Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kampiakselin stefan irrotus yms.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128750

    Ehjää ei pitäisi korjata mutta nyt kun kone on irti niin vilkaisinpa vauhtipyörän taaksekin. Aika öljyistä oli. Öljy ei varmaankaan ole tullut lootan puolelta koska kytkin oli ihan kuiva ja puhdas. Ajattelin että kampiakselin stefa on varmaan fuskannut. Sain melkoisella nysväyksellä vanhan stefan irti ja uuden tilalle.
    Mielessä kävi että nyt kannattaa vaihtaa myös kampiakselin etupään stefa. Siinä ei näy vuodon jälkiä mutta ainakaan ei tarvitsisi sitten arvuutella sen kuntoa.
    Kertokaa osaajat mikä on helpoin tapa saada vanha stefa irti ?
    Tuo etupää vaikuttaa haasteellisemmalta, kampiakselin pää on tiellä ja stefakin paljon pienempi.

    Työntötankojen suojaputkien tiivisteetkin näyttävät vuotaneen aika reippaasti. Onko noiden tiivisteiden vaihdossa jotain kikkaa mikä pitää huomioida ?

    #172306

    Etu stefaan poraa pienet reiät kahden puolen ja niihin peltiruuvit niistä vuoroin vetäen irtoaa toivottavasti.. 😀
    Tyntötankojen rillitiivisteiden vaihtoon tarvitsee käyttää kannet irti..
    Kansien takaisin asennuksessa pitää työntötangojen putket pujottaa lohkon reikiin..
    Jos kannet työntää suorassa paikoilleen eivät putket satu lohkon reikiin vaan takertuvat reiän reunaan..
    Lisäksi kansia ei saa kiristää kun höllästi että saa kannet kääntymään kohdilleen kun asennetaan imupakosarja..
    Kun imupakosarjan pultit on saatu kierteille kunnolla ja kiristetty johonkin tiukkuuteen voi kannet kiristää oikeaan tiukkuuteen..
    Näin varmistetaan että imupakosarja asentuu kohdalleen tiiviisti sylintereihin..
    On vielä oltava tarkkana pulttien kiristys momentessa ettei korkkaa kierteitä kannesta ylikiristyksellä..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #172307

    Minä olen taasen lyönyt esim. pienen ruuvarin stefan toiseen laitaan ja vääntänyt stefan pois. Kannen laitossa on tärkeää, että kansi laitetaan alareuna edellä paikoilleen. Sillä estetään suojaputkien vaurioituminen. Koska kannen ja sylinterin välissä ei ole ohjuria, kannattaa kiristykset hoitaa kuten MH neuvoi.

    #172308

    Kiitokset vinkeistä ! Lähtihän se etupään stefakin irti tuolla ruuvimenetelmällä vaikka homma vähän hankala olikin.

    #172309

    Ruuvi homma on vähän hankala, mutta sitä neuvon käyttämään..
    Syy on se että näin ei ainakaan vahingoita koneenlohkon tai kampiakselin tiivistepintoja..
    💡

    Stefan poistoon ja asennukseen on olemassa kunnon työkalujakin,,
    mutta kelläpä askartelijalla sellaisia olisi saatavilla hetken tarpeeseen..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.