eli poista..nosta tunkilla konetta öljypohjasta kunnes näet sen mahtuvan palkin yli eteenpäin…kaksi laudan tai lankunpätkää n. 50cm..aseta rumpujen alle..rumpu / runkopalkki..siis vetarien suuntaisesti..niin lähtee kuin porkkana.

    #172291

    @kari80 wrote:

    Älä irroita vaihteistoa…rungon etupalkissa kaksi pulttia jotka tulevat koneen kumityynyihin…irroita eli poista..nosta tunkilla konetta öljypohjasta kunnes näet sen mahtuvan palkin yli eteenpäin…kaksi laudan tai lankunpätkää n. 50cm..aseta rumpujen alle..rumpu / runkopalkki..siis vetarien suuntaisesti..niin lähtee kuin porkkana.

    Ja ennenkuin aloitat nostamisen ota käsijarru pois päältä.

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.